جمعه ۲۷ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۲
۰ نفر

طرح مسکن اجتماعی که از آن به‌عنوان جایگزین مسکن مهر برای تأمین مسکن اقشار کم‌درآمد یاد می‌شود، با گذشت بیش از ۲ سال از عمر دولت یازدهم هنوز وارد فاز اجرایی نشده است.

بانک مرکزی -

مسئولان وزارت راه و شهرسازي در دولت يازدهم كه همچنان چالش به سرانجام‌رساندن ساخت واحدهاي مسكن مهر را پيش روي خود دارند، كمبود منابع مالي را اصلي‌ترين مانع اجراي مسكن اجتماعي مي‌دانند. آنها كه براي به سرانجام رساندن مسكن مهر به فروش اراضي و واگذاري املاك تجاري اطراف آن روي آورده‌اند،

براي آغاز اجراي طرح مسكن اجتماعي در انتظار طراحي مدل تأمين مالي هستند. محمد پژمان معاون وزير راه و شهرسازي اعلام كرده است كه «براي مسكن اجتماعي منتظر بانك مركزي هستيم.» اين درحالي است كه طرح قبلي بانك مركزي و شوراي پول و اعتبار براي افزايش مبلغ وام مسكن و رونق‌بخشي به اين بازار كه ارديبهشت‌ماه سال‌جاري به تصويب رسيد، در اجرا ناكام مانده است. طبق اين طرح قرار بود بانك‌هاي تجاري به پرداخت وام مسكن بپردازند اما كمبود منابع مالي مانع بانك‌ها براي ورود به اين ميدان شد.

در طرح جامع مسكن سرفصلي به‌عنوان مسكن كم‌درآمدها درنظر گرفته شده كه برنامه‌هاي مربوط به تأمين مسكن اقشار كم‌درآمد را پوشش داده است. در اين طرح به غيراز وزارت راه‌وشهرسازي از نهادهاي حمايتي نظير بنياد مستضعفان، بنياد مسكن، سازمان بهزيستي و چند نهاد ديگر به‌عنوان متوليان مسكن اجتماعي نام برده شده است.

در بخش تأمين مالي نيز برنامه‌ها به 3منبع شامل بودجه دولتي، منابع بانكي و كمك نهادهاي حمايتي وابسته شده است كه هر سه منبع براي تأمين مالي با مشكلاتي مواجه هستند. دولت با كمبود منابع مالي مواجه شده و با توجه به كاهش قيمت نفت در تأمين نيازهاي جاري بودجه نيز دشواري‌هايي را پيش رو دارد. بانك‌ها نيز با كمبود منابع مالي مواجه هستند و به همين دليل نتوانستند در طرح اعطاي وام 60ميليون توماني مسكن مشاركت كنند. بر همين اساس انتظار تأمين منابع مالي براي ساخت مسكن اجتماعي از سوي بانك‌ها در اين شرايط انتظار بالايي محسوب مي‌شود.

با اين حساب 2منبع مهم تأمين مالي براي مسكن اجتماعي با ترديد مواجه شده و منبع سوم كه از سوي نهادهاي ديگر خواهد بود نيز چندان قابل اتكا به‌نظر نمي‌رسد تا عملا اجراي مسكن اجتماعي از همان ابتدا با دست‌اندازي بزرگ مواجه باشد.

  • خيرين مسكن‌ساز، ميدان‌دار مي‌شوند

مديرعامل سازمان ملي زمين و مسكن در مورد طرح مسكن اجتماعي به خبرگزاري فارس گفت: طي كار مشتركي كه با بنياد مسكن، سازمان بهزيستي و خيرين مسكن‌ساز انجام شده است، مسئوليت اجرا به خيرين مسكن ساز واگذار شده اما زمين را دولت تأمين كرده و حمايت‌هاي مالي را سازمان بهزيستي، بنياد مستضعفان و بنياد مسكن انجام مي‌دهند. معاون وزير راه‌وشهرسازي در حالي از ميدان‌دار شدن خيرين مسكن‌ساز در اين طرح سخن مي‌گويد كه پيش از اين حامد مظاهريان ديگر معاون وزير راه‌وشهر‌سازي‌، بنياد مسكن انقلاب اسلامي را محور اجراي مسكن اجتماعي معرفي كرده بود.

سيدمحمد پژمان در مورد نقش دولت گفت: تلاش ما در مسكن اجتماعي اين است كه دولت كمتر گرفتار شود و كمتر در ساخت‌وساز ورود كند و اگر مي‌تواند تسهيلات و زمين اعطا كند اما اينكه باز هم دولت گرفتار ساخت‌وساز شود كمتر خواهد شد.
پژمان در پاسخ به اين سؤال كه چه زماني مسكن رونمايي خواهد شد، گفت:‌

ما منتظر بانك مركزي هستيم چراكه حداقل به شكل برنامه‌اي وضعيت وزارت راه‌وشهرسازي در اين خصوص روشن است چه ميزان زمين و چه ميزان منابع لازم است. معاون وزير راه و شهرسازي افزود: سازوكارهاي آن آماده است اما بحث تأمين منابع مالي كه چه ميزان بايد متقاضي بپردازد و اگر ندهد دولت بايد چه ميزان تسهيلات اعطا كند هنوز مشخص نيست. وي در پاسخ به اين سؤال كه در مسكن اجتماعي ساخت‌وساز به چه افرادي واگذار خواهد شد، گفت: در مسكن اجتماعي بايد شيوه‌هاي مختلفي را تجربه كنيم و نمي‌توان گفت كه شيوه واحدي دارد.

کد خبر 307659

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha