مجموع نظرات: ۰
شنبه ۷ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۵:۳۱
۰ نفر

حامد فوقانی: در یکی از روزهای هفته جاری یا هفته آینده جلسه‌ای میان چند نماینده مجلس شورای اسلامی، شورایاران محله خلیج‌فارس و احتمالا نمایندگانی از شرکت راه‌آهن برگزار می‌شود تا تکلیف خطوط ریلی باقی‌مانده روی سطح زمین در منطقه ۱۸مشخص شود.

در واقع در اين جلسه طرفين نظرات خود را در رابطه با اينكه چرا هنوز اين مقدار خطوط ريلي به زيرزمين نرفته‌اند بيان مي‌كنند؛ خطوطي كه با عبور حدود 15قطار طي روز از روي آن، خانه‌هاي مسكوني و بيمارستان فياض‌بخش 2 به لرزه مي‌افتند. اين يعني آسايش اهالي محل و بيماران بيمارستان، گاه و بي‌گاه به‌خاطر عبور ماران آهني از بين مي‌رود. علاوه بر اين، اطراف ريل نيز از امنيت كافي برخوردار نيست و مسير پا گذاشتن روي خطوط ريلي براي كودكان و نوجوانان فراهم است. حتي بانوان، معلولان و سالخوردگان محل هم به‌خاطر پله‌هاي زيرگذر تاريك خليج‌فارس شمالي، گاهي تردد از روي ريل را ترجيح مي‌دهند. با همه اينها اما نه‌تنها اراده‌اي از سوي شركت راه‌آهن براي به زيرزمين رفتن 1200متر خطوط ريلي ديده نمي‌شود بلكه خط جديدي نيز در حال احداث است كه طبق گفته‌ها قطارهايي با سرعت بيش از 200كيلومتر از روي آنها عبور كنند. اين در حالي است با توجه به نزديك بودن سال تحصيلي جديد بايد تمهيدات ايمني در رفت‌وآمد دانش‌آموزان ديده شود كه در ساليان گذشته چنين مسئله‌اي ديده نمي‌شد.

  • اجرانشدن برنامه‌هاي ريلي؛ يكي از علل طرح استيضاح وزير

اينكه شركت راه‌آهن قصد همكاري لازم براي به زيرزمين رفتن خطوط ريلي را ندارد، رئيس كميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي هم تأييد مي‌كند. سيدمهدي هاشمي در گفت‌وگو با همشهري گفت كه دومين جلسه با شوراياران محله خليج‌فارس طي روزهاي آينده در همين خصوص برگزار مي‌شود. وي اضافه كرد كه چنانچه راه‌آهن وعده وزير راه و شهرسازي پيشين را بدون دليل قانع‌كننده انجام ندهد، حتما موضوع را از طريق مجلس و با كمك ديگر نمايندگان تهران پيگيري خواهيم كرد.

سيدمهدي هاشمي همچنين به طرح استيضاح وزير راه و شهرسازي دولت فعلي اشاره كرد و افزود: «در جلساتي كه با حضور عباس آخوندي و نمايندگان مطرح‌كننده استيضاح وي در كميسيون عمران داشتيم، درباره عملياتي نشدن احداث تونل براي خطوط ريلي محله خليج‌فارس هم سؤالاتي را پرسيدم. البته جواب‌هايي كه ايشان و مديرعامل راه‌آهن ارائه دادند قانع‌كننده نبود كه حتي عصبانيت بنده را نيز در پي داشت.» گفتني است طرح استيضاح در دومين روز تيرماه در كميسيون عمران مجلس مورد بررسي قرار گرفت و نهايتا به هيأت رئيسه مجلس تقديم شد. نبود برنامه در حمل‌ونقل ريلي و اجرا نشدن چندين برنامه ريلي يكي از مهم‌ترين موضوعات متن اين استيضاح است.

  • تضعيف شوراياران

شوراياران محله خليج‌فارس اما از ابعاد مختلفي به‌خاطر تونلي نشدن خطوط ريلي محله‌شان گلايه‌مند هستند. به‌طور نمونه فيض‌الله وطني، دبير شوراياري اين محله به همشهري گفت: «عمل نكردن مسئولان به وعده‌شان، اكنون هم آسايش و امنيت محله را برهم زده است و هم سبب شده تا ما شوراياران از تأثيرگذاري كار خود در افزايش كيفيت زندگي محله نااميد شويم.» اين موضوع مدنظر همتي، ديگر عضو شورايار اين محله نيز هست. وي گفت كه اكنون شهروندان محله خليج‌فارس، نگاه اميدوارانه به تلاش‌هاي شوراياران ندارند. اين در حالي است كه به گفته وي، آنها براي پيگيري امور خطوط ريلي هزينه‌هاي بسياري را متقبل شده‌اند. بنابراين اينكه وزيري در هر دوره و زماني وعده‌اي به مردم دهد و هيچ دستگاه نظارتي پيگير وعده وي نباشد، چيزي جز دلسردي مردم و همانطور كه شوراياران محله خليج‌فارس گفتند تضعيف نهادهاي محلي نخواهد داشت.

در اين ميان وطني، دبير شوراياري محله خليج‌فارس شمالي از ارسال نامه‌اي به تاريخ 5مرداد‌ماه امسال به دفتر آخوندي، وزير راه و شهرسازي خبر داد كه با وجود قول و قرارهاي قبلي اما هنوز جوابي نداشته است. در اين نامه به سيلاب شب 28تيرماه اشاره شده است؛ سيلابي كه منجر به بسته‌شدن زيرگذر خودرويي خليج‌فارس به بزرگراه فتح شد و نزديك بود چند نفر را به كام مرگ بكشاند.

  • وعده‌ ايمني شركت راه‌آهن براي خطوط ريلي منطقه 18

روابط عمومي شركت راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران پيرو درج گزارشي با عنوان «سيلاب وعده‌هاي توخالي، بلاي جان مردم» به تاريخ 30خرداد در صفحه 3روزنامه همشهري، نسبت به ارسال جوابيه اقدام كرده است كه آن‌را زير مي‌خوانيد:
1- احداث تونل پس از پل كن موجب تغييرات عمده در شرايط فعلي پروژه و متعاقبا تغيير در زير‌ساخت‌هاي مسير فعلي مي‌شود. اين امر علاوه بر عدم‌رعايت استانداردهاي فني، هزينه‌هاي بسيار قابل توجهي را در بر داشته كه علاوه بر نداشتن توجيه اقتصادي منجر به مسدود شدن خط و توقف در بهره‌برداري از آن به‌مدت طولاني مي‌شود. همچنين در اين خصوص پيمانكار پروژه بدون تصويب مطالعات مذكور نسبت به اجراي 200شمع اقدام كرد كه موضوع از سوي راه‌آهن متوقف شد.

2- مطابق بررسي به‌عمل آمده زيرگذرهاي لاله و نواب مسدود نبوده و تردد وسايل نقليه در حال انجام است. همچنين به‌منظور رفاه حال شهروندان در منطقه خليج‌فارس، زيرگذر جديد سينا در 2باند عبورومرور از سوي راه‌آهن در حال ساخت بوده كه پس از تكميل به بهره‌برداري خواهد رسيد. همچنين در اين خصوص راه‌آهن ساير تدابير و تمهيدات لازم جهت رفاه و آسايش مردم آن منطقه ازجمله احداث پل عابر پياده، اجراي ديوار صوتي و... را پيش‌بيني كرده است.

3- درخصوص آبگرفتگي زيرگذر خيلج فارس و مشكلات حادث شده براي آمبولانس حامل بيمار و يك‌دستگاه پرايد لازم به توضيح است اين مشكل در ضلع جنوبي زيرگذر رخ داده و هيچ ارتباطي با پل در دست احداث راه‌آهن نداشته است.

  • توضيح همشهري

1- نكته نخست اينجاست كه آيا بازرسي و نظارتي نبايد روي كار پيمانكار صورت مي‌گرفت تا پيمانكار مربوطه هزينه‌اي را صرف اجراي 200شمع نكند؟ هزينه اجراي اين تعداد شمع‌گذاري كه شواهد و اسناد نشان مي‌دهد بخش قابل توجهي از آنها يكباره با خاك پوشانده شدند مي‌توانست دست‌كم در جهت افزايش ايمني عابرين پياده صرف شود.

2- وعده مطرح شده براي احداث پل عابر پياده و نصب ديوار صوتي نيز جاي بسي خوشحالي دارد. اگرچه اهالي محل و همچنين برخي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي به‌خاطر به‌كارگيري قطارهاي پر‌سرعت در خطوط جديد نيز معتقدند خطوط ريلي طبق وعده وزير راه و شهرسازي قبلي بايد به زيرزمين برود.

3- درخصوصي آبگرفتگي زيرگذر خيلج‌فارس و مشكلات آن پس از سيلاب 28تيرماه، همشهري توضيح داد كه اگر الان خطوط ريلي به زيرزمين رفته بودند، چنين مشكلاتي و خسارات جاني به‌وجود نمي‌آمد. اگرچه لازم به ذكر است كه خبرنگار همشهري براي مشخص شدن ابعاد ماجراي سيلاب 28تيرماه و عمليات فني زيرگذر فربت بارها با واحد روابط عمومي شركت راه‌آهن و مسئول رسانه‌‌اي آن تماس گرفت اما هيچ‌كدام از مسئولان اين شركت حاضر به پاسخگويي نشدند. همچنين اين نكته را نبايد از ياد برد كه چندي پيش محمدباقرقاليباف اعلام كرد كه شهرداري تهران تلاش مي‌كند تا محدوده سطحي خطوط ريلي به زير زمين رفته به طول 10كيلومتر در منطقه 17و 18را به محيط مناسبي براي خدمات با اولويت فضاي سبز تبديل كند. بنابراين اگر خطوط ريلي باقيمانده نيز به زيرزمين برود هم امنيت محل برقرار مي‌شود و هم فضاي لازم براي توسعه فضاي سبز به‌وجود مي‌آيد.

کد خبر 305309

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha