چهارشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۰
۰ نفر

تحرک روسیه درباره سوریه این روزها بیشتر از هر زمان دیگری شده است.

پوتین

اين‌درحالي است كه مقام‌هاي آمريكا تازه به اين نتيجه رسيده‌اند كه مسكو به‌دنبال ايجاد يك پايگاه عمليات هوايي در لاذقيه است. ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهور روسيه روز گذشته با تأكيد بر حمايت تسليحاتي از دولت سوريه از جامعه جهاني خواست تا ائتلافي مشترك براي مبارزه با داعش تشكيل دهند و در اين مسير به مسكو ملحق شوند.

به گزارش راشا‌تودي، پوتين در سخنراني خود در نشست سران سازمان پيمان امنيت جمعي در پايتخت تاجيكستان با اعلام اينكه گروه تروريستي داعش طرح‌ها و توطئه‌هايي براي مكه، مدينه و بيت‌‌المقدس دارد و روسيه و اروپا هم با بازگشت تروريست‌هاي آموزش‌ديده در خطر هستند، تأكيد كرده كه تنها راه مقابله با اين مسئله ائتلافي جهاني است. او گفت: تأمين امنيت جهان و منطقه نيازمند اتحاد جامعه جهاني براي مقابله با اين تهديد است. براي اين كار لازم است كه جاه‌طلبي‌هاي ژئوپليتيك و استانداردهاي دوگانه در استفاده مستقيم يا غيرمستقيم از گروه‌هاي تروريستي براي رسيدن به اهداف شخصي ازجمله سقوط دولت‌ها و تغيير رژيم‌ها كنار گذاشته شود.

پوتين با ريختن آب پاكي روي دست‌هاي غرب گفت: ما از دولت سوريه حمايت مي‌كنيم و به ارائه حمايت نظامي از اين كشور ادامه خواهيم داد. اگر از سوريه حمايت نكرده بوديم، يقينا وضعيت اين كشور بدتر از اوضاع ليبي مي‌شد. او از كشورهاي ديگر جهان و حتي مخالفان سوريه هم خواست كه در اين مسير همراه روسيه شوند چون مسئله اصلي اكنون مقابله با تهديدهاي تروريستي منطقه به‌حساب مي‌آيد.

  • بشار اسد آماده تغييرات سياسي

رئيس‌جمهور روسيه همچنين در سخنراني خود اعلام كرد كه بشار اسد آماده چرخش سياسي و مشاركت «مخالفان سالم» در قدرت است اما در حال حاضر اولويت اول مبارزه با تروريسم به‌حساب مي‌آيد.طي روزهاي گذشته گزارش‌هاي مختلفي درباره اعزام گسترده افسران نيروهاي هوايي روسيه و تسليحات نظامي اين كشور به سوريه منتشر شده است. دولت آمريكا هم روز گذشته اعلام كرد كه تحركات اخير روسيه در نزديكي شهر ساحلي لاذقيه سوريه نشان مي‌دهد كه مسكو قصد ايجاد «يك پايگاه عمليات هوايي» در اين منطقه را دارد.

جف ديويس سخنگوي پنتاگون روز گذشته گفت: در روزهاي اخير شاهد نشانه‌هايي بوده‌ايم كه روسيه افراد و تجهيزاتي را به ناحيه اطراف لاذقيه و پايگاه هوايي آنجا فرستاده كه حاكي از نيت اين كشور براي ايجاد نوعي پايگاه عمليات هوايي است.
پوتين روز گذشته هم بدون اينكه بخواهد چيزي را مخفي كند اعلام كرد كه نمي‌توان بدون كمك به دولت سوريه و ارتش اين كشور گروه‌هاي تروريستي را به شكل كلي از سوريه و منطقه بيرون كرد.

  • مذاكره آمريكا و روسيه

سخنگوي كرملين روز گذشته اما در جمع خبرنگاران اعلام كرد كه مذاكرات روسيه با آمريكا درباره سوريه لازم است و مسكو به هيچ عنوان اين گزينه را رد نمي‌كند.به گزارش ايتارتاس، ديميتري پسكوف گفت: ما هميشه تكرار كرده‌ايم كه به هيچ عنوان مذاكره را رد نمي‌كنيم و آن را لازم مي‌دانيم. هيچ راه ديگري غيراز مذاكره براي فهميدن مواضع يكديگر و درك مشترك وجود ندارد.

سخنگوي كرملين با وجود اين، تأكيد كرد كه مذاكره بدون داشتن هيچ توافقي و فهم مشترك غيرممكن است.جاش ارنست، سخنگوي كاخ سفيد هم در نشست خود با خبرنگاران احتمال مذاكرات جديد ميان آمريكا و روسيه براي رسيدن به توافقي درباره سوريه را رد نكرد. سخنگوي كاخ سفيد گفت: من به هيچ عنوان احتمال مذاكره در سطح روساي جمهور 2كشور را براي مسئله سوريه وديگر موارد رد نمي‌كنم. روسيه و آمريكا بر سر اوكراين هنوز اختلاف‌هاي جدي دارند اما مشخص است كه مقام‌هاي 2كشور سرانجام بار ديگر براي سوريه بايد پاي ميز مذاكره بروند.

  • بزرگ‌ترين مانور جنگي از زمان جنگ سرد

عرض اندام روسيه درباره سوريه با برگزاري يك رزمايش گسترده جدي‌تر شده است. 9500نيروي نظامي روسيه با همراهي نيروهاي قزاقستان، بلاروس، ارمنستان، تاجيكستان و قرقيزستان يك رزمايش گسترده را شروع كرده‌اند كه بزرگ‌ترين مورد در نوع خود از زمان جنگ سرد تاكنون به‌حساب مي‌آيد. رزمايش سنتر2015 در منطقه‌اي از ولگا تا سيبري برگزار مي‌شود و تا 5 روز ديگر ادامه دارد.

کد خبر 307426

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha