رئیس اتاق اصناف ایران با بیان اینکه بخش خصوصی را در تدوین آیین‌نامه‌ها و قوانین دولتی مشارکت نمی‌دهند از سیستم مالیاتی کشور انتقاد کرد.

علی فاضلی

به گزارش فارس، علي فاضلي پيش از ظهر ديروز در نشست خبري روساي 3اتاق اصناف، تعاون و بازرگاني ايران به سهم اندك بخش غيردولتي در نظام اقتصادي كشور اشاره كرد و گفت: هر وقت خواستيم در كارها جلو برويم و به بحث پيشرفت رسيديم نام آلمان از اروپا يا مالزي از كشورهاي اسلامي را به ميان مي‌آورديم اما اين را به مردم نگفتيم كه 92درصد از اقتصاد آلمان و 72درصد از اقتصاد مالزي دست بخش غيردولتي است، درحالي‌كه اين رقم در اقتصاد ما بيشتر از 17درصد نيست و ما انتظار معجزه هم داريم. وي تصريح كرد: يك سفره عظيمي توسط دولت مثل كميته امداد پهن شد و خيلي‌ها از آن ارتزاق مي‌كنند و ما هنوز نتوانسته‌ايم حتي بخش بانكي‌مان را از بنگاه‌داري خلاص كنيم يا در بخش‌هاي ديگر هم اين گلايه وجود دارد كه بايد براي آن چاره‌اي انديشيد. وي با تأكيد بر اينكه به‌عنوان بخش غيردولتي نتوانسته‌ايم استراتژي معيني را در تعامل بين صنايع بزرگ و خرد تعريف كنيم، اضافه كرد: حتي در حوزه تدوين قوانين و تصويب آيين‌نامه‌ها حضور كمرنگي داريم يا اصلا حضور نداريم درحالي‌كه دولت در تدوين برخي لوايح بايد خود را مكلف به گرفتن كار كارشناسي از بخش غيردولتي كند درحالي‌كه خود را مكلف نمي‌داند. وي ادامه داد: 94درصد بنگاه‌هاي حاضر در بخش صنايع و بنگا‌ه‌هاي كوچك و متوسط قرار دارند درحالي‌كه شاهد تعارض بين 3اتاق و قانون غيرتوسعه محور در بخش اصناف بوده‌ايم. رئيس اتاق اصناف ايران در بخش ديگري از سخنان خود نوك پيكان انتقاداتش را به سمت سازمان امور مالياتي نشانه رفت و گفت: متأسفانه فرافكني‌هايي از سوي اين سازمان در بحث ماليات در مورد اصناف صورت گرفت و درحالي‌كه از سال 90تاكنون شاهد ركود در ساختار اقتصادي كشور هستيم 48درصد افزايش مالياتي داشته‌ايم.

وي با انتقاد از اينكه مي‌گويند سهم اصناف در حوزه ماليات كم است، گفت: آمار رسمي ماليات دريافتي در حوزه‌هاي مختلف كشور را بررسي كنيد و ببينيد سهم اصناف كجا كم است، شما اگر نمي‌توانيد ماليات دولت را از بخش‌هاي مختلف احصاء كنيد چرا توپ را در زمين اصناف مي‌اندازيد. نمي‌توانم بگويم اصناف از اظهارنامه حقيقي مالياتي فرار مي‌كنند اگر چه شايد كتمان مالياتي اتفاق بيفتد. وي خاطرنشان كرد: بايد پرسيد در راستاي سر و سامان دادن وضعيت ماليات شما چه كرده‌ايد فقط نبايد بنگاه‌هاي آشكار را ديد و هر روز فشارهاي مختلف را بر اصناف وارد آورد، بايد پرسيد شما چه كرده‌ايد، اصناف بدون هيچ هزينه‌اي اشتغال ايجاد كرده درحالي‌كه دولت بايد به‌ازاي هر شغل 150 تا 160ميليون تومان هزينه كند. فاضلي اين را هم گفت كه نمي‌گوييم احتياج به سرمايه‌گذاري خارجي نداريم ولي حفظ شرايط موجود براي بنگاه‌ها از واجبات است. وي در پاسخ به اينكه شما در كشاكش مالياتي اخير 23مرتبه نامه‌هاي انتقادآميزي خطاب به رئيس سازمان امور مالياتي نوشته‌ايد و نتيجه آن به كجا رسيد اينگونه واكنش نشان داد كه در بحث ماليات خيلي از معضلات حل شده و تا حدي نگاه سازمان امور مالياتي تعديل شده و قرار است سازمان‌هاي مالياتي مستقر در استان‌ها با اصناف همكاري بيشتري كنند. وي ادامه داد: نامه‌اي كه به رئيس سازمان امور مالياتي داديم منجر به ايجاد نشست‌هايي شد كه بخش‌هايي از آن حل شد اما بخشي از مشكلات به سال‌هاي قبل برمي‌گردد كه هنوز مفاصا حساب سال 92صادر نشده و سعي بر اين است كه تا پايان شهريور حل شود. فاضلي همچنين درمورد ورود سرمايه‌گذاران خارجي به كشور و توجه به ظرفيت داخلي هم گفت: همين الان بسياري از خارجي‌ها نگاهشان اين است كه كالا به ايران صادر كنند نه آنكه تكنولوژي بياورند و سرمايه‌گذاري كنند و اتاق بازرگاني مي‌تواند واردات كالا را در جهت توليد هدفمند سوق دهد.

کد خبر 307832

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha