دوشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۵:۰۹
۰ نفر

وقوع سیلاب اخیر تهران و مشکلات ایجادشده در پی آن، موضوعی بود که بیشترین وقت جلسه روز گذشته شورای شهر تهران را که به‌صورت غیرعلنی برگزار شد، به‌خود اختصاص داد.

شورای شهر تهران

اسماعيل نجار، معاون وزير كشور و رئيس سازمان مديريت بحران كشور نيز در جلسه ديروز شورا حضور داشت.

سيلاب اخير تهران و حوادث ناگوار آن، بهانه‌اي شد تا اعضاي شوراي پايتخت موضوع مديريت بحران و نقايص و مشكلات آن را مورد تذكر قرار داده و بر ورود مجلس شوراي اسلامي و بازنگري به تشكيلات ايجاد شده براي پيشگيري از وقوع حوادثي كه باز هم مي‌توانند تكرار شوند، تأكيد كنند. رئيس شوراي اسلامي شهر تهران با اشاره به سخنان يكي از مسئولان استانداري مبني بر اينكه شهرداري تهران پاي خود را از روستاهاي كن و سولقان بيرون بكشد، گفت: شهرداري تهران براساس تفكر انسان‌دوستانه به مردم اين مناطق كمك كرد نه براساس وظيفه قانوني.

مهدي چمران در جلسه ديروز شوراي اسلامي شهر با اشاره به حادثه اخير سيلاب در روستاهاي كن و سولقان گفت: وقتي كسي نيست تا كمكي انجام دهد و مسئولي پاسخگو نيست، شهرداري تهران براساس وظيفه انسان‌دوستانه براي نجات هموطنان كمك مي‌كند. چمران اظهار داشت: ما به جاي درج چنين سخناني بايد از شهرداري تشكر كنيم، مديريت بحراني كه يك كارمند دارد، چگونه مي‌تواند بحران را مديريت كند و حال كه شهرداري براساس يك تفكر انسان‌دوستانه به شهروندان كمك مي‌كند بايد از آن تشكر كرد نه آنكه چنين سخناني گفته شود.

رئيس شوراي شهر همچنين با بيان اينكه ساخت‌وساز در حريم رودخانه‌ها موجب ايجاد شرايط بحراني در وقوع سيلاب شده بر اتخاذ سازوكاري براي پيشگيري از اين مشكل تأكيد كرده و گفته است بايد با همكاري مجلس شوراي اسلامي قانوني تدوين شود تا براساس آن ساخت‌وساز در حريم رودخانه‌ها تخلف محسوب نشود، بلكه جرم تلقي شده و ضوابط قانوني در برخورد با متخلفين بيش از پيش سختگيرانه شود. وي خطاب به سالاري، رئيس كميسيون شهر‌سازي‌ و معماري شورا بر تنظيم لايحه‌اي پيشنهادي توسط كميسيون شهرسازي شورا و يا شوراي‌عالي استان‌ها براي ارائه به مجلس تأكيد كرد.

چمران همچنين با اشاره به گزارش اسماعيل نجار رئيس سازمان مديريت بحران كشور و نيز اظهارات اعضاي شورا درخصوص وقايع اخير گفت: پيش‌بيني تمهيدات لازم در هشدار سريع و اطلاع‌رساني سريع هنگام بحران ضروري مي‌نمايد بنابراين بايد هر چه سريع‌تر در اين امر اقدامات مرتبط صورت گيرد.

رضا تقي‌پور سخنگوي شوراي اسلامي شهر تهران نيز با اشاره به ساخت و سازهاي غيرمجاز در حريم رودخانه‌ها اظهار داشت: سازمان مديريت بحران مي‌تواند به‌عنوان يك نهاد متولي از اين ساخت و سازها طرح شكايت كند.

  • تأكيد بر ضرورت بازنگري در تشكيلات حوادث غيرمترقبه

غلامرضا انصاري، عضو كميسيون برنامه و بودجه شورا نيز مشكل رسيدگي و برخورد با حوادث غيرمترقبه و طبيعي در كشور را تاريخي دانست و با اشاره به وقوع چند زلزله در سال‌هاي پيش از انقلاب و اقدام قابل دفاع سازمان مسئول در آن زمان افزود:‌ضرورت دارد كه بازنگري در تشكيلات حوادث غيرمترقبه كشور ايجاد شود. رحمت‌الله حافظي، رئيس كميسيون سلامت، محيط‌زيست و خدمات شهري شورا نيز با اشاره به عدم‌اجراي قوانين بالادستي در مديريت بحران كشور، گفت: مردم در روستاهاي سيل‌زده مشكلات متعددي دارند كه بايد به داد آنها رسيد. پمپ آب ندارند و باغاتشان در حال از بين رفتن است. وي با اشاره به طرح‌هاي جامع و تفصيلي شهر تهران افزود: در پيوست4 اين طرح‌ها به صراحت به ايمني‌سازي شهر تهران در چند بند تأكيد شده است كه متأسفانه اين موارد نه‌تنها رعايت نشده بلكه براي آن ارزشي نيز قائل نشده‌اند تا اجرايي شود. حافظي با اشاره به اينكه شهرداري و وزارت راه و شهرسازي با همكاري وزارت كشور مكلف شدند تا طرح موضوعي پدافند غيرعامل شهر تهران را تا پايان سال89 تهيه كنند و به تأييد شوراي‌عالي معماري و شهرسازي برسانند، ادامه داد: ‌سازمان مديريت بحران وظيفه فرماندهي نيروها را در زمان بحران برعهده دارد. اين سازمان براي مديريت پيش و حين بحران چه اقداماتي انجام داده است‌؟

حافظي با بيان اينكه بعد از وقوع بحران همه جمع مي‌شوند و مديريت بحران مي‌كنند، به نبود سازوكارهاي مديريتي براي قبل از بحران و عملكرد جزيره‌اي اشاره كرده و ضمن انتقاد از عدم‌اطلاع‌رساني درست بعد از وقوع حادثه، گفته است كه پليس راهور، سازمان هواشناسي و حتي صدا‌وسيما نيز در زمان بحران، ساز خود را مي‌زنند و سازمان مديريت بحران فاقد كارايي براي فرماندهي واحد آنهاست.‌

حافظي با تأكيد بر اينكه تا چه زماني خطاهاي مديريتي را مردم بايد تحمل كنند، از ايجاد 100رستوران و ويلا در حريم رودخانه كن به‌صورت غيرقانوني خبر داد. حافظي گفت: برخي مديران و رجال سياسي نيز در اين مسير ويلا دارند كه غيرمجاز ساخته شده‌اند و توصيه مي‌كنيم اين ويلاهاي غيرمجاز تخريب شوند تا اعتماد مردم جلب شود.

مجتبي شاكري، رئيس كميته فرهنگي شوراي شهر نيز با تأكيد بر اينكه ما حوادث گذشته را آسيب‌شناسي نمي‌كنيم، گفت: ‌نوع حوادث نشان مي‌دهد كه بروزشان بي‌سابقه نيست بنابراين پيش‌بيني و پيشگيري از آنها هم نمي‌تواند مشكل باشد. شاكري با اشاره به گزارش ارائه شده از سوي رئيس سازمان مديريت بحران كشور درخصوص وقوع سيل اظهار كرد: ما بايد هشدارهاي احتمالي درخصوص حوادث را اعلام كنيم درغير اين صورت اين حوادث هستند كه ما را اداره خواهند كرد.

  • روز تعطيل و جاده يكطرفه بحران را مديريت كرد

اسماعيل نجار، رئيس سازمان مديريت بحران كشور نيز با حضور در جلسه ديروز شوراي شهر به ارائه گزارش عملكرد سازمان مديريت بحران در حادثه سيلاب كن و سولقان و روستاي سيجان پرداخت و گفت: سازمان مديريت بحران و مجموعه‌هاي تابعه در حادثه سيلاب تمام تلاش خود را به‌كار بستند و قصوري در اين زمينه نداشتند. وي درخصوص حادثه سيلاب با بيان اينكه بايد سطح حادثه را درنظر بگيريم و سطح‌بندي كنيم، گفت: براي حادثه‌اي در سطح شهرستان نبايد كل كشور را درگير كرد. حادثه در محدوده بسيار كوچكي و نهايتا در هنگام غروب روز يكشنبه هفته گذشته اتفاق افتاد و اطلاع‌رساني‌هاي لازم نيز در اين خصوص صورت گرفته بود. وي با اشاره به اقدام سازمان هواشناسي گفت: سازمان هواشناسي با توجه به تجهيزاتي كه دارد توانايي پيش‌بيني اين رخداد‌ها در مسائل خرد و ريز را ندارد. به همين دليل درخواست خريد تجهيزات كرديم اما تا به امروز ميسر نشده است. نجار سپس اظهار داشت: در حادثه كن و سولقان و امامزاده داوود بايد گفت اين حادثه در روز تعطيل رخ داد، بيشتر مردم هم بر حسب شرايط و عدم‌مسافرت در‌ ماه مبارك رمضان سفرهاي خود را در اين روزها برنامه‌ريزي كرده بودند. در اين شرايط بيش از 6هزار خودرو در جاده حضور داشته است. در چنين وضعيتي بايد گفت بيشتر تلفات اين حادثه تماما مربوط به مسافران بوده و حتي ساخت و ساز‌هاي غيرمجازي كه در حريم رودخانه وجود داشته و ساكنيني در آن بوده‌اند، تخريب نشدند. خب در اين شرايط ما مي‌توانيم به مردم بگوييم مسافرت نروند!

اسماعيل نجار، رئيس سازمان مديريت بحران كشور گفت: گرچه در اين شرايط صدا و سيما مسئول اعلام وضعيت بوده كه در سطح محلي هم صورت گرفته و يا وزارت راه و شهر‌سازي‌ نمي‌بايست اجازه ساخت‌وساز در حريم رودخانه را مي‌داده و نيز در تجهيز كارگاه اتوبان شمال كشور كوتاهي صورت گرفته اما بايد گفت قصوري از سوي سازمان مديريت بحران و نيز نيروهاي زيرمجموعه صورت نگرفته است.

نجار همچنين يادآور شد: يكطرفه شدن جاده چالوس به سمت كرج نيز مزيد بر علت بود تا نيروهاي امدادي كمي بيشتر از زمان استاندارد به حادثه برسند . ‌وي با اشاره به بازديد اعضاي شورا از مناطق حادثه‌ديده، گفت: چرا اعضاي شورا قبل از وقوع حادثه از اين مناطق بازديد نكردند؟ به گفته نجار، در اين حادثه 8نفر در روستاي سيجان و 8نفر ديگر نيز در جاده كن و سولقان جان خود را از دست دادند و 3نفر نيز مفقود شدند كه هنوز جست‌وجو براي پيدا كردن اين افراد ادامه دارد.

  • برخورد با حادثه و تبليغات پفكي

معصومه آباد رئيس كميته ايمني و مديريت بحران شوراي اسلامي شهر تهران با انتقاد از عملكرد سازمان مديريت بحران كشور و انتقاد به عدم‌ارائه گزارش تخصصي گفت: سطح حادثه سيلاب بسيار بزرگ‌تر از تصور مسئولان مديريت بحران بوده است.

رئيس كميته ايمني شورا خاطرنشان كرد: براساس آخرين مطالعات تهران يكي از 10كلانشهر حادثه خيز جهان است حال با اين مديريت بحران آيا نقطه اميدي برايمان مي‌ماند! اين عضو شوراي شهر همچنين بيان داشت: ساخت‌وساز در حريم رودخانه‌ها نبايد صورت بگيرد اما كجا پيشگيري از اين مهم صورت گرفته است. من رئيس شوراي شميرانات بودم و بارها نسبت به اين موضوع هشدار دادم اما هيچ وقعي به آن نهاده نشد. آباد تصريح كرد: متأسفانه در مواجهه با حوادث، همانگونه برخورد مي‌كنيم كه تبليغات چيپس و پفك را انجام مي‌دهيم. آباد افزود: ‌8سال مي‌شود كه شوراي مديريت بحران كه مي‌بايست با رياست رئيس‌جمهور تشكيل شود، تشكيل نشده است. رئيس‌جمهور به وزير كشور تفويض اختيار كرده و وزير هم به معاون خود كه اين گوياي خيلي از مسائل است. احمد مسجد‌جامعي، عضو شوراي اسلامي شهر تهران نيز تأكيد كرد: بحران در حريم رودخانه‌ها با فرهنگ‌سازي‌ و برخورد با ساخت و سازهاي غيرمجاز قابل كنترل است. وي ضمن قدرداني از معاون دادستان تهران در امور حفظ حقوق بيت‌المال و اراضي ملي درخصوص صدور احكام تخريب ساخت و سازهاي غيرمجاز در حريم رودخانه‌ها اظهار داشت: يكي از موضوعاتي كه بايد به آن توجه شود بحث فرهنگسازي‌ است كه شورا‌هاي محل و روستايي مي‌توانند در اين زمينه نقش مهمي داشته باشند.

مسجدجامعي تأكيد كرد: در اين منطقه نيز افرادي وجود دارند كه داراي اسنادي از زمين هايشان هستند كه به دوره قاجاربازمي‌گردد بنابراين در برخورد با اين افراد بايد حقوق مكتسبه‌اي كه برايشان ايجاد شده است رعايت شود و بين اين افراد و كساني كه در سال‌هاي نه چندان دور در اين مناطق وارد شده‌اند تفاوتي قائل شد.

وي با اشاره به بازديد خود از اين محل بعد از وقوع سيلاب گفت: متأسفانه در اين محل كسي از مسئولان مربوطه پاسخگو نبود حتي يك چادر و كانتينري وجود نداشت كه شخصي با استقرار در آنها به سؤالات مردم آسيب ديده پاسخگو باشد اين موضوعات اوليه‌اي است كه بايد به آنها توجه شود.

وي همچنين به سازه در حال احداث بخشي از اتوبان تهران شمال كه در اين منطقه قرار دارد اشاره كرد و افزود: خطر ديگري كه در اين ناحيه وجود دارد پايه پل‌هايي از اتوبان تهران شمال است كه در اين ناحيه احداث شده است. در حال حاضر ترك‌هاي عميقي در كوهپايه ايجاد كرده است كه چنانچه اين مسير زير بار ترافيك برود فاجعه‌اي رخ خواهد داد.

  • ساماندهي رود دره‌هاي تهران از ميزان فاجعه سيلاب كاست

غلامحسين مختاباد ديگر عضو شوراي شهر نيز با اشاره به گزارش ارائه شده از سوي نجار با انتقاد از عدم‌امكان امدادرساني سريع به‌دليل يكطرفه بودن جاده شمال بر اتخاذ تمهيدات در اين خصوص و شناسايي نقاط حادثه‌خيز جاده‌هاي شمالي تأكيد كرد و گفت:‌ ستاد مديريت بحران متعلق به مردم و مملكت است و مردم انتظار دارند در چنين مواقعي همه افراد اين سازمان بسيج شوند؛ امري كه ما مشاهده نكرديم.

اسماعيل دوستي نيز گفت: با توجه به عقبه‌اي كه ارتفاعات تهران در حوزه حوادث دارد نظير سيل تجريش و امامزاده داوود(ع) بايد گفت يك مطالعه همه جانبه در رابطه با ارتفاعات تهران مورد نياز است.

پرويز سروري، رئيس كميسيون نظارت و حقوقي شوراي اسلامي شهر تهران با بيان اينكه براي مواجهه با بحران بايد فكري اساسي كرد بر وضع مقررات خشن و بازدارنده براي جلوگيري از ساخت‌وساز در حريم رودخانه‌ها تأكيد كرد و افزود: ايجاد مديريت يكپارچه، برنامه‌ريزي قبل، حين و بعد از بحران يك نياز اساسي است و بايد تصميم عاجل در اين خصوص گرفته شود.

محمد سالاري، رئيس كميسيون شهر‌سازي‌ و معماري شورا نيزگفت: اساس رويكرد سازمان مديريت بحران بايد ايجاد يك دغدغه عمومي در سطح دولت و نهاد‌هاي مرتبط به‌منظور مطالعات و طراحي و لحاظ كردن پيوست پدافند غيرعامل در تمامي پروژه‌ها و در تمامي حوزه‌ها باشد و تا زماني كه در تمام پروژه‌ها پيوست‌هاي پدافند غيرعامل لحاظ نشود و متخلفين مورد بازخواست قرار نگيرند قطعا شاهد حوادثي از اين دست خواهيم بود.

محسن سرخو، رئيس كميته حمل‌ونقل شورا، تهران را شهري بي‌دفاع در حوادث عنوان كرد و گفت: در مورد سيلاب راهكار‌هاي علمي و عملي پيش‌بيني شده مانند عدم‌قطع درخت در شيب‌هاي تند، كاشت درخت در زمين‌هاي باير و... زياد است كه در طول ساليان دراز مطالعات كارشناسي بر آن تأكيد كرده، اما متأسفانه در طول ساليان دقيقا برعكس اين موضوعات عمل شده است. وي با تأكيد بر اينكه شهرداري بايد محور احصاي ايمني تهران باشد و نقاط حادثه‌خيز توسط شهرداران منطقه شناسايي شود افزود:‌ در هنگام وقوع بحران بايد شبكه درمان، شبكه توزيع آب و توزيع دارو برقرار باشد. بايد مدارسي كه امكان اسكان مردم را دارند مشخص شود. ايستگاه‌هاي مترو و بيمارستان‌هايي نمره‌گذاري شوند.

احمد دنيا‌مالي، رئيس كميسيون عمران و حمل‌ونقل نيز با ابراز رضايت از اقدامات شهرداري تهران گفت: اينگونه هم نيست كه هيچ اقدامي در مواجهه با بحران صورت نگرفته باشد. بر عكس اقدامات خوبي در تهران ازجمله ساماندهي رود دره‌ها و نيز ايجاد حوضچه‌هاي آرامش انجام شده كه در غيراينصورت اين حجم آب به‌طور حتم تهران را در مي‌نورديد. وي با بيان اينكه اين حادثه تنها بر اثر 7دقيقه باران نبوده و متعلق به تهران نيست بلكه پيامد بارش عظيمي است كه از شمال كشور بر تهران تحميل شده اظهار كرد:‌ تهران بايد ستاد معين كل كشور باشد و بايد هماهنگي ويژه‌اي در مواجهه با بحران‌ها به‌وجود‌ آيد.

  • تقدير اعضاي شوراي شهر از تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي كشور

اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران در جلسه غير علني ديروز طي نامه‌اي كه به امضاي 27عضو حاضر ‌رسيده بود، از تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي كشور تقدير كردند. در بخش‌هايي از اين نامه آمده است: «به يقين در دستيابي به توافق هسته اي و استيفاي حقوق ملت بزرگ ايران تلاش بي‌وقفه و شبانه‌روزي وزير محترم امور خارجه و تيم همراه مذاكرات ستودني است كه توانسته‌اند با رعايت منافع و مصالح نظام، پيروز و سربلند از اين مذاكرات بيرون آيند. اينجانبان با قدرداني از زحمات همه عزيزان دست اندركار مذاكرات هسته‌اي اين موفقيت و پيروزي را به هموطنان گرامي به‌ويژه شهروندان فهيم تهران تبريك مي‌گوييم.»

  • تصويب نرخ سرويس مدارس براي سال تحصيلي جديد

در جلسه ديروز شورا نرخ كرايه سرويس مدارس براي سال تحصيلي آينده با افزايش 15و 20درصدي به تصويب رسيد. به گفته احمد دنيامالي رئيس كميسيون عمران و حمل‌ونقل شورا نرخ امسال نسبت به سال تحصيلي گذشته تفاوت محسوسي نداشته و كميسيون عمران براي خودروهاي ون و تاكسي افزايش 20درصدي و براي اتوبوس‌ها 15درصد درنظر گرفته است.

کد خبر 302183

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha