همشهری آنلاین: نخستین گام در مواجهه با بیمار سرطانی، پیشتازترین سرطان در ایران، بی‌خبری زنان ایرانی از واکسن ضد سرطان، میزان شیوع افسردگی در بیماران سرطانی و ... از تازه‌ترین اطلاعات راجع به سرطان است که از سوی اساتید ایرانی و خارجی حاضر در کنگره روانشناسی سرطان مطرح شد.

  • نخستین گام در مواجهه با بیمار سرطانی

دکتر علی ثاقبی، دانشیار روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در کنگره روانشناسی سرطان كه همزمان با هفته آگاهی و دانش‌افزایی سرطان در مشهد در حال برگزاري است، با تاكيد بر اينكه کمک روانی به بیمار سرطانی به اندازه کمک‌های درمانی مهم است، گفت: خانواده یا پزشک بیمار با این تفکر که صحبت درباره سرطان با فرد مبتلا کار درستی نیست، از این امر اجتناب می‌کنند و به این ترتیب فاصله‌ای روانی بین بیمار و دیگران ایجاد می‌شود.

وی افزود: نخستین گام در مواجهه با بیمار سرطانی این است که با او به صورت کامل درباره بیماری و شرایط جسمی او صحبت کنیم که این امر کمک خانواده و همراهی پزشک معالج را می‌طلبد و البته نباید فراموش کرد که خانواده بیمار نیز به حمایت و اطلاع‌رسانی مناسب از شرایط بیماری نیاز دارند.

ثاقبی با بیان این نکته که باید در جهت ایجاد حال بهتر و اصلاح حس ناتوانی گام‌های جدی‌تری برداشت، تصریح کرد: تمرین‌های روانی در جهت کاهش استرس، افزایش تمرکز، امیدواری و برنامه‌ریزی درباره درمان، ایجاد گروه‌های حمایتی با حضور جمعی از بیماران مشابه، پذیرش بیماری و ... از دیگر اقدامات غیردارویی در جهت مسائل روانشناختی بیماری سرطان است.

  • سرطان معده همچنان پیشتاز در کشور

دکتر حمید اسدزاده فوق تخصص گوارش و کبد گفت: با آن که بر اساس مشاهدات و آمارهای منطقه‌ای، سرطان دستگاه گوارش و به‌خصوص سرطان روده در کشور رو به افزایش است؛ اما همچنان سرطان معده حرف اول را می‌زند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینكه «تغذيه» یکی از مهم‌ترین‌ عوامل گسترش سرطان دستگاه گوارش فوقانی (مری و معده) است و عفونت معده با میکروب هلیکوباکترپیلوری که از طریق غذا و آب آلوده به انسان منتقل می‌شود، ترکیب شده و باعث گسترش سرطان می‌شود. همچنين در شرایط فعلی گسترش غذاهای فست فود نقش بسزایی در ابتلا به سرطان در دستگاه گوارش تحتانی (روده بزرگ) دارد.

وی سرطان روده بزرگ را یکی از قابل پیشگیری‌ترین سرطان‌ها در دستگاه گوارش و کل بدن اعلام کرد و گفت: این نوع سرطان در افرادی که عامل وراثتی این سرطان را دارند، افراد بالای 50 سال و افرادی که سابقه پلیپ دارند بسیار شایع است؛ اما می‌توان با انجام کلونوسکوپی، رشد این سرطان را کاهش داد.

اسدزاده، بهترین و کامل‌ترین راه برای مرحله‌بندی سرطان را استفاده از روش اندوسونوگرافی دانست و یادآور شد: هنوز هم برای تشخیص سرطان، اندوسکوپی و کولونوسکوپی بهترین راه‌ها هستند.

  • بی‌خبری زنان ایرانی از واکسن ضد سرطان

دکتر فهیمه خوشرو متخصص رادیوتراپی و انکولوژی، رشد سرطان در ایران را ناشي از ناآگاهی مردم دانست و گفت: سرطان‌های دستگاه تناسلی زنان مثل سرطان دهانه رحم جزو سرطان‌های ویروسی هستند که خوشبختانه برای درمان آنها  واکسن تولید شده است. کشورهای دیگر در سنین 9 تا 26 سالگی از این واکسن استفاده می‌کنند اما در ایران به دلیل عدم آگاهی مردم در این خصوص شاهد رشد سرطان دهانه رحم هستیم.

خوشرو با اشاره به اینکه شایع‌ترین سن ابتلا به سرطان سینه 45 تا 55 سالگی است، بیان کرد: سالانه بیش از 8 هزار مورد جدید سرطان پستان در ایران تشخیص داده می‌شود که حدود هفت هزار و 778 مورد آن در بین زنان است. البته سرطان سینه در آقایان خطرناک‌تر است؛ به دلیل اينكه مردان اين سرطان را جدی نگرفته و در مراحل بالاتر و پیشرفته‌تر تشخیص داده می‌شود.

  • ميزان شيوع افسردگي در بيماران سرطاني

پروفسور «مارکوس ویلیام برگر» استاد مرکز بیماری‌های روانشناسی دانشگاه مونستر آلمان گفت: روانشناسی سرطان تنها به درمان بیماری ارتباط پیدا نمی‌کند،  بلکه در پیشگیری از سرطان نیز نقش دارد كه به تغییر سبک زندگی و بهبود تغذیه افراد مربوط است.

وی با بيان اينكه کاهش مصرف غذاهای چرب، فست فود و پرهیز از استعمال سیگار و الکل و در مقابل با افزایش فعالیت روزانه از جمله پیاد‌ه‌روی می‌توان به سبک درست زندگی روی آورد، روانشناسی سرطان را مهمترین بخش در پیشگیری از سرطان عنوان کرد و اظهار داشت: روانشناسی صحیح در سرطان ممکن است در طولانی کردن طول عمر بعد از ابتلا به سرطان نیز موثر باشد.

استاد مرکز بیماری‌های روانشناسی دانشگاه مونستر آلمان با اشاره به مشاهده علائم افسردگی، غم و فقدان کنترل در 20 درصد از بیماران سرطانی، تصریح کرد: تحقیقات نشان داده است بیمارانی که روحیه مبارزه‌جویانه نسبت به بیماری خود داشته‌اند، در نهایت به بهبود بیشتر رسیده‌اند و این نشان‌دهنده نقش نیرومند عوامل روانشناسی و روانشناختی در درمان است.

کنگره روانشناسی سرطان و کارگاه بین‌المللی اندوسونوگرافی همزمان با هفته آگاهی و دانش‌افزایی سرطان (11 تا 17 مهر ماه) در مشهد در حال برگزاري است.

کد خبر 309778

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha