چهارشنبه ۱۴ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۵:۴۶
۰ نفر

ناصر امانی: فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار نخبگان جوان، سراسر مشحون از حکمت و بصیرت بود.

در میان بیانات ایشان، این فراز که «ملت ایران قدرت‌های مغرور و مست را با شیوه هنرمندانه و البته خردمندانه به زمین خواهد زد» یادآور حماسه‌آفرینی رزمندگان دلاور اسلام در عرصه دفاع مقدس و دوران پس از آن است.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، به‌عنوان نهادی برخاسته از متن مردم و انقلاب، اخیرا شاهد تغییر در رأس فرماندهی خود بود. سردار سرلشکر رحیم صفوی، فرمانده موفقی که در طول 28 سال، خدمت صادقانه را جاودانه ساخت است به مسئولیت خطیر و منحصربه‌فرد «دستیاری» فرمانده معظم کل قوا نائل و سردار سرلشکر محمدعلی جعفری به‌عنوان فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منصوب شد.

کسانی که سردار جعفری را می‌شناسند، نقش بزرگ ایشان در دوران دفاع مقدس به‌عنوان فرمانده قرارگاه عملیاتی قدس و سپس فرمانده ستون اصلی فقرات سپاه؛ یعنی نیروی زمینی (به‌مدت 12 سال) را از یاد نخواهند برد.

درایت، کارآمدی، اعتدال، دوراندیشی، خردورزی، نگاه راهبردی به امور، تحول‌آفرینی، ولایتمداری، ساده‌زیستی، عقلانیت و تدبیر از ویژگی‌های شخصیتی سردار جعفری محسوب می‌شوند.

وی که فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد معماری از دانشگاه تهران است، به‌عنوان یک فرمانده تیزبین و یک استراتژیست نظامی بلندپایه، توانست «نبرد نامتقارن» را پس از دفاع مقدس در دستور کار نیروی زمینی سپاه قرار دهد و با تشکیل قرارگاه عملیاتی صف، تجارب رزمی و ستادی دفاع مقدس را به‌عنوان آیین‌نامه‌های مصوب کلاسیک جایگزین متون آموزش نظامی غربی نماید.

پیوند بین یگان‌های رزمی سپاه و خیل بیکران بسیجیان از طریق انعطاف در سازمان رزم سپاه که ازجمله ابتکارات ایشان به‌شمار می‌رود، کمک شایان‌توجهی به انتقال ارزش‌ها و تجارب دفاع مقدس به نسل سوم و بسیجیان جوان و مشتاق کرد.

انتصاب سردار جعفری به فرماندهی نیروی زمینی سپاه در سال 1371، در شرایط تفکیک و شکل‌گیری ساختار جدید نیروهای 5گانه و همزمان تطبیق و اجرای قانون و مقررات استخدامی در بزرگ‌ترین سازمان سپاه و حضور طولانی‌مدت ایشان در فرماندهی این نیرو که با نظر فرمانده معظم کل قوا بود باعث شد تا وی به‌صورت کاملا اجرایی و جزء‌جزء به موضوعات سازمان سپاه اشراف کامل پیدا کرده و امروز در مسئولیت فرماندهی کل سپاه، آن اندوخته‌ها و تجارب را در اختیار داشته باشد.

تکیه بر «نقش منابع انسانی و عنصر معنویت در رزم» از دیدگاه‌های برجسته سردار جعفری محسوب می‌شود به‌نحوی که در دوران فرماندهی نیروی زمینی سپاه تلاش کرد تا ضمن حل مشکلات معیشتی و رفاهی پاسداران، آموزه‌های دفاع مقدس از قبیل اخلاص، صداقت، ایثار، تقوا و تعهد را با روحیه کاری و سازمانی پاسداران عجین کند.

اینک که سپاه پاسداران با حکم رهبر، ایشان را به‌عنوان فرمانده کل می‌بیند، این فرمایش حکیمانه معظم‌له که «ملت ایران این قدرت‌های مست را با شیوه هنرمندانه و البته خردمندانه به زمین خواهد زد» مصداق عینی پیدا کرده است زیرا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با فرمانده‌ای که مبتکر «نبرد نامتقارن» بوده و «عنصر معنویت و منابع انسانی» را پایه سازماندهی خود قرار داده و سازمان رزم را با خیل بسیجیان عاشق و شهادت‌طلب لبریز کرده است قطعا در مصاف با هر دشمنی پیروز میدان بوده و پشت خمیده دشمن را به خاک خواهد مالید.

انشاءالله

کد خبر 30710

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز