چهارشنبه ۹ تیر ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۵
۰ نفر

همشهری دو - مهدی واعظی: ده‌ها کشور در تاریخ معاصر ما، به نبرد با یکدیگر پرداخته‌اند اما چرا در این میانه، نبرد فلسطین و رژیم صهیونیستی است که مهم شده؟

جهاد در پهنه پیام‌ها

 چرا نبردها و جنگ‌هاي ديگر به اين درجه از اهميت نرسيده‌اند؟ چرا در بوسني، چچن، افغانستان، الجزاير و... اين اتفاق نيفتاده؟ مسئله اينجاست كه هر اتفاقي، سطحي دارد و عمقي. اتفاقي كه در فلسطين افتاده، تنها يك نبرد ساده و معمولي نيست بلكه لايه‌هاي عميق‌تري هم دارد. اين لايه‌هاي عميق را، پژوهشگران و نخبگان يك جامعه كشف كرده و در اختيار ديگران قرار مي‌دهند. مبارزه، علت و ايمان مي‌خواهد. شايد ايمانش را خيلي‌ها داشته باشند، اما علت را، هر كسي ندارد. براي نبرد در راه قدس، علاوه بر ايمان به رهايي سرزمين‌هاي اسلامي از چنگال صهيونيسم، بايد علت اين كار را هم بدانيم. بايد براي شبهه‌هايي كه ديگران، نسبت به اين علت‌ها روا مي‌دارند كارهاي مطالعاتي كرد. امروزه مؤسسات پژوهشي و مطالعاتي مختلفي هستند كه در اين حوزه كار مي‌كنند.

  • پژوهشكده مطالعات راهبردي فلسطين/ www.rissp.net

مبارزه در عمق
فلسطين تاريخ دارد، عقبه دارد، بحث دارد و ممكن است كه حتي به مسئله آن، شبهه‌هاي زيادي وارد شود. امروزه جنس مبارزه‌ها عوض شده؛ امروزه جنگ‌ها نرم شده‌اند و براي پشتيباني از اين جنگ‌هاي نرم، بايد كارهاي پژوهشي و بنيادين مهمي انجام شود. پژوهشكده مطالعات راهبردي فلسطين هم، با همين نيت شكل گرفته تا مواد و محتواي مورد نياز اين مبارزه نرم و رسانه‌اي را فراهم سازد. به سايت اين پژوهشكده كه مراجعه كنيد، مي‌بينيد كه بخش‌هاي مختلفي چون يادداشت‌هاي تحليلي، گزارش‌هاي راهبردي، نشست‌هاي علمي، مصاحبه‌ها، ترجمه‌ها، پروژه‌هاي تحقيقاتي، فصلنامه، پرونده‌هاي ويژه، همايش‌ها و... به چشم مي‌خورد كه حاصل كارهاي عمقي و جدي هستند.

  • مركز مطالعات فلسطين

دولتي و غيردولتي ندارد
مركز مطالعات فلسطين توسط دولت راه‌اندازي شده است. اين مركز قرار بوده و هست كه در حوزه فلسطين كارهاي مطالعاتي انجام دهد، انتشار نقشه فلسطين را بر عهده داشته باشد، حمايت از پايان‌نامه‌ها و كتاب‌هاي مرجع را به سر و سامان برساند، به برگزاري نمايشگاه‌ها و نقد و بررسي فيلم‌هاي اين حوزه كمك كند و نيز، مسئوليت تأسيس كتابخانه مرجع و تخصصي فلسطين را برعهده بگيرد؛ كه محل مراجعه فلسطين‌پژوهان كشورمان باشد.اگر حس مي‌كنيد كه مي‌توانيد از امكانات و خدمات اين مركز استفاده كنيد، به دفتر آن مراجعه كنيد(واقع در خيابان 12فروردين، كوچه پورياي‌ولي، پلاك 27) با شماره‌هاي 66481547 الي 8تماس بگيريد.

  • مؤسسه تحقيقات و پژوهش‌هاي سياسي علمي ندا/www.nedains.com

رادار سياسي، اجتماعي، فرهنگي منطقه
اين مؤسسه در سال 74 تأسيس شد و تا به حال موفق شده كارهاي عميق و پژوهشي‌‌اي را به سرانجام برساند كه هر كدام‌شان، در جايگاه خود، قابل تأمل‌اند. ازجمله اينكه، آرشيو جامعي از مباحث مرتبط با فلسطين جمع‌آوري كرده، بانك اطلاعاتي ايجاد كرده و جلسات گفت‌وگو و نيز سمينارها و نشست‌هاي علمي مختلف را سر و سامان بخشيده است. نتايج كارهاي اين مؤسسه را مي‌توانيد در قالب‌ برنامه‌هاي تلويزيوني و انتشار كتاب و... ببينيد. 7‌كتاب پرمغز مثل «اقتصاد اسرائيل»، «چگونگي سازماندهي و پيوند سازمان‌هاي صهيونيستي يهودي جهان»، «هولوكاست و تجديدنظرطلبان» و... براي فلسطين و صهيونيسم‌شناسي بسيار عالي است.

  • مؤسسه فرهنگي آرماگدون/ www.Armageddon.ir

در برابر افسانه‌ها
توليد انبوه بازي‌هاي رايانه‌اي و كارتون‌هاي برنامه‌ريزي شده و فيلم‌هاي سينمايي در دفاع از صهيونيسم، ما را به اين نتيجه مي‌رساند كه بايد در اين حوزه كار كرد. مؤسسه آرماگدون، در سال1385 و با همت جواناني متعهد و پژوهشگر شكل گرفت. ازجمله فعاليت‌هاي اين مؤسسه مي‌توان به راه‌اندازي پايگاه خبري آرماگدون، جمع‌آوري، ساماندهي و شكل دادن بانك اطلاعات، انتشار كتاب و بولتن و نشريات مكتوب و الكترونيكي، برگزاري مسابقات و كارگاه‌هاي آموزشي و جلسات نقد و بررسي بازي‌هاي رايانه‌اي، فيلم‌هاي سينمايي و جريان‌هاي رسانه‌اي و نيز راه‌اندازي كتابخانه تخصصي و... اشاره كرد.

  • خبرگزاري قدس/ www.qodsna.com

شليك به سبك خبر
اين خبرگزاري، تنها خبرگزاري رسمي و تخصصي ايران است كه در حوزه فلسطين كار مي‌كند و در سال 1380 شكل گرفته؛ همگام با آغاز انتفاضه دوم. متوليان اين خبرگزاري، محورها و رويكردهايي را براي فعاليت‌هاي خبري‌شان درنظر گرفته‌اند؛ ازجمله ارائه تازه‌ترين اخبار و گزارش‌هاي خبري از فلسطين اشغالي، دقت و سرعت در انتشار اخبار، بهره‌گيري از جديدترين تكنيك‌هاي خبري و رسانه‌اي، ارائه بسته‌هاي اطلاعاتي از تحولات اخير و پيشينه و تاريخچه آنها و... . خبرگزاري قدس به منابع خبري خارج از فلسطين نيز توجه دارد. اخبار اين خبرگزاري، به 3 زبان عربي، انگليسي و فارسي ارائه مي‌شود.

  • جمعيت حاميان آزادي قدس شريف/ www.hamyanequds.ir

جمعيتي براي قدس
سازمان مردم‌نهاد جمعيت حاميان آزادي قدس شريف با هدف ترويج معارف فلسطين، فعاليت‌هاي فرهنگي و آموزشي گسترده‌اي را در سراسر كشور در ميان نسل جوان سامان داده است. اين سازمان، به همت جمعي از نويسندگان و پژوهشگران اين حوزه شكل گرفته و ازجمله فعاليت‌هاي اين جمعيت، مي‌توان به اين موارد اشاره كرد: جذب هزاران عضو در سراسركشور، انتشار ماهنامه نسيم قدس، انتشار كتاب و برگزاري دوره‌هاي صهيونيسم‌شناسي. درصورت عضويت در اين جمعيت، محصولات فرهنگي توليد شده توسط آن، به‌صورت رايگان به مقصد شما ارسال خواهد شد.

  • جمعيت دفاع از ملت فلسطين/ www.pngo.ir

ملتي كه تنها نيست
اين جمعيت، فعاليت‌هاي خودش را در 4محور فلسطين، صهيونيسم، رژيم صهيونيستي و نيز جبهه مقاومت تبيين كرده و واحدهاي ستادي‌اي هم دارد كه هر كدام، وظايف خاصي را بر عهده گرفته‌اند. كميسيون سياسي جمعيت، طي نشست‌هاي هفتگي، به تحليل شرايط منطقه و فلسطين مي‌پردازد. كميسيون فرهنگي جمعيت نيز، تدوين شناخت سيطره صهيونيسم در حوزه فرهنگ و هنر و نيز اشاعه فرهنگ مقاومت فلسطين را برعهده گرفته. كميسيون‌هاي اقتصادي و بين‌الملل و شاخه جوانان و... نيز از ديگر واحدهاي ستادي جمعيت‌اند.

  • اتحاديه بين‌المللي سازمان‌هاي غيردولتي حامي حقوق ملت فلسطين

مبارزه‌اي كه مرز نمي‌شناسد
اين نهاد غيردولتي و بين‌المللي با حضور 23سازمان مردم‌نهاد حامي فلسطين و مردمش در سراسر جهان، تشكيل شده. جرقه‌‌ تشكيل آن هم در نشستي با حضور تعدادي از همين سازمان‌هاي غيردولتي بين‌المللي زده شده؛ در همين ايران خودمان. دبيرخانه‌اي هم برايش تشكيل شده كه مسئوليتش را، خانم زهرا مصطفوي، دختر حضرت امام(ره) بر عهده دارد. بد نيست بدانيد كه اين 23سازمان بين‌المللي، متعلق به 20كشور جهان هستند؛ سه سازمان در ايران، 2سازمان در انگليس و بقيه، پراكنده در كشورهاي ديگر. اين اتحاديه، تا به حال ده‌ها همايش با موضوع فلسطين در كشورهاي ايران، لبنان، انگليس، مالزي، آفريقاي جنوبي و... تشكيل داده ‌است.

کد خبر 338543

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha