یکشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: آلودگی هوا سالانه جان ۳.۳ میلیون انسان را می‌گیرد، اماری که پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۵۰ با در نظر گرفتن نرخ امروی مرگ میر زود‌هنگام انسان‌ها،‌دو برابر خواهد‌شد.

آلودگی هوا

براساس گزارش ساينس الرت، محققان موسسه ماكس‌پلانك در آلمان اعلام كردند چين بيش از ديگر كشورها از آلودگي هوا آسيب مي‌بيند و سالانه 1.4 نفر از شهروندان اين كشور جان خود را در اثر آلودگي هوا از دست مي‌دهند. پس از چين هندوستان در وضعيت وخيمي به سر مي‌برد و آمار مرگ و مير زودهنگام ناشي از آلودگي در اين كشور 650 هزار نفر است، پس از هندوستان نيز پاكستان با 110 هزار نفر در سال رتبه سوم را به خود اختصاص داده‌است.

به گفته محققان سه چهارم مرگ و ميز ناشي از آلودگي هوا در جهان دراثر ابتلا به سكته‌هاي مغزي و قلبي جانشان را از دست مي‌دهند و يك چهارم از آنها به دليل ابتلا به بيماري‌هاي تنفسي و سرطان ريه دچار مرگ زودرس مي‌شوند. محققان در اين پروژه همچنين توانستند سرچشمه برخي از سمي‌ترين آلاينده‌ها را كشف كنند.

به گفته جوناس لليولد مدير بخش شيمي موسسه ماكس‌پلانك، همواره تصور مي‌شود كه صنايع و سيستم حمل و نقل عمومي اصلي‌ترين آلاينده هوا است اما در مقياس جهاني، شرايط تغيير مي‌كند. به گفته وي در چين و هندوستان بيشترين ميزان ذرات معلق در هوا ناشي از آتش‌هايي هستند كه مردم در خانه‌هايشان روشن مي‌كنند.

به گفته لليولد اين فعاليت‌هاي شايد به ظاهر كم‌اثر به نظر بيايند، اما اگر بخش بزرگي از جمعيت آن را انجام دهند مي‌توانند اثرگذار باشند. به طور‌كلي تخمين زده شده كه سالانه يك ميليون مرگ به خاطر روشن كردن آتش براي گرم كردن خانه‌ها و يا پخت‌و پز جان خود را از دست مي‌دهند.

منبع شگفت‌انگيز ديگر آلودگي هوا كشاورزي در كشورهاي مدرن است. به گفته محققان آمونياك مورد استفاده در كود‌ها در مناطقي مانند اروپا،‌روسيه، تركيه، ژاپن و آمريكا عامل ايجاد واكنش شيميايي و توليد سولفات و نيترات آمونياك است. اين تركيبات در شكل ذرات معلق عامل يك پنجم از مرگ‌هاي زودهنگام ناشي از آلودگي هوا در سرتاسر جهان هستند.

وضعيت برخي از كشورها به خاطر موقعيت جغرافيايي كه دارند، بدتر از ديگر كشورهاست، براي مثال آلمان در مركز اروپا در محاصره آلودگي هوايست كه توسط چندين كشور همسايه ايجاد شده‌است كه به آلودگي‌هاي ايجاد شده در خود آلمان افزوده مي‌شوند. آمار مرگ و مير ناشي از آلودگي دذر اتحاديه اروپا سالانه 180 هزار نفر است كه 35 هزار مورد از اين مرگ‌ها در آلمان رخ مي‌دهد.

اين ارقام و آمار اگرچه هشداردهنده به نظر مي‌آيند، اما نسبت به آمار منتشر شده سال گذشته سازمان بهداشت جهاني خوشبينانه‌تر به نظر مي‌رسند. سازمان جهاني بهداشت سال گذشته آمار سالانه مرگ و مير زودهنگام ناشي از آلودگي هوا را 3.7 ميليون نفر اعلام كرد درحالي كه آْلودگي‌هاي خانگي نيز عامل مرگ سالانه 4.3 ميليون انسان ديگر اعلام شد.

کد خبر 307850

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha