چهارشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۳
۰ نفر

خاورمیانه با فاجعه و کشتار، جنگ و آوارگی، بیگانه نیست. آنچه این روزها در سوریه و عراق می‌گذرد، اگرچه تکان‌دهنده و کم سابقه است، اما جنایات و مصیبت‌های تاریخی خاورمیانه را کمرنگ نمی‌کند.

فلسطین

يكي از اين فجايع تاريخي كشتار صبرا و شتيلاست.33سال پيش (در تاريخ 16سپتامبر 1982) نظاميان رژيم صهيونيستي به فرماندهي آريل شارون وزير دفاع وقت اين رژيم با حضور نيروهاي «فالانژ» در لبنان كه مزدوران رژيم صهيونيستي بودند، با حمله به اردوگاه‌هاي فلسطيني صبرا و شتيلا در جنوب بيروت، كشتار هولناكي را رقم زدند.

بهانه اين حمله ترور بشير جميل، رهبر حزب فالانژ بود. شارون در آن زمان مدعي شده‌بود كه سازمان آزاديبخش فلسطين تعدادي از نيروهايشان را در اين دو اردوگاه نگه مي‌دارند. نظاميان رژيم صهيونيستي با اين ادعا و به بهانه انتقام ترور جميل، طي 3روز اين دو اردوگاه كه محل پناه گرفتن آوارگان فلسطيني با خانواده‌هايشان بود را زير حمله گرفتند. در اين حملات 3روزه بيش از 4هزار نفر كشته شدند.

اين جنايت در آن زمان با واكنش‌هاي منفي زيادي روبه‌رو شد. رژيم صهيونيستي مجبور شد در واكنش به اين اعتراض‌ها، كميته تحقيق داخلي تشكيل دهد. اين اتفاق شبيه واكنش اين رژيم به جنايت جنگي در غزه در سال گذشته است. جنگ 2ماهه رژيم صهيونيستي عليه غزه در سال گذشته هم بيش از 2هزار كشته به جا گذاشت.

هنوز هيچ دادگاه بين‌المللي به اين جنايات رسيدگي نكرده و خود اين رژيم با تشكيل كميته‌هاي تحقيق داخلي، به‌صورت ظاهري گزارش‌هايي درباره اين وقايع تهيه و بعد اعلام مي‌كند. در سال 2012روزنامه آمريكايي نيويورك‌تايمز گزارشي را منتشر كرد كه نشان مي‌دهد، دولت آمريكا از اين حمله مطلع بوده‌است. عنوان اين مقاله اين بود: «كشتاري كه امكان جلوگيري از وقوع آن وجود داشت.» جهان امروز بيش از هرزمان ديگري طي نيم قرن گذشته، با بحران پناهجويان و آوارگان جنگ دست به گريبان است اما هرگز فراموش نمي‌كند كه زماني همين آوارگان جنگ وقتي در اردوگاهي در كشوري ديگر پناه گرفته‌بودند، به خاك و خون كشيده شدند؛ هرچند هنوز اراده‌اي در جهان براي محاكمه عاملان صهيونيستي اين جنايت هولناك وجود ندارد.

کد خبر 307554

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha