گروه سیاسی: مراسم تودیع و معارفه‌ فرمانده‌کل سپاه در مجتمع فرهنگی الغدیر با حضور سعیدی، نماینده ولی‌فقیه در سپاه و همچنین محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر مقام معظم رهبری و افرادی از جمله محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و نیز برخی از فرماندهان و سرداران سپاه برگزار شد.

فرمانده موفق

یحیی رحیم صفوی، فرمانده پیشین سپاه، طی سخنانی در این مراسم که ایسنا خبر آن را منتشر کرد، یاد شهیدان باکری، خرازی، همت و سایر شهیدان را گرامی‌داشت و با اشاره به کنار رفتن خود از این سمت گفت: با صدق و صفا، امانتی را که فرمانده کل قوا به من سپرده بودند با موفقیت و در کمال اقتدار به برادر مومن، شجاع و خردمند خود می‌سپارم. من با سردار سرلشگر جعفری ارتباط قلبی و عاطفی دارم و ایشان بهترین گزینه برای تصدی این مسئولیت هستند. فرماندهی ایشان در جبهه‌ها از موفق‌ترین فرماندهی‌ها بود. ایشان فرماندهی مومن، متفکر، خردمند، حلیم و صبور هستند.

صفوی با اشاره به تحولات صورت گرفته در چند سال اخیر در سپاه و یادآوری اینکه نیروهای مسلح پس از پایان جنگ در چه وضعیتی بودند و امروز در کجا هستند، افزود: نگاهی به وضعیت نیروهای مسلح نشان می‌دهد که آنها امروز در اوج اقتدار هستند و اگر ساختار و سازماندهی سپاه امروز قدرتمند است و توانسته خود را متناسب با تهدیدات متحول کند و 2نیروی بسیج و قدس را به 3 نیروی دیگر خود اضافه کند و عظمت بیافرینند جز با تدبیر مقام معظم رهبری نشده است.

تنظیم برنامه‌های 5 ساله

فرمانده سابق سپاه همچنین در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران با بیان اینکه 11 تدبیری که رهبر معظم انقلاب در سال 1376 به او ابلاغ کرد، هم اکنون به طور کامل در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی‌اجرایی شده است، گفت: تنظیم 2 برنامه 5 ساله سوم و چهارم سپاه به بهترین شکل انجام شد  به گونه‌ای که هم اکنون تا سال 89، سپاه برنامه دقیقی برای پیشرفت در سطح کلان دارد.

به گزارش مهر، یحیی رحیم صفوی افزود:‌ در طول 10 سال فرماندهی در سپاه پاسداران، پیشرفت‌های این نیرو همگام با پیشرفت‌های روز و براساس تهدیدات فرا منطقه‌ای تنظیم شده است.

صفوی تاکید کرد: در 4 نیروی هوایی، دریایی، زمینی و بسیج سعی شد پیشرفتی متناسب با پیشرفت‌های روز دفاعی دنیا انجام شود و برنامه‌ریزی کلانی برای آنها صورت گرفته است.

فرمانده سابق سپاه، قانونمندی، پردازش، قدرت انسجام، روحیه مردم داری، افزایش توان بازدارندگی و دستیابی سپاه به پیشرفته‌ترین سلاح‌ها را از جمله مهمترین دستاوردهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی‌در 10 سال فرماندهی خود در این نیرو دانست.

خطای راهبردی

فرمانده جدید کل سپاه نیز در این مراسم تأکیدکرد: جابجایی مدیران و فرماندهان یک ضرورت برای پویایی و پیشرفت و تحول هرچه بیشتر است و امیدوارم این توفیق را داشته باشم تا مثل فرماندهان گذشته‌ سپاه موفق عمل کنم.

محمد علی جعفری افزود: مأموریت سپاه بسیار سنگین و عظیم و وظیفه‌اش پاسداری از دستاوردهای انقلاب است و در صورتی که به وضع موجود قانع شود، دچار خطای راهبردی خواهد شد. تغییرات شرایط محیطی که در 10 تا 15 سال گذشته شاهد آن بوده‌ایم این ضرورت را نشان می‌دهد  سپاهی که مدافع انقلاب بوده است، متناسب با شرایط تغییر و تحول داشته باشد. انقلاب یک موجود پویا و زنده است و تهدیداتش هم متناسب با شرایط تغییر می‌کند و سپاه که مدافع انقلاب است باید متناسب با آنها خود را بازیابی کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: از تمام فرماندهان و کسانی که در سپاه بودند و امروز به هر دلیلی نیستند استمداد می‌طلبیم که ما را در انجام وظیفه یاری کنند و در انجام وظیفه بی‌نیاز از کمک‌های خود ندانند.

بسترهای لازم برای پیشرفت

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی‌نیز خاطرنشان کرد: سپاه در جنگ فرصتی برای سازماندهی نداشت، اما در دوره‌ مدیریت 10 ساله‌ سردار صفوی، ماموریت‌های سخت و سنگینی را انجام داد و ایشان به سازماندهی و نظام بخشی سپاه همت گمارد.

علی سعیدی، تحول کیفی و کمی‌در 10 سال اخیر در سپاه را خوب دانست و گفت: وقتی امروز می‌بینیم که بیشتر دانشجویان دانشگاه امام حسین ع نماز نافله‌ شب می‌خوانند، نشان از تحول کیفی در این نهاد دارد. همچنین ما شاهد تحول کمی‌سپاه در حوزه‌های مختلف اعم از زمینی، هوایی و دریایی و پدافند و موشکی بوده‌ایم.

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی‌گفت: سردار جعفری برخوردار از تجربه‌ دفاع مقدس است و تجربه‌ مهم دیگر ایشان در مرکز راهبردی سپاه او را در این سمت جدید یاری خواهد کرد.

رئیس نهاد نمایندگی ولی فقیه در سپاه تصریح کرد: مجموعه‌ حوزه‌ نمایندگی برای هرگونه کمکی به فرماندهی جدید در خدمت ایشان خواهد بود.

استشمام رایحه‌ شهادت

فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران نیز در این مراسم تأکید کرد: بخش عظیمی‌از فرماندهان سپاه، محور اعتبار، عظمت و افتخار این نیرو هستند و همیشه معنویت و افتخار از رأس سپاه به بدنه و پس از آن به جامعه سرایت می‌کند.

قاسم سلیمانی گفت: سپاه، تنها نیرویی با این حجم و ساختار در جهان است که این‌چنین در دل مردم محبوب است و 28 سال  که این محبوبیت را حفظ کرده است. سپاه در3 محور جهاد، سیاسی و فرهنگی بنا شده است و ساختار آن که از ابتکارات ارزشمند امام بوده است در هیچ کجای دنیا همانند ندارد.

وی افزود: سردار صفوی- یکی از کسانی که بوی شهدا از او به مشام می‌رسید-  از جمع فرماندهی سپاه می‌رود و فرمانده جدیدی که بوی شهید باکری از او به مشام می‌رسد در فرماندهی قرارمی‌گیرد و ما خدا را شاکریم که مقام معظم رهبری در انتخاب‌های خود طوری عمل می‌کنند که ما از فرماندهان سپاه همواره رایحه‌ شهادت استشمام می‌کنیم.

در ابتدای این مراسم محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر مقام معظم رهبری متن حکم ایشان را در انتصاب فرمانده جدید و تودیع فرمانده سابق سپاه قرائت کرد.

کد خبر 30598

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز