چهارشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: گرد و غبار دیشب مردم خوزستان را محاصره کرد، شدت گرد و غبار به‌گونه‌ای بود که به داخل خانه‌ها نیز نفوذ کرد.

گرد و غبار خوزستان را محاصره کرد

به گزارش مهر، ساعت ۲۲ شب گذشته بود که ناگهان گرد و غبار غلیظ توام با طوفان از آبادان و خرمشهر آغاز شد و با سرعت قابل‌ توجهی به سمت اهواز و شهرهای شمالی استان خوزستان حرکت کرد.

شدت گرد و غبار دیشب به حدی بود که به‌راحتی به داخل خانه‌ها نفوذ کرد و تنفس در درون خانه‌ها را با مشکل مواجه کرد. این گرد و غبار که با طوفان شدید هم همراه شد، هاله‌اي از خاک را به شهرهای پاشید به‌گونه‌ای که خانه‌ها، خودروها و جاده‌ها با روکشی از خاک، پوشیده شد.

صبح امروز چهارشنبه نیز خیابان‌های اهواز تقریباً خالی از مردم است و شهروندان به خانه‌های خود پناه آورده‌اند هرچند شدت گرد و غبار باعث نفوذ خاک به داخل خانه‌ها هم شده است. همچنین پل‌های رودخانه کارون در اهواز از فاصله ۱۰۰ متری هم دیده نمی‌شوند.

چند صباحی بود که خوزستانی‌ها چنین گرد و غبار غلیظ و شدیدی را تجربه نکرده بودند ولی گرد و غبار دیشب مجددا همه ذهن‌ها را به یاد گرد و غبارهای شدید خوزستان که نفس‌ها را تنگ و عبور و مرور را کاهش می‌داد، انداخت.

هر چند طوفان گرد و غبار شدید تا صبح فروکش کرد ولی شدت آن تا صبح امروز هم در اغلب شهرهای خوزستان بالا بود به‌گونه‌ای که شهری مثل ماهشهر تعطیل اعلام شد و اغلب کارمندان دستگاه‌های دولتی در اهواز ترجیح دادند به محل کار خود مراجعه نکنند و در خانه بمانند.

  • گرد و غبار ادامه دارد

مدیرکل محیط زیست خوزستان با بیان این که شدت گرد و غبار در مناطق و شهرهای غرب این استان بالاست، اظهار کرد: در شرایط فعلی بیش‌ترین گرد و غبار در مناطق و شهرهای غرب خوزستان است. در واقع از سوسنگرد و حمیدیه تا بستان و شوش این گرد و غبار شدت و میزان بالایی دارد.

لاهیجان‌زاده افزود: شب گذشته در اکثر نقاط جنوبی خوزستان شاهد گرد و غبار بوده ولی در حال حاضر شدت آلایندگی در اهواز کاهش ‌یافته است.

وی تصریح کرد: امروز شهرهای آبادان، ماهشهر و هندیجان نیز شاهد پدیده گرد و غبار هستند ولی شدت این گرد و غبار به‌ اندازه شب گذشته نیست.

همچنین تندباد شب گذشته به برخی شهرهای خوزستان آسیب جدی وارد کرد به‌گونه‌ای که در برخی مناطق، مردم با قطعی برق مواجه شدند و خسارت‌هایی به برخی تأسیسات و اموال وارد شد.

  • استاندارد جهانی آلودگی

استاندارد جهانی برای آلودگی هوا، رسیدن گرد و غبار در هوا به ۱۵۰ میکروگرم بر مترمکعب است ولی در کارگروه استان خوزستان استانداردهای جدیدی تعریف‌ شده که بر اساس آن اگر غلظت گرد و غبار به دو هزار میکروگرم بر مترمکعب برسد مدارس مقطع ابتدایی، اگر به سه هزار میکروگرم بر مترمکعب برسد تمام مراکز آموزشی و اگر به بالای سه هزار میکروگرم بر مترمکعب برسد تمام مراکز آموزشی و دستگاه‌های دولتی تعطیل می‌شود.

مدیرکل محیط‌زیست خوزستان در خصوص میزان غلظت گرد و غبار گفت: میزان گرد و غبار در ساعت ۹ صبح امروز در شهر اهواز دو هزار و ۴۱۵، اندیمشک ۱۱۹، دزفول ۱۶۴، شوش دو هزار و ۵۹، شوشتر دو هزار و ۳۲۹، سوسنگرد شش هزار و ۷۳۷، عین دو اهواز سه هزار و ۵۹۲، بهبهان ۶۶، آبادان ۱۹۸ میکروگرم بر مترمکعب است.

به عبارتی با احتساب استاندار جهانی غلظت گرد و غبار می‌توان نتیجه گرفت که هم‌اکنون غلظت گرد و غبار در شهر اهواز ۱۶ برابر، شوشتر ۱۵ برابر و سوسنگرد ۵۰ برابر حد مجاز رسیده است که نشان می‌دهد شرایط در شهرهای خوزستان غیرعادی و در سوسنگرد و شهرهای اطراف بحرانی است.

  • توصیه به مردم

سازمان محیط ‌زیست به مردم خوزستان توصیه کرده برای کاهش میزان آلودگی هوا از برخی گیاهان طبیعی در منازل خود استفاده کنند زیرا آنها می‌توانند تا حدودی هوای داخل منازل را پاک کنند.

از سوی دیگر استنشاق هوای آلوده به ذرات گرد و غبار سبب نفوذ ذرات ریز به کیسه‌های هوایی ریه‌ها می‌شود و این عمل باعث اختلال در عملکرد اکسیژن‌رسانی ریه به بافت‌ها به خصوص قلب می‌شود و این امر بی‌نظمی در ضربان قلب و حملات قلبی در افراد دارای بیماری‌های قلبی را در پی دارد.

همچنین در درازمدت ذرات بسیار ریز گرد و غبار وارد دستگاه خون شده و در جدار عروق رسوب‌ کرده و شرایط را برای تصلب شرایین و تنگی عروق فراهم می‌کند. از دیگر عوارض گرد و غبار تشدید موارد آلرژی تنفسی در بیماران دارای زمینه است.

در همین خصوص به سالمندان توصیه می‌شود تا حد امکان از منزل خارج نشوید و از سفرهای غیرضروری خودداری کنيد. همچنین اگر بیماری‌های زمینه‌ای قلبی دارید به‌هیچ‌وجه خود را در معرض آلودگی قرار ندهید. در صورت علائم تنگی نفس و احساس خفگی و تهوع و سردرد شدید فوراً به مرکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنيد.

سالمندان در فضاهای آلوده از تنفس عمیق خودداری کنند به سالمندان، کودکان زیر هشت سال، بیماران تنفسی و زنان باردار اکیدا توصیه می‌شود در موقع آلودگی از منزل خارج نشوند.

همچنین افراد باید به‌صورت جدی از انجام فعالیت‌های ورزشی خودداری کنند چون فعالیت ورزشی باعث افزایش ضربان قلب و تنگی نفس و متعاقب آن افزایش ورود هوای آلوده به ریه‌ها می‌شود ضمن این که در صورت ضرورت هنگام خروج از منزل از ماسک مناسبی که دهان و بینی را کامل بپوشاند استفاده شود.

کد خبر 306675

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha