سه‌شنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۰
۰ نفر

ادامه سیل ورود پناهجویان به خاک اروپا، بحران را گسترده‌تر کرده و باعث شده دولت‌های اتریش و آلمان که پیش از این اعلام کرده بودند مانع ورود این افراد به کشورهایشان نمی‌شوند نیز مرزهای خود را ببندند تا شاید بتوانند اوضاع را تحت کنترل در آورند.

نخست وزیر انگلیس که از مخالفان پذیرش پناهجویان است دیروز به لبنان رفت و وعده کمک مالی به پناهجویان س


معاون صدراعظم اتريش رينولد ميترلنر ديروز در كنفرانسي خبري اعلام كرد در پي تصميم آلمان براي بستن مرزهايش با اتريش، اين كشور نيز محدوديت‌هايي را براي عبور آزادانه افراد در مرز با مجارستان اعمال خواهد كرد. بر اين اساس، دولت اتريش نيروهاي ارتش را براي كمك به كنترل اوضاع به مرز مجارستان اعزام كرده است. بادستور صدراعظم اتريش 2هزار نظامي براي حفاظت از مرزها اعزام شده‌اند. طبق اعلام مقام‌هاي اتريش، تنها طي روز يكشنبه بيش از 14هزار نفر از پناهجويان از طريق مرز مجارستان وارد اين كشور شده‌اند.

دولت آلمان كه طي هفته‌هاي اخير قوانين مربوط به پناهندگي‌اش را به حالت تعليق در‌آورده و به پناهجويان اجازه داده بدون طي مراحل قانوني از مرز اتريش وارد اين كشور شوند، در پي هجوم ناگهاني تعداد زيادي از اين افراد طي روزهاي اخير، شامگاه يكشنبه اعلام كرد قوانين شينگن را «به‌طور موقت» لغو و رفت‌وآمد در مرزهايش را كنترل مي‌كند. طبق پيمان شينگن، تردد ميان 26كشور عضو پيمان در اروپا آزادانه صورت مي‌گيرد. اين پيمان، لغو موقت اين قوانين را تنها در «شرايط بحراني» مجاز دانسته است.

طبق گزارش رسانه‌هاي آلمان، پليس اين كشور روزگذشته به افرادي كه پاسپورت سوري داشتند اجازه ورود به آلمان داده است. به گفته مقام‌هاي دولت آلمان، طي روزهاي شنبه و يكشنبه بيش از 15هزار نفر با استفاده از قطار وارد مونيخ شده‌اند. مسئولان شهر مونيخ اعلام كرد‌ه‌اند اين شهر ديگر گنجايش پذيرش پناهجويان را ندارد و شهرهاي ديگر اين كشور هم بايد شرايط را براي ورود اين افراد آماده كنند. طبق اعلام شهردار مونيخ، بيش از 3هزار نفر از پناهجويان در ايستگاه قطار مونيخ به‌سرمي‌برند و هنوز براي اسكان آنها جايي فراهم نشده است.

تاكنون بيش از 500هزار نفر از پناهجويان كه اغلب از كشورهاي سوريه، عراق، افغانستان و پاكستان هستند وارد آلمان شده‌اند. پيش از اين دولت آلمان اعلام كرده بود پيش‌بيني مي‌كند تا پايان سال 800هزار نفر وارد اين كشور شوند. آلمان در عين حال از ديگر كشورهاي اروپايي خواسته سهمي از پناهجويان وارد شده به اروپا را بپذيرند؛ موضوعي كه با مخالفت برخي كشورهاي شرق اروپا ازجمله مجارستان روبه‌رو شده است.

در پي افزايش اعتراض‌هاي مردمي در مورد نحوه برخورد دولت‌هاي اروپايي با موضوع پناهجويان، برخي از كشورهاي اروپايي ازجمله انگليس اعلام كردند بخشي از پناهجويان را مي‌پذيرند. كه البته رقمي كمتر از سهميه مشخص‌شده اتحاديه اروپاست. ديويد كامرون نخست‌وزير انگليس هفته پيش اعلام كرد كشورش 20هزار پناهجو را طي مدت 5سال خواهد پذيرفت. به گفته او اين عده از ميان آواره‌هاي جنگ سوريه كه در كمپ‌هاي مرزي و كشورهاي همسايه اين كشور حضور دارند به انگليس منتقل مي‌شوند.

ديويد كامرون روز گذشته در نخستين سفرش به لبنان، به كمپ آواره‌هاي سوري در دره بقاع رفت و با آنها ديدار كرد. او اعلام كرد دولتش تلاش مي‌كند به آواره‌هاي سوريه كه در خاك تركيه، لبنان و اردن به‌سرمي‌برند كمك كند و آنها را از رفتن به اروپا منصرف كند. پيش از اين دولت انگليس اعلام كرده بود براي اين منظور 100ميليون پوند در اختيار كشورهاي همسايه سوريه كه پذيرنده آواره‌هاي اين كشور بوده‌اند قرار خواهد داد. كامرون ديروز همچنين اعلام كرد براي كمك به آواره‌هاي سوري، 29ميليون پوند كمك اضافه در اختيار لبنان قرار خواهد داد.

  • نگراني سازمان ملل

كميسارياي عالي سازمان ملل در امور پناهندگان ديروز با انتشار بيانيه‌اي نسبت به وضعيت آشفته به‌وجود آمده در مرزهاي كشورهاي اروپايي ابراز نگراني كرد و گفت پناهجويان در شرايط كنوني در ميانه يك «برزخ قانوني» گرفتار شده‌اند. در اين بيانيه آمده است: رويكرد متفاوتي كه كشورهاي اروپايي طي روزهاي اخير در مرزهاي خود داشته‌اند، بيش از پيش لزوم رسيدن به يك «پاسخ واحد و جامع» از سوي اروپايي‌ها را نشان مي‌دهد. اين نهاد بين‌المللي خواستار ايجاد مراكزي جهت سامان دادن به وضعيت پناهجويان در كشورهاي يونان، ايتاليا و مجارستان كه نقاط اصلي ورود اين افراد به خاك اروپا هستند، شده است.

کد خبر 307267

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha