چهارشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس سازمان نظام پزشکی کشور گفت: پیش‌بینی می‌کنیم در سال حدود ۳۵۰۰ کودک زیر ۱۵ سال در سیستم ثبت سرطان ما ثبت شود که ۲۰ تا ۳۰ درصد نمونه‌های جدید به سرطان خون کودکان مبتلا می‌شود.

کودک سرطانی

به گزارش فارس، علیرضا زالی در مراسم افتتاحیه این همایش که در محل بیمارستان محک برگزار شد گفت: بیشتر سرطان‌های مربوط به کودکان در حوزه خون و سیستم لنفاوی است و آنچه باعث تفاوت بین سرطان کودکان و بزرگسالان می‌شود، نوع اثربخشی درمان و تشخیص سرطان‌های کودکان است به‌طوری‌که بالغ‌بر 85 درصد سرطان‌های سیستم خونی در کودکان قابل‌درمان است و در بسیاری از موارد به درمان قطعی منجر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه کمتر از یک درصد از سرطان‌های خون کودکان به دوران بلوغ آن‌ها می‌رسد، گفت: این نشان‌دهنده اثربخشی بالای درمان در سرطان کودکان است و لزوم توجه به سرمایه‌گذاری در این حوزه را دوچندان می‌کند.

امیدواریم به همت پزشکان و پیشرفت‌هایی که در حوزه خون و سرطان کودکان داشته‌ایم، بتوانیم زندگی عاری از سرطان را برای کودکان در سال‌های آینده داشته باشیم.

زالی ادامه داد: با توجه به این‌که در درمان سرطان کودکان نیاز به تجهیزات، داروهای جدید، روش‌های تشخیصی و درمانی جدید، آزمایش‌های متعدد وجود دارد درمان نیز گران می‌شود.

وی افزود: خوشبختانه بیماران خون و سرطان در کشور از حمایت یارانه‌ای، بیمه‌ای و همچنین خیرین برخوردار هستند که این کمک بزرگی به‌نظام سلامت کشور است؛ اما معتقدیم برای درمان سرطان در کشور باید پوشش بیمه‌ای بیشتری را شاهد باشیم، چراکه منطقی‌ترین مسیر برای پوشش هزینه‌های سرطان کودکان پوشش بیمه‌ای است.

زالی با اشاره به درمان بیش از 85 درصد مبتلایان به سرطان‌های خون کودکان، گفت: البته بحث پیشگیری از سرطان کودکان کمی پیچیده است چراکه عواملی را درزمینهٔ محیطی برای سرطان کودکان شناخته‌شده، قطعی نیستند، اما عواملی مانند تغییر الگوی زندگی و تغذیه، استفاده از فست‌فودها، وجود آلاینده‌های محیطی و... می‌تواند در بروز سرطان‌های کودکان مؤثر باشد.

وی درباره تأثیر امواج در بروز سرطان‌های کودکان گفت: در این رابطه هنوز به جواب عملی و قطعی نرسیده‌ایم و کارشناسان این حوزه در حال بررسی آن هستند، اما اگر در آینده رابطه‌ای میان این امواج و سرطان به اثبات برسد، آسیب‌پذیری گروه سنی اطفال قطعاً بیشتر خواهد بود، به همین دلیل باید به عدم استفاده بیش‌از حد موبایل در کودکان به‌عنوان یک هشدار بهداشتی تأکید شود. البته مطالعات اخیر رابطه‌ای ضمنی را میان استفاده از برخی از دستگاه‌های نوین فناوری مانند موبایل و بروز سرطان را اثبات کرده است و باید در این زمینه هشدارهای لازم داده شود.

زالی افزود: پیش‌بینی می‌کنیم در سال حدود 3500 کودک زیر 15 سال در سیستم ثبت سرطان ما ثبت شود که 20 تا 30 درصد نمونه‌های جدید به سرطان خون کودکان مبتلا می‌شود.

نهمین همایش سراسری انجمن خون و سرطان کودکان ایران و همایش بین المللی چالش ها در هماتولوژی و انکولوژی کودکان از امروز تا 27 شهریور ماه در بیمارستان محک در حال برگزاری است.

کد خبر 307512

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha