همشهری آنلاین: دیگر جای تردید نیست: کالباس، سوسیس و سایر گوشت‌های فراوری شده می‌توانند به سرطان روده بزرگ، معده و سایر سرطان‌ها بینجامند- و گوشت قرمز نیز احتمالاً سرطان‌زا است.

MEAT

به گزارش آسوشیتدپرس متخصصان بهداشتی مدت‌هاست که بر ضد مصرف بیش از حد گوشت قرمز هشدار داده‌اند، اما روز دوشنبه 26 اکتبر (4 آبان) آژانس سرطان سازمان جهانی بهداشت قطعی‌ترین پاسخ را به مسئله داده است و گوشت‌های فراوری‌شده در همان رده سیگار یا آزبست از لحاظ خطرساز بودن برای سرطان قرار داده است.

این دانشمندان بر اساس این ارزیابی، گوشت‌های فراوری‌شده را در رده «سرطان‌زا» برای انسان‌ها قرار دادند و گوشت قرمز را نیز به عنوان «احتمالاً سرطان‌زا» رده‌بندی کردند.

این یافته‌ها به معنای آن نیستند که خوردن یک برش سالامی به اندازه کشیدن یک سیگار خطرناک است، بلکه آنها بر سیاست‌های بهداشتی و توصیه‌های گروه‌های پزشکی مؤثر خواهند بود که درگیر بحثی فزاینده در این باره هستند که خوردن چقدر گوشت برای ما مناسب است. صنعت گوشت به این طبقه‌بندی اعتراض دارد و این استدلال را مطرح می‌کند که سرطان ناشی از یک غذای خاص نیست، بلکه عوامل سبک زندگی و محیطی در ایجادان دخیل هستند.

یک گروه 22 نفری از دانشمندان از «آژانس بین‌المللی پژوهش سرطان» (IARC) وابسته به سازمان جهانی بهداشت در لیون فرانسه به ارزیابی بیش از 800 پژوهش از چندین قاره جهان درباره رابطه میان گوشت قرمز و سرطان پرداختند. این پژوهش رابطه میان چندین نوع سرطان در جمعیت‌ها را با رژیم‌های غذایی گوناگون در طول 20 سال گذشته بررسی کرده بودند.

IARC بر اساس این ارزیابی گوشت فراوری‌شده را در رده «سرطان‌زا برای انسان‌ها» قرار داده و به خصوص بر رابطه آن با سرطان روده بزرگ تاکیده کرده است. همچنین در این گزارش آمده است، گوشت قرمز حاوی مواد مغذی مهمی است، اما با این وجود با توجه به رابطه‌های آن با سرطان‌های روده بزرگ، پروستات  و لوزالمعده، در رده «احتمالاً سرطان‌زا» قرار می‌گیرد.

یان جانسون، پژوهشگر تغذیه در انستیتوی پژوهش غذا که با گروه کارشناسی IARC ارتباطی ندارد، هشدار داد که این رده‌بندی بیانگر «اندازه واقعی خطر» نیست، اما گفت مصرف گوشت یکی از عوامل بسیار دخیل در میزان‌های بالای سرطان روده بزرگ در آمریکا است.

او گفت: «سازوکار این ارتباط کاملاً شناخته نشده است، اما این اثر برای مثال از اثر سیگار کشیدن در افزایش خطر سرطان ریه بسیار کمتر است.»

آژانس سرطان یادآور شده است که پژوهش انجام شده بوسیله «پروژه بار جهانی بیماری‌ها» بیانگر آن است که 34000 مرگ ناشی از سرطان در سراسر جهان به رژیم‌های غذایی مملو از گوشت‌های فراوری‌شده ارتباط دارد- در حالی که در مقام مقایسه یک میلیون مرگ در سال به سیگار کشیدن و 600000 هزار مرگ به مصرف الکل و 200000 مرگ در سال به آلودگی هوا ارتباط دارد.

این آژانس گفته است داده‌های کافی برای تعیین اینکه خوردن چه مقداری از گوشت فراروی‌شده بیش از حد خطرناک است، در اختیار نداشته است، اما این خطر با افزایش میزان مصرف بالاتر می‌رود. آنالیز 10 مورد از این پژوهش‌ها نشان داد که مصرف 50 گرم گوشت فراوری‌شده در روز خطر سرطان راست‌روده و روده بزرگ را در طول عمر 18 درصد افزایش می‌دهد.

پزشکان در گذشته هم هشدار داده‌اند که رژیم غذایی مملو از گوشت قرمز با سرطان‌ها، از جمله سرطان روده بزرگ و لوزالمعده ارتباط دارد. جامعه سرطان آمریکا مدت‌هاست که مردم را به کاهش مصرف گوشت قرمز و گوشت فراوری‌شده تشویق کرده است.

دکتر کورت استرایف از IRAC در بیانیه‌ای اعلام کرد: «برای یک فرد، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و راست‌روده به علت مصرف گوشت فراوری‌شده اندک باقی می‌ماند، اما میزان خطر با افزایش مصرف گوشت بالا می‌رود. اما از چشم‌انداز شمار بزرگی از جمعیت که گوشت فراوری‌شده می‌خورند، اثر جهانی بر میزان بروز سرطان دارای اهمیت بهداشت عمومی است.»

انستیتوی گوشت آمریکای شمالی در واکنش به این گزارش در بیانیه‌ای این استدلال را مطرح کرد که «سرطان بیماری پیچیده‌ای است که ناشی از یک غذای منفرد نیست» و بر اهمیت عوامل محیطی و سبک زندگی تاکید دارد.

این پژوهشگران گوشت فراوری‌شده را به عنوان هر گوشتی تعریف کرده بودند که برای دادن رایحه یا افزایش مدت نگهداری تغییر داده می‌شود، از جمله سوسیس‌ها، گوشت کنسروشده، گوشت گاو خشک‌شده و هر گوشت دودی.

آنان گوشت قرمز را هم به عنوان «همه انواع گوشت عضلات پستانداران مانند گوشت گاو، گوساله، گوسفند، بره، اسب، بز و خوک» تعریف کرده‌اند.

این گزارش گفته است که کباب کردن، سرخ کردن در ماهی‌تابه یا سایر روش‌های پخت در درجه حرارت بالای گوشت قرمز باعث ایجاد بیشترین مقدارهای مواد شیمیایی می‌شود که تصور می‌رود سرطان‌زا باشند.

کد خبر 311675

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha