چهارشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: اگر علی دایی عاشق این است که استقلالی‌های متوسط را دور خودش جمع کند و برای تیمش حاشیه بسازد، امیر قلعه‌نویی هم در سمت مقابل علایق مشابهی دارد

علی دایی

علی دایی و امیر قلعه‌نویی دو اسطوره پرسپولیس و استقلال هستند که طی دوران مربیگری‌شان هم موفق شدند روی نیمکت این دو تیم بنشینند.

در این میان انتظار هواداران از آن‌ها این بوده که به ارزش‌های سرخابی وفادار بمانند و حتی‌المقدور سعی کنند بازیکنان خودی را به استخدام دربیاورند. در این میان جالب است که هیچکدام از این دو مربی پایبندی چندانی به این اصول نداشته و تا جایی که توانسته‌اند از اردوگاه رقیب بازیکن گرفته‌اند!

به طور کلی این مساله در زمان حضور دایی و قلعه‌نویی روی نیمکت سرخابی‌ها هم به پایگاه اجتماعی آن‌ها لطمه زد و باعث شد موقعیت‌شان به مخاطره بیفتد.

  • دایی؛ عاشق استقلالی‌های متوسط

علی دایی کلا خیلی در زمینه جذب استقلالی‌ها ریلکس است. او که تازگی‌ها و همزمان با نشستن روی نیمکت صبای قم امیرحسین صادقی و هاشم بیگ‌زاده را گرفته، قبلا در پرسپولیس هم از این رفتارها داشت و اتفاقا خیلی‌ها را شاکی کرده بود.

به عنوان مثال دایی وقتی پرسپولیس را برای لیگ سیزدهم می‌بست، برای پست دفاع چپ میثم حسینی را گرفت. حسینی که به طور کلی بازیکن تاپی نبود، سابقه حضور در استقلال را داشت که همین مساله هواداران را آزار می‌داد.

میثم یکی از دو بازیکنی بود که بعد از آن داربی معروف جام حذفی آزمایش دوپینگ داد و مشخص شد از ماده ممنوعه «جک‌تری‌دی» استفاده کرده بود؛ آنچه فشارها را بر او و علی دایی افزایش می‌داد.

دایی البته همان روزها یک خرید جنجالی دیگر هم در نوک خط حمله داشت. او سید مهدی سیدصالحی را در حالی به پرسپولیس آورد که این بازیکن سابقه مفصل حضور در استقلال را داشت.

این مساله باعث شد تا حجم انتقادها به دایی افزایش پیدا کند؛ به خصوص که او هم مثل میثم حسینی آن‌قدرها بازیکن تراز اولی نبود که به خاطر کیفیت‌اش بشود سابقه حضورش در تیم رقیب را فراموش کرد.

دایی همچنین بین دونیم‌فصل لیگ سیزدهم فرزاد حاتمی را سرخپوش کرد؛ بازیکنی که در استقلال رکورددار نشان دادن عدد چهار بود و از زمین تمرین و استادیوم تا ساندویچی و آبمیوه‌فروشی به این شکل برای رقیب دیرینه کری می‌خواند.

جالب اینکه حاتمی بعدها عنوان کرد صرفا از لج قلعه‌نویی و به خاطر اینکه امیر در آن مقطع او را سر کار گذاشته بود سر از پرسپولیس درآورد! تنها خاطره خوش سرخ‌ها از فرزاد حاتمی این است که او گل ششم پرسپولیس به مس کرمان را به ثمر رساند و پای شش تایی شدن پرویز مظلومی امضا انداخت!

از همه بدتر اما داستان حضور بهزاد غلامپور در کادر فنی پرسپولیس بود. در شرایطی که پرسپولیس همیشه کلی گلر خوب داشته که می‌شد یکی از آن‌ها را به عنوان مربی دروازه‌بان‌ها روی نیمکت نشاند و قال را خواباند، دایی از غلامپور استقلالی استفاده کرد.

عجیب اینکه بعد از روانه شدن سیل انتقادها به سمت دایی و غلامپور باز هم گلر پیشین آبی‌ها حاضر نشد قبول کند به اقتضائات فوتبال حرفه‌ای تن داده و از سر علاقه به پرسپولیس آمده است.

غلامپور که با پیراهن آبی سر خیلی از تمرینات سرخپوشان حاضر می‌شد، بارها مصاحبه کرد و گفت هنوز هم هوادار استقلال است و فقط به خاطر شخص دایی به باشگاه رقیب آمده؛ آنچه هواداران پرسپولیس را به معنای واقعی کلمه کلافه می‌کرد.

غلامپور که معمولا در زمان شادی‌های بعد از گل روی کول دایی دیده می‌شود، در حال حاضر عضو کادر فنی صبای قم شده است. جالب اینکه خود استقلالی‌ها هیچوقت یک‌صدم علی دایی به غلامپور اعتقاد اعتماد نداشته‌اند!

  • قلعه‌نویی؛ قرمز بیا اینجا

اگر علی دایی عاشق این است که استقلالی‌های متوسط را دور خودش جمع کند و برای تیمش حاشیه بسازد، امیر قلعه‌نویی هم در سمت مقابل علایق مشابهی دارد.

به عنوان مثال او در لیگ سیزدهم علیرضا نیکبخت واحدی را به استقلال برگرداند؛ بازیکنی که بعد از حضور در پرسپولیس به شدت از چشم آبی‌ها افتاده بود.

نیکبخت در لباس پرسپولیس به استقلال گل زد، کلی شادی کرد و بعد از قهرمانی با سرخپوشان در لیگ هفتم کلی برای آبی‌ها کری خواند.

او همان روزها گفت که اصلا از اول هم پرسپولیسی بوده و اشتباهی سر از استقلال درآورده است. به این ترتیب آبی‌ها مقابل این خرید قلعه‌نویی کلی مقاومت کردند، اما امیر گفت قرارداد 200میلیونی با نیکبخت، «روزی بچه» این بازیکن بوده و به این ترتیب او در استقلال ماندگار شد تا با این تیم پنجم شود!

از نیکبخت صد برابر بدتر، ماجرای جذب مهرداد اولادی بود؛ بازیکنی که بعد از سپری کردن روزهای اوجش در پرسپولیس و ملوان راهی استقلال شد.

مهرداد بیشتر زمان حضورش در جمع آبی‌پوشان را روی نیمکت گذراند، اما در همان معدود دقایقی که به بازی گرفته شد هم آنقدر ضعیف کار کرد که رگ گردن هواداران متورم شد! اوج کار اولادی جایی بود که در بازی آخر استقلال در لیگ قهرمانان آسیا یک هند پنالتی ناشیانه مرتکب شد و حذف این تیم از مرحله گروهی را قطعی کرد.

با این همه، هواداران استقلال برای تماشای بدترین سکانس این انتقال باید تا تابستان93 منتظر می‌ماندند؛ جایی که پیش از آغاز لیگ چهاردهم، در حاشیه مسابقه استقلال و ملوان در جام شهدا مهرداد در ورزشگاه تختی تهران رو به هواداران استقلال عدد شش نشان داد!

محمد قاضی هم یکی دیگر از بازیکنانی بود که بعد از حضور در پرسپولیس، به وسیله قلعه‌نویی آبی‌پوش شد. او در لیگ دوازدهم کنار کریم انصاری‌فر در خط حمله سرخپوشان به بازی گرفته شد که البته درخشش چندانی نداشت.

پس از آن قاضی در لیگ سیزدهم استقلالی شد و اتفاقا عملکرد بدی هم برای این تیم نداشت؛ هرچند به خاطر سابقه‌اش هیچ‌ وقت مورد علاقه استقلالی‌ها قرار نگرفت. قاضی جزو معدود بازیکنان فوتبال ایران است که تصاویرش در حال بوسیدن پیراهن

پرسپولیس و استقلال به طور جداگانه در آرشیو رسانه‌ها موجود است!

به این لیست حتما باید یک نفر دیگر را هم اضافه کرد؛ پژمان نوری! این بازیکن شمالی که در زادگاهش بین ملوان و داماش در تردد بود، در تهران هم اول برای پرسپولیس بازی کرد و بعد به وسیله قلعه‌نویی جذب استقلال شد. آخرش هم پژمان رفت همان جایی که باید باشد؛ ملوان!

برديا احمدي / منبع: همشهري تماشاگر

کد خبر 305887

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha