چهارشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: ترس از خیزش هوش مصنوعی از قرن نوزدهم آغاز شده‌است،‌ زمانی در کارخانه‌های نساجی ماشین‌ها جای کارگرها را گرفتند، اما این ماشین‌ها امروزه هوشمند‌تر شده‌اند و توانایی فعالیت در حوزه‌های کاری بیشتری را به دست آورده‌اند، از این رو اگر در محل کار خود و در حین انجام وظایفتان احساس یک روبات بدون مغز را دارید، بدانید که به زودی روباتی جایتان را اشغال خواهد‌کرد.

روبات

تا‌ به امروز تنها كارگراني كه كارهاي فيزيكي انجام مي‌دادند بايد به واسطه پيشرفت فناوري ماشين‌ها و روبات‌ها نگران تصاحب شغلشان توسط ماشين‌ها مي‌بودند، زيرا روبات‌ها مي‌توانند با سرعت بيشتر و هزينه كمتر بسياري از كارها را به بهترين شكل ممكن انجام دهند بدون اينكه نسبت به شرايط اعتراضي داشته‌باشند.

 اما امروز افرادي كه در مشاغل غيرفيزيكي مبتني بر تفكر و انديشه مشغول به كارند نيز بايد نگران از دست دادن مشاغل خود باشند، از فروشندگان گرفته تا بازارياب‌ها و جراح‌ها و حتي خبرنگاران.

شركت چيني تنسنت به تازگي مقاله‌اي هزار كلمه‌اي درباره افزايش قيمت كالاهاي مصرفي در چين منتشر كرده‌است كه توسط روباتي به نام دريم‌رايتر نگاشته شده‌است. اين روبات با استفاده از الگوريتم جستجوي آنلاين منابع و داده‌ها در عرض 60 ثانيه اين مقاله را به شكلي نوشته كه نمي‌توان آن را از مقاله‌اي كه يك خبرنگار اقتصادي حقيقي نوشته تشخيص داد.

اين مقاله اولين مقاله اقتصادي يك روبات به زبان چيني بوده‌است.

تنها چيني‌ها نيستند كه با روبات‌هايشان شغل نويسندگان را تهديد مي‌كنند. پيش از اين شركت Narrative Science گزارش‌هاي خبري كه توسط روبات‌ها نوشته شده‌بودند را در اختيار فوربس و شبكه بيگ‌تن قرار داده بود. در حقيقت سالانه هزاران گزارش درباره ورزش، اقتصاد و آب و هوا توسط روبات‌ها نوشته مي‌شود. سال گذشته نيز AP استفاده از سيستمي خودكار به نام Wordsmith را براي توليد گزارش‌هايي درباره درآمد سه ماهه شركت‌ها آغاز كرد، اگرچه گفته مي‌شود اين سيستم منجر به از دست رفتن شغل هيچ انساني نشده‌است. نوشتن چنين مطالبي از آن رو براي روبات‌ها امكان‌پذير است كه خبرهاي اقتصادي و ورزشي چارچوب‌بندي خاص و مشخصي داشته و مي‌توان با گنجاندن اعداد و ارقام و نام‌هاي مشخص در حافظه روبات‌ها، نسخه‌اي قابل قبول از يك خبر را ارائه كرد.

با وجود اين روند آيا روزي خواهد رسيد كه روبات‌ها رمان بنويسند؟

اين پرسشي است كه موسسه علوم رايانشي كالج دارتماوث در آمريكا از محققان هوش مصنوعي پرسيده‌است. اين موسسه سه رقابت براي آزمودن توانايي روبات‌ها در نوشتن داستان‌هاي كوتاه و سونات‌ها به شيوه انساني برگزار خواهد‌كرد. از سويي ديگر شركت Narrative Science در سال 2012 پيش‌بيني كرده‌است كه تا  15 سال ديگر 90 درصد گزارش‌هاي خبري توسط روبات‌ها نوشته خواهند‌شد.

با اين‌همه به نظر نمي‌آيد روبات‌ها بتوانند به اين زودي‌ها جايگزين نويسنده‌هاي حرفه‌اي شوند و شايد هرگز نتوانند جاي آنها را اشغال كنند، زيرا خلق اميد‌ها و نگراني‌هاي انساني كه الهام‌بخش بسياري از متون ادبي و گزارش‌هاي خبري ارزشمند در جهان بوده و خواهند بود، در روبات‌ها كار چندان ساده‌اي به نظر نمي‌آيد.

  • چه مشاغلي در خطرند؟

اما با توجه به سير پيشرفت هوش مصنوعي و ارتقا الگوريتم‌هايي كه هوش روبات‌ها را تغذيه مي‌كنند، روبات‌ها روز به روز هوشمند‌تر مي‌شوند و توان آنها در نابود كردن فرصت‌هاي شغلي انسان‌ها افزايش پيدا مي‌كند. شبكه BBC به تازگي به همراهي محققان دانشگاه آكسفورد ليستي كامل از مشاغلي را منتشر كرده‌اند كه بيشتر يا كمتر از مشاغل ديگر توسط روبات‌ها در معرض تهديد قرار دارند.

فروشندگان تلفني اولين افرادي هستند كه بايد نگران شغل خود بوده و تا 20 سال آينده شغل جديدي براي خود دست و پا كنند. پس از اين شغل،تايپيست‌ها، منشي‌هاي دفاتر حقوقي، مديران حسابداري، و افرادي كه در بخش وزن‌كشي، دسته بندي و امتياز‌دهي فروشگاه‌ها مشغول به كار هستند در رتبه‌هاي دوم تا چهارم ليست مشاغل در خطر قرار دارند.

مشاغلي كه كمترين تهديد از سوي روبات‌ها متوجه آنها است،‌مديريت هتل، مامور وصول ماليات ،‌مشاور تحصيلي و مديريت خدمات اجتماعي است. براساس تحقيق جديد ماشيني‌سازي جنبه‌هايي خاص از هر شغلي نسبت به ديگر مشاغل مي‌تواند ساده‌تر يا دشوارتر باشد. براي مثال كارگران اجتماعي، پرستاران،‌درمانگرها و روانشناسان به دليل نياز به همدردي و توجه به ديگران در اين مشاغل،‌ كمتر در معرض احتمال جايگزين شدن توسط روبات‌ها قرار دارند، زيرا همدردي بخش اصلي و كليدي اين مشاغل است كه روبات‌ها از آن بي‌نصيبند.

همچنين مشاغلي كه در آنها به تفكر و خلاقيت و ايده‌هاي بكر نياز است، مانند شغل هنرمندان،‌طراحان و يا مهندسان، در برابر روباتي و ماشيني شدن ديوار دفاعي مستحكمي دارند زيرا اين مشاغل در آنسوي خط قرمز هوش روباتي قرار دارد و هوش مصنوعي براي ورود به اين حوزه‌ها همواره با موانع و مشكلات زيادي مواجه‌ بوده‌است.

با اين همه توسعه‌دهندگان روبات‌ها و نرم‌افزارها اصرار دارند كه قرار است به واسطه پيبرد فناوري روباتيك و وش مصنوعي  آينده‌اي درخشان‌تر را براي انسان ها رقم بزنند و گواه ادعايشان نيز آمار و ارقامي مي‌دانند كه نشان از افزايش اشتغال‌زايي ناشي از بهبود فناوري و دانش روباتيك براي انسان‌ها در سال‌هاي اخير دارند.

کد خبر 307501

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha