همشهری آنلاین: در دورانی که تنوع رسانه ها و شبکه های اجتماعی نقش خبر را در زندگی مردم جهان پررنگ تر کرده است؛ عکس جسد کودک سوری در سواحل ترکیه تاثیر ماندگار عکس خبری را بار دیگر نشان داد.

کودک سوری

به گزارش ایرنا به نقل ازروزنامه هندوستان تایمز، تصویر «آیلان کردی» کودک سه ساله مهاجر سوریه که اکنون به نماد بحران مهاجران در اروپا تبدیل شده است، به دیگر تصاویر نمادینی پیوست که عکاسان خبری از تراژدی هایی مانند جنگ ویتنام، جنگ داخلی نیجریه و قحطی در سودان جنوبی ثبت کرده بودند و همچنان در حافظه مردم باقی است.

تصویری که نیلوفر دمیر عکاس ترکیه ای از آیلان کردی روی سواحل ترکیه ثبت کرد؛ از جهت تاثیری که بر افکار عمومی گذاشت و حتی پیامدهای سیاسی آن، بی سابقه است.

تصویر آیلان در فضای مجازی با هزاران توئیت روز چهارشنبه -11 شهریور- در چند قاره جهان پخش شد، حتی پیش از آنکه روز پنج شنبه در صفحه اول روزنامه ها منتشر شود. این عکس فشار را برای دولت‌های اروپایی برای اتخاذ راهکار حل بحران مهاجران افزایش داد و احساسات افراد بسیاری را به هیجان آورد.

استوارت فرنکلین، عکاس شرکت مگنوم می گوید: نمی توانیم مثالی از یک عکس بزنیم که یک شبه این اندازه تاثیر داشته است.
جنی متیو عکاس که برای رسانه‌های مختلف در سراسر جهان کار کرده است، گفت: شبکه‌های اجتماعی نقش بسیار مهمی نه تنها در انتشار یک عکس بلکه در بر انگیختن احساس مردم نیز نقش ایفاء می‌کند.

رابرت راجرز، مدیر گالری عکاسان در لندن می گوید: در این تصویر بر خلاف معمول کودکی را نمی‌بینیم که گرسنه است بلکه کودکی است که لباس معمولی و کفش نو پوشیده و به نظر می رسد برای یک روز گردش خانوادگی بیرون آمده است.
تصویر آیلان کردی با سه عکس دیگر مقایسه شده که تاثیر زیادی در زمانه خود بر مخاطبان داشتند.

دان مک کولین تصویر یک زن لاغر استخوانی اهل شهر بیافرا در نیجریه را گرفت که می‌خواست به نوزادش شیر بدهد، در کنار او کودکان گرسنه دیگری در این شهر در محاصره نیروهای دولتی بودند. این تصویر افکار عمومی را به جنگ در نیجریه جلب کرد.

نیک یوت عکاس ویتنامی خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز در سال 1972 از یک کودک 9 ساله بدون لباس و ترسیده ویتنامی در حالی عکس گرفت که از ترس انفجار در حال دویدن بود. این عکس نیز عمق وخامت جنگ در ویتنام را نشان داد.

کوین کارتر عکاس آمریکایی در سال 1993 تصویر یک کودک قحطی زده سودانی را در حالی گرفت که روی زمین افتاده بود و کرکسی نزدیکی او منتظر ایستاده بود. این تصویر ترس و غافلگیری بسیاری را موجب شد و صدها نفر بعد از انتشار آن در روزنامه نیویورک تایمز برای اطلاع از سرنوشت کودک با روزنامه تماس گرفتند.

وی به دلیل اینکه به جای کمک به کودک از وی عکس گرفته است با انتقادات زیادی روبرو شد اما کسی نمی دانست او با هواپیمای حامل کمک های غذایی به سودان رفته بود و والدین این کودک برای مدتی محدود او را روی زمین گذاشته بودند تا بتوانند از مسئولان هواپیما غذا بگیرند.

کارتر برای این عکس جایزه پولیتزر را دریافت کرد اما سه ماه بعد از این جایزه خود را کشت.

بحران مهاجران در اروپا از مدت‌ها قبل آغاز شده و گزارش ها و مقالات زیادی در مورد آن نوشته شده است اما هیچ کدام به اندازه تصویر آیلان موثر نبوده اند.

ناآرامی ها در خاورمیانه و بعضی از کشورهای شمال آفریقا موج مهاجران از این منطقه را به اروپا به امید یافتن آرامش و زندگی بهتر رقم زده است.

بر پایه آمار ارائه شده از آژانس فرانتکس مسئول مرزهای خارجی حوزه شنگن، در هفت ماه نخست سال 2015 میلادی، شمار مهاجران در مرزهای اتحادیه اروپا به 340 هزار نفر رسیده است. این تعداد در مدت مشابه سال گذشته 123 هزار نفر اعلام شده بود.

از ابتدای ماه ژانویه 2015 (دی 1393) تاکنون، بیش از دو هزار و 300 مهاجر غیرقانونی از آفریقا، خاورمیانه و جنوب آسیا جان خود را در دریای مدیترانه از دست داده اند.

کد خبر 306122

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha