یکشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۶:۰۲
۰ نفر

محدثه قیدی: شورای شهر تهران ظرف چندروز آینده و تا قبل از شروع تعطیلات تابستانی این نهاد، سند مشترکی را بین شورای روستاهای حریم، شهرداری تهران، فرمانداری و به‌طور کلی دستگاه‌های اجرایی تهیه خواهد کرد که براساس آن وظایف تمام سازمان‌ها در قبل، حین و بعد از حوادث و بحران‌ها مشخص خواهد شد.

سیل امامزاده داوود

به گزارش همشهري، اين خبر را احمدمسجدجامعي اعلام كرده و گفته است كه اين تصميم پس از حادثه طوفان و سيل اخير كن و سولقان از سوي شوراي شهر تهران اتخاذ شده است. اين در حالي است كه پرويز سروري، رحمت‌الله حافظي و احمد مسجد جامعي از اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران هم در برنامه‌هاي جداگانه با حضور در روستاهاي سولقان، كشارعليا و سفلي و باريج از نزديك ابعاد حادثه طوفان و سيل اخير را مورد بررسي قرار دادند.

پرويز سروري، رئيس كميسيون نظارت و حقوقي شوراي شهر در گفت‌و گو با همشهري گفت:‌ در اين بازديد متوجه شدم، خسارات مالي و جاني اغلب در جاهايي رخ داده كه تعرض به قانون شده بود، به‌عنوان مثال تمام درختان باغاتي كه در بستر رودخانه و در فاصله غيرقانوني با حريم رودخانه قرار داشتند را سيل كند و به هيولايي وحشتناك از سنگ و چوب تبديل كرد كه در مسير خود ويراني‌هاي بسياري را به‌بار آورد. وي همچنين از ساخت وسازهاي اطراف رودخانه انتقاد كرد و گفت: ساخت‌وسازهاي غيرمجاز بدون رعايت حريم رودخانه به مانعي براي عبور جريان آب تبديل شد و حجم سيل را افزايش داد، زيرا رود، خانه‌اي دارد كه اگر به آن تعرض كنيم رود نيز به خانه ما تعرض مي‌كند.

سروري هشدار داد: هم‌اكنون درختان ريشه كن شده، سنگ و ماشين آلاتي كه سيل با خود آورده در بستر رودخانه كن تلنبار شده كه اين امر مي‌تواند تهديد جدي‌تري براي روستاهاي اطراف به‌ويژه تهران باشد به‌نحوي كه با يك دهم بارندگي اخير سيل شديدتري رخ خواهد داد. اين عضو شوراي شهر تهران خواستار اقدام عاجل براي پاكسازي‌ بستر رودخانه كن شد كه در بعضي نقاط ارتفاعش تا 5متر پوشيده از خاك و شن و... شده است.

به گفته سروري حادثه سيل اخير گرچه خيلي تلخ بود اما مي‌تواند تبديل به فرصت بزرگي براي تصميمات انقلابي شود، ازجمله اينكه بدون هيچ مصالحه يا مصامحه‌اي نسبت به رفع تمامي موانعي كه بر سرراه مسيل رودخانه كن قرار دارد، اقدام شود. اين عزم از نظر سروري گرچه در مسئولين ديده مي‌شود اما از آنجا كه مشكلات ساختاري است، صرفا عزم و اراده راه‌حل نيست و بايد تكليف تمركز در مديريت بحران و يكپارچگي آن روشن شود و سازوكاري از سوي دولت براي تحقق مديريت يكپارچه و فرماندهي واحد در زمان بحران شكل گيرد.

  • الزام تدوين سند براي بحران

بـنـابراين گزارش، هـمـچـنـين احمد مسجد جامعي به همراه رحمت‌الله حافظي ديگر عضو شوراي شهر صبح روز جمعه گذشته از روستاهاي سيل زده كن و سولقان بازديد كردند. مسجد جامعي نيز بابت بي‌توجهي به حريم رودخانه انتقاد كرد و آن را عامل جاري‌شدن سيل دانست و گفت: حجم بارش به‌گونه‌اي نبود كه چنين سيلي جاري شود اما آنچه مسلم است پيمانكاران چيني كه درحال ساخت آزاد راه تهران - شمال هستند متأسفانه سايت خود را در بستر رودخانه ساختند و به همين دليل سيل از آنجا طغيان كرد زيرا خاك‌هاي دپو شده، سنگ‌ها و ماشين‌آلات اين كارگاه در حريم رودخانه، موجب شد قطعاتي از درختان كه سيل با خود آورده بود، مدخل كانال‌هاي آب را ببندند و آب بالا بيايد و اين مشكل ايجاد شود.

به گفته مسجد جامعي بخشي از كوه كه پايه‌هاي پل روي آن قرار گرفته، ترك‌هاي عمودي خورده و خطرآفرين شده است بدون اينكه حصاري براي جلوگيري از حادثه مقابل آن تعبيه شده باشد. وي از تهيه سندي بين شوراي روستاهاي حريم، شهرداري تهران، فرمانداري و به‌طور كلي دستگاه‌هاي اجرايي خبر داد و گفت:‌ اين سند مبناي عمل قرار خواهد گرفت و ما در شوراي شهر تهران از اين سند حمايت مي‌كنيم و از آنجا كه تعطيلات شوراي شهر تهران پيش روست، اميدواريم در جلسات هفته جاري بتوانيم آن را به تصويب برسانيم. عضو شوراي اسلامي شهر تهران، با بيان اينكه پس از زلزله بم، سندي درخصوص تعيين وظايف سازمان‌ها در قبل، حين و بعد از حادثه مشخص شد، گفت: حادثه كن نشان داد كه بايد شهر تهران و حريم پيراموني آن نيز داراي سند مشخصي در حوزه بحران باشد.

رحمت‌الله حافظي نيز در اين بازديد با بيان اينكه از تجربيات تلخ حوادث گذشته درس نگرفتيم، اظهار كرد: حادثه سيلاب اخير نشان داد كه ستاد مديريت بحران در زمان بروز حادثه ناكارآمد است و هيچ اقدام بازدارنده و مداخله‌كننده‌اي صورت نداد و تمامي كارگروه‌هاي زيرنظر آن به‌صورت جزيره‌اي و پراكنده عمل كردند. وي بر ضرورت ارتقاي جايگاه ستاد مديريت بحران تأكيد كرد و خواستار‌ آن شد تا رئيس‌جمهور رياست آن را بپذيرد.

  • تشكيل پرونده براي 52رستوران متجاوز به رودخانه كن

مدير حريم شهرداري منطقه۵ از تشكيل پرونده عليه ۵۲ رستوران غيرمجاز در حاشيه رودخانه كن، خبر داده و گفته براي ۵۲ رستوران غيرمجاز كه به حريم رود تجاوز كرده بودند، پرونده تشكيل شده و به كميسيون ماده 100ارسال شده است.

مهدي حق بدري اعلام كرده كه براساس مصوبه شوراي‌عالي شهرسازي، ۱۳۰۰ پلاك در حريم منطقه ۵ كدگذاري شده و بر اين اساس، تعداد ساخت و سازهاي غيرمجاز شناسايي و مشخص شد. وي با اشاره به اعتراض ۱۷ صاحب رستوران به احكام صادره نيز گفته براي ۲۷ رستوران حكم تخريب صادره شده كه ۱۷ نفر از صاحبان اين رستوران‌ها به ديوان عدالت اداري اعتراض كردند و به‌صورت موقت دستور توقف عمليات صادر شده است و به محض اينكه شوراي تأمين مجوز اجرا بدهد، تخريب را آغاز مي‌كنيم.

مدير حريم شهرداري منطقه 5با اشاره به سيل اخير در كن خاطرنشان كرده كه در اين سيل براساس آمار موجود ۸ گردشگر كه در حاشيه رود بودند و يكي از ساكنان منطقه فوت كرده‌اند و خسارت به رستوران‌ها در حد تخريب تخت‌ها بوده است.

کد خبر 302065

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha