مجموع نظرات: ۰
شنبه ۷ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: انقلاب هوش مصنوعی در آینده نزدیک، نظریه‌ای است که بسیاری آن را غیرقابل انکار می‌دانند، اما مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد انسان‌ها در برابر ربات‌ها چندان نیز بی‌دفاع نخواهند بود.

هوش مصنوعی

براساس گزارش ساينس‌الرت، براساس مطالعه‌اي جديد،‌قدرتمند‌ترين ابررايانه‌ امروز جهان تنها يك سي‌ام قدرت مغز انسان را دارند،‌ از اين رو انسان هنوز مدت زمان زيادي براي غلبه بر قدرت ربات‌ها در اختيار دارد.

دو دانشجوي دكترا در آمريكا براساس محاسباتي به نام TEPS كه توانايي‌هاي محاسباتي و پردازشي رايانه‌ها را برآورد مي‌كند، موفق شدند قدرت مغز انسان را با رايانه‌ها مقايسه كنند. از آنجايي كه مقياسي دقيقا برابر با مغز انسان وجود ندارد، محققان از تخميني نزديك به واقعيت براي محاسبه دفعات شليك سيگنال‌هاي الكترونيكي توسط نورون‌هاي مغزي استفاده كردند.

به گفته محققان دانشگاه كاليفرنيا بركلي، يكي از فوايد عملي محاسبه توان مغز در موضوع ارتباطات اين است كه چنين محاسبه‌اي تاكنون انجام نشده‌است و مي‌توان به كمك آن تخميني مستقل از هزينه‌هاي سخت‌افزاري محاسبات رايانه‌اي را در مقايسه با مغز به دست آورد.

محققان در اين مطالعه از ابررايانه سكويا به عنوان قهرمان هوش مصنوعي استفاده كرده‌اند: دستگاهي كه ركورد نيروي TEPS را در اختيار دارد. محاسبات انجام شده نشان مي‌دهد كمينه توان محاسباتي مغز 30 برابر بيشتر از سكويا است و براساس قيمت‌هاي كنوني بازار،‌ اين به آن معني است كه اگر انساني مي‌توانست قدرت پردازش مغز خود را اجاره بدهد، مي‌توانست درآمدي برابر 4700 تا 170 هزار دلار داشته‌باشد.

با اين‌همه دانشمندان هنوز به خوبي نمي‌دانند ميزان بهره‌وري مغز از قدرت محاسباتي‌اش در مقايسه با بهره‌وري سيستم‌هاي طراحي شده توسط انسان چه اندازه‌است،‌ از اين رو حتي اگر مشخص بود براي انجام محاسباتي مشابه با محاسبات مغز انسان و به شيوه مغز انسان به چه اندازه سخت‌افزار نياز است، اين تعداد سخت‌افزار تفاوت زيادي با تعداد سخت‌افزارهايي دارد كه مهندسان براي دست‌يابي به عملكردي مشابه با مغز انسان به آن نياز دارند.

اين مطالعه در قالب بخشي از پروژه تاثير هوش مصنوعي انجام گرفته‌است، پروژه‌اي كه به مقايسه هوش روباتيك و هوش انساني مي‌پردازد و در عين حال بر روند پيشرفت نرم‌افزارها در طول سال‌هاي آينده تمركز دارد.

کد خبر 305359

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha