سه‌شنبه ۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۰
۰ نفر

اعضای شورای شهر تهران در آخرین جلسه پیش از شروع تعطیلات تابستانی ۲ هفته‌ای خود به بررسی لایحه پیشنهاد تأمین اعتبار مورد نیاز اجرای پروژه‌های آب و فاضلاب شهر تهران پرداختند و نرخ جدید بهای خدمات انشعاب آب برای ساختمان‌های نوساز را تصویب کردند.

شورای شهر

اين در حالي است كه رياست جلسه ديروز هم در غياب مهدي چمران، بر‌عهده مرتضي طلايي بود.عليرضا دبير، رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي اسلامي شهر تهران با اشاره به افزايش قيمت پيشنهادي شركت آب و فاضلاب اظهار داشت: نرخ آب مصرفي را در ابتداي سال مجلس براي دولت به اندازه كافي افزايش داده است و ما به جاي افزايش قيمت آب، نرخ بهاي خدمات را عدالت‌محور و براساس مناطق مختلف شهر تعيين كرده‌ايم. دبير همچنين اهداف اين لايحه را دسترسي به آب شرب بهداشتي، جلوگيري از هدررفت آب، استفاده از فناوري روز كاهنده مصرف، كاهش برداشت از منابع زيرزميني، سرعت بخشيدن به اجراي كامل شبكه فاضلاب شهر تهران و تحت پوشش قرار گرفتن تمام مشتركين اعلام كرد.

در جريان بررسي اين لايحه، محمد حقاني با اشاره به كمبود آب، برداشت‌هاي غيرمجاز و افت آب‌هاي زيرزميني گفت: اين لايحه مربوط به ساختمان‌هاي نوساز است. وي براي مناطق مرفه ۵۰۰هزار تومان، مناطق متوسط ۴۰۰هزار تومان و مناطق كم برخوردار ۳۰۰هزار تومان به ازاي هر واحد نوساز پيشنهاد انشعاب آب مطرح كرد.نظر حافظي نيز اين بود كه افزايش قيمت بهاي خدمات انشعاب تنها براي واحدهاي جديد است. حافظي يادآور شد: در مورد شبكه فاضلاب هم براي ايجاد انگيزه به‌منظور اتصال خانه‌ها به شبكه انشعاب نبايد نرخ را در اين بخش بالا ببريم و به‌جاي آن، نرخ بهاي خدمات آب را افزايش دهيم.

يكي از پيشنهاد‌هاي مهمي كه ديروز از سوي مرتضي طلايي مطرح شد و به تصويب هم رسيد اين بود كه استفاده از آب شرب براي مصارف ساخت‌وساز ممنوع شود در غير اين صورت شركت آب و فاضلاب مي‌تواند بابت هر متر مكعب 40هزار تومان جريمه دريافت كند. همچنين ديروز مصوب شد تا ‌نرخ آب مصرفي مراكز ايتام و افراد بي‌سرپرست تحت پوشش كميته امداد و بهزيستي، مراكز شبانه‌روزي معلولان، مراكز صنعتي، مراكز آموزشي، دانشگاه‌ها، اماكن مذهبي، مساجد و نيروهاي مسلح مشمول افزايش‌هاي اين مصوبه نباشند. در عوض ديروز مقرر شد تا هزينه حق انشعاب فاضلاب خانگي به نسبت مناطق پردرآمد، متوسط و كم درآمد دريافت شود. براين اساس مناطق تهران طبقه‌بندي شدند و قرار شد تا شهرونداني كه متقاضي خريد انشعاب فاضلاب هستند ظرف 2سال آينده براساس منطقه مسكوني‌شان هزينه لازم را پرداخت كنند.

اما رئيس كميسيون معماري و شهرسازي مخالف اين طبقه‌بندي بود. از نظر محمدسالاري، منطقه12 كه فرسوده‌ترين منطقه شهر تهران محسوب مي‌شود الزاما جزو مناطق كم برخوردار نيست. درعوض خاك سفيد كه بافت فرسوده نيست بسيار كم برخوردار است. وي پيشنهادي را مطرح كرد تا هنگام اخذ عوارض و جرايم به آن استناد شود كه به تصويب هم رسيد. سالاري گفت: با عنايت به اينكه سطح‌بندي و گروه‌بندي مناطق 22گانه شهرتهران به مفاد اين مصوبه مبناي واقعي اعمال مرغوبيت مكاني نيست از همين رو به‌منظور اعمال عوارض و جرايم تعيين شده دراين مصوبه سازمان آب و فاضلاب كشور با همكاري شهرداري تهران ضرايب مرغوبيت مكان
(ضرايب T) را ملاك عمل در فرمول تعيين ارزش هرمترمربع تراكم و ملاك عمل ضريب تعديل در شهر تهران قرار دهند.

  • اهميت توسعه حمل‌ونقل عمومي

محسن سرخو، رئيس كميته حمل‌ونقل و ترافيك شوراي شهر تهران نيز ديروز در نطق پيش از دستور خود كه بسيار هم مفصل بود نكات مهمي درباره حمل‌ونقل عمومي مطرح كرد.كاهش فاصله زماني قطارهاي مترو از 4 تا 6 دقيقه فعلي به 2.5دقيقه در سال1397 بخشي از اظهارات اين عضو شوراي شهر بود. به گفته سرخو، تهران براي دسترسي‌هاي داخلي و همچنين دسترسي‌ به شهرهاي پيراموني نياز به 740كيلومتر مترو دارد.

وي گفت: ابتداي برنامه 5ساله دوم، 6500دستگاه اتوبوس در شهر تهران مشغول فعاليت بودند كه از اين تعداد حدود 2هزار دستگاه فرسوده و از رده خارج بود و شوراي اسلامي شهر تهران در برنامه 5ساله دوم شهرداري پيش‌بيني كرد كه تعداد اتوبوس‌هاي در دست بهره‌برداري به 9هزارو53 دستگاه افزايش يابد كه از اين تعداد 400دستگاه آن برقي پيش‌بيني شده است.

سرخو همچنين از تعميرات اساسي و بازسازي 2هزار دستگاه اتوبوس طي اين دوره سخن گفت. وي در ادامه نطق خود گفت: درسال اول برنامه 5ساله دوم 77هزارو949 دستگاه تاكسي در شهر تهران در حال تردد بوده‌اند و اين تاكسي‌ها به‌طور متوسط در هر 100كيلومتر، 15ليتر و روزانه 30ليتر بنزين مصرف مي‌كنند درحالي‌كه تاكسي‌هاي هيبريدي به‌طور متوسط فقط 5 ليتر در هر 100كيلومتر سوخت مصرف مي‌كنند و با احتساب 77هزارو949 دستگاه تاكسي شاهد آن خواهيم بود كه در هر سال به ميزان 467.694.000 ليتر بنزين صرفه‌جويي داشته باشيم و به همين نسبت آلودگي هواي شهر تهران هم كاهش مي‌يابد.

وي تصريح كرد: در اول برنامه 5ساله در شهر تهران 900هزار جابه‌جايي در روز توسط موتورسيكلت‌ها صورت مي‌گرفت درحالي‌كه براساس آخرين بررسي‌هاي مركز كنترل كيفيت هواي تهران هر موتورسيكلت 6برابر يك خودرو، آلودگي هوا و دوبرابر آلودگي صوتي توليد مي‌كند و بيش از 50درصد مرگ‌وميرهاي ناشي از تصادفات مربوط به موتورسيكلت‌هاست اما درصورت ورود موتورهاي برقي علاوه بر كاهش تصادفات، شاهد كاهش آلودگي هوا خواهيم بود. وي درباره موتورسيكلت‌هاي بنزيني هم گفت: اين موتورها 10 تا 15درصد در ذرات معلق هوا و بالغ بر 30درصد در آلاينده‌هاي گازي تهران نقش دارند كه به‌دليل كاركرد بسيار بد موتور آنها و تنظيم نبودن اين وسيله نقليه است.

به گفته سرخو درصورتي كه شهرداري تهران به تعهدات خود طبق برنامه عمل كند شاهد آن خواهيم بود كه سهم وسايل نقليه حمل‌ونقل عمومي و نيمه عمومي تا پايان برنامه 5ساله دوم افزايش يابد. به‌عنوان مثال سهم مترو از جابه‌جايي‌هاي روزانه از 13.8درصد در سال92 به 25.7درصد در سال97 خواهد رسيد، سهم اتوبوس نيز از جابه‌جايي‌هاي روزانه 20درصد در سال92 به 29.3درصد در سال97 مي‌رسد؛ علاوه بر اين سهم تاكسي از جابه‌جايي‌هاي روزانه از 22.3درصد در سال92 به 20درصد در سال97 كاهش خواهد يافت. اين درحالي است كه از نظر اين عضو شوراي شهر، در سال اول برنامه‌ از 28كيلومتر مترويي كه مي‌بايست در سال93 به بهره‌برداري مي‌رسيد تنها 18كيلومتر آن آماده شده است.

عضو شوراي اسلامي شهر تهران بيان داشت: در 6ماهه اول سال93 اقدامات خوبي انجام گرفت و اعتبارات مناسبي براي حوزه مترو و اتوبوسراني تخصيص يافت ولي در 6ماهه دوم سال گذشته اين روند كاهش داشت و باعث شد كه تعهدات مترو و اتوبوسراني تحقق نيابد. سرخو همچنين به اعتبارات بخش حمل‌ونقل اشاره كرد و گفت: اين اعتبارات بايد به موقع پرداخت شوند. توسعه خطوط مترو و اتوبوسراني جزو اولويت‌هاي برنامه 5ساله است و شوراي شهر تهران نسبت به پروژه‌هاي حمل‌ونقل عمومي حساس است و موافق كاهش بودجه احداث مترو و اتوبوسراني نيست اما در عملكرد سال93 شهرداري تهران، بودجه كافي تخصيص داده نشده است.

  • خلف وعده دولت در عمل به تعهدات

در پاسخ به نطق محسن سرخو، معاون برنامه‌ريزي شهرداري تهران با اشاره به اينكه هزينه ساخت 50درصد از ساخت و سازهاي ريلي بايد توسط دولت پرداخت شود، گفت: هنوز دولت به اين تعهد خود عمل نكرده است. به گفته ناصر اماني شهرداري و دولت هركدام متعهد به پرداخت نيمي از اعتبارات حمل‌ونقل عمومي هستند بنابراين 50درصد از اعتبارات مترو در ريل‌گذاري نيز بايد از سوي دولت پرداخت شود كه تاكنون از 18كيلومتري كه در سال93 ساخته شده تنها هزينه‌ يك كيلومتر آن را دولت پرداخت كرده و بقيه توسط شهرداري تهران تأمين شده است. وي افزود: در سال93 نيز 22كيلومتر ريل‌گذاري مترو بدون كمك دولت انجام شده است.

  • تشكر مردم خرمشهر از مديريت شهري تهران

محمد مهدي تندگويان، عضو كميسيون شهر‌سازي‌ و معماري شوراي اسلامي شهر تهران ديروز با اشاره به سفر اخيرش به شهر خرمشهركه با همراهي معصومه آباد و حبيب كاشاني انجام شد گفت:‌دراين سفر مردم، شوراي شهر، فرماندار و امام جماعت خرمشهر به‌منظور تشكر از اقداماتي كه از سوي مديريت شهري تهران دراين شهر اتفاق افتاد تابلويي اهدا كردند.

وي با تأكيد براينكه اقدامات مديريت شهري تهران در خرمشهر اميد به زندگي را در دل مردم اين شهر زنده كرد گفت: بارها اعلام كرده‌ايم كه مشكل اساسي خرمشهر مديريت آن است و مشكلات مالي در درجه دوم قرار دارد. تندگويان با بيان اينكه هماهنگي‌هاي لازم براي هم‌افزايي سازمان‌ها در راستاي تأمين اعتبارات لازم براي بازسازي و احياي خرمشهر انجام شد، گفت:

خوشبختانه در عرض يك‌سال مجموع درآمدهاي بازسازي خرمشهر به بيش از مبلغي كه شوراي شهر تهران اختصاص داده بود، رسيد و مسئولان آزاد اروند، شهرداري‌هاي قم، تبريز و كرج نيز به كمك شهرداري تهران آمدند و به‌صورت عملياتي براي بازسازي و احياي اين شهر تلاش كردند. وي با تشكر از مردم شهرتهران بابت اعتمادي كه به نمايندگان خود در شوراي شهر تهران كردند گفت: هزينه‌اي كه از سوي مديريت شهري تهران اختصاص يافت صرف بازسازي بلوار اصلي خرمشهر، بازسازي 17پارك عمومي، احداث پياده‌راه‌هاي متعدد و احياي بلوار ساحلي اين شهر شد. وي تأكيد كرد:

اين درحافظه تاريخي مردم شهر تهران باشد كه يك روز قبل از انقلاب، تهران از خرمشهر براي ساخت‌وساز تهران وام گرفته بود و امروز تهران اداي دين كرد، به‌ويژه بعد از مقاومتي كه اين شهر حين جنگ تحميلي از خود نشان داد. به گفته تندگويان، پس از پايان تعطيلات تابستاني شوراي شهر، طرحي درباره ادامه و چگونگي فعاليت شهرداري در خرمشهر به صحن علني آورده خواهد شد. تذكرات اعضاي شوراي شهر در جلسه ديروز را در جدول زير بخوانيد.

جدول

کد خبر 302419

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha