دوشنبه ۲ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۶
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: در دومین روز از بیست و چهارمین نمایشگاه فرش دستباف ایران، کارگاه های آموزشی و برنامه های متعددی برگزار شد.

فرش

به گزارش روابط عمومی مرکز ملی فرش ایران این برنامه‌ها شامل ارائه فرآیند تولید فرش دستباف، داوری جشنواره فرش برتر، برگزاری کارگاه های نقاشی برای کودکان و ارائه یافته‌های پژوهشی بود.

پنجمین دوره از جشنواره فرش برتر که همزمان با بیست وچهارمین نمایشگاه فرش دستباف ایران برگزار می‌شود، فرش های منتخب خود را در سالن 27 محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران به معرض نمایش گذاشته است.

در این دوره هم مانند دوره‌های گذشته طی فراخوانی روزهای مرداد ماه از بیش از 700 غرفه داری که در نمایشگاه فرش دستباف شرکت می کنند، خواسته شد تا برترین تولیدات خود را در معرض داوری قرار دهند. در این رقابت گروه بندی فرش ها در دو بخش کلی فرش های نو و کهنه است، که فرش های نو در 8 بخش و فرش‌های کهنه در 4 بخش تقسیم شده‌اند. از مجموع فرش‌های رسیده به این رقابت، پس از دو روز 183 تخته فرش در 12 گروه مختلف فرش دستباف منتخب شد.

از میان این 183 تخته نیز، پس از انتخاب و گزینش اولیه، 61 تخته فرش برای شرکت در بخش نمایشگاه و حضور در جشنواره فرش برتر برگزیده شدند و اکنون در محوطه داخلی سالن 27 در معرض دید بازدیدکنندگان و داوران قرار گرفته اند.

در زمینه داوری نیز هشت داور از میان متخصصان و صاحب نظران فرش انتخاب شده اند. داوران همگی فرش‌ها را در بخش‌های اصالت، بافت، مواد اولیه، رنگ بندی، طرح و نوآوری رده بندی کرده و در فرم های مختلف امتیازهای مورد نظر را در مورد فرش منتخب یادداشت کردند. امروز، دوم شهریور نیز داوری آثار بین این 61 تخته انجام گرفت و نتایج آن روز چهارشنبه چهارم شهریور ماه طی مراسمی اختتامیه فرش برتر در سالن کنفرانس شماره یک ساعت 14 تا 16 اعلام خواهد شد.

بخش نمایشگاه جشنواره فرش برتر همچنین بخش انتخاب مردمی هم وجود دارد. بدین صورت که بازدیدکنندگان آزاد می توانند با بازدید از نمایشگاه فرش های برتر و دیدن فرش های منتخب در فرم هایی که برای آنها آماده شده حداکثر سه فرش را به عنوان فرش نمونه انتخاب کرده و کد آن را یادداشت کرده و در صندوق بیندازند. روز آخر نمایشگاه، آرا جمع آوری می شود و فرشی که بیشترین میزان رأی مردمی را به خود اختصاص داده است، به عنوان فرش برتر در بخش انتخاب مردمی نامیده شده و به تولیدکننده آن لوح تقدیر داده می شود. به افرادی هم که به فرش ها رأی داده اند در پایان نمایشگاه به قید قرعه جوایزی اهدا می شود.

  • کارد و شانه و نخ ریسی در معرض تماشا

در حاشیه بیست و چهارمین نمایشگاه فرش دستباف ایران، نمایشگاهی به منظور بازدیدکنندگان با فرآیند تولید فرش دستباف همه روزه در سالن 27 نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار می شود.

به گزارش روابط عمومی مرکز ملی فرش ایران، در حاشیه نمایشگاه یاد شده، بازدیدکنندگان می توانند با مراحل تولید دستبافته های ایرانی از رنگرزی و طراحی تا بافت و ترمیم آشنا شوند.

در ابتدای غرفه «فرآیند تولید فرش دستباف»، ابزار سنتی برای بافت فرش مثل کارد، شانه و ... به نمایش گذاشته شده اند. در ادامه پس از نمایش شماتیکی از آنچه فرش در ابتدا روی کاغذ به تصویر کشیده می شود تا آنچه در نهایت بافته شده در معرض دید عموم قرار می گیرد.

بازدیدکنندگان در غرفه «فرآیند تولید فرش دستباف» با فرآیند ریسندگی آشنا می شوند. پس از آن، نقشه کشی فرش در معرض دید قرار می گیرد. رنگرزی، بافت و مرمت نیز از بخش های بعدی به نمایش در آمده در این غرفه هستند.

  • همکاری کانون پرورش فکری و مرکز ملی فرش ایران

امسال برای نخستین بار، در حاشیه بیست و چهارمین نمایشگاه فرش دستباف ایران، کارگاه نقاشی کودکان برگزار می شود. این کارگاه نقاشی با موضوعیت فرش دستباف در سالن 27 محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار می شود و حاصل همکاری مشترک بین کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران و مرکز ملی فرش ایران است.

نقاشی های کودکان در این کارگاه، در سه رده سنی 4 تا 6، 7 تا 9 و 10 تا 12 سال دریافت می شود. در این هفت روز کودکان هم از مراکز کانون پرورش فکری استان تهران و هم به صورت آزاد با خانواده ها به سالن آمده و به صورت آزاد با موضوع فرش دستباف نقاشی می کشند. روز ششم، هیئت داوران از مرکز کانون پرورش فکری به نمایشگاه می آیند، کارها را داوری می کنند و در نهایت به به 10 نفر از برگزیدگان در این سه رده سنی جایزه اهدا می شود.

لازم به ذکر است کودکان برای شرکت در مسابقه تنها لازم است به نمایشگاه آمده و نام و شماره تلفن و آدرس خود را پشت برگه نقاشی یادداشت کنند.

  • همنشینی فرش و دکوراسیون

کارگاه آموزشی «فرش در سبک زندگی» ساعت 14 تا 16 بعد از ظهر، امروز در سالن 27 محل دائمی برگزاری نمایشگاه های تهران برگزار شد.

به گفته مسئول برگزاری این کارگاه، افراد با سبک زندگی مدرن و تطبیق آن با فرش دستباف آشنا می شوند. بسیاری از مردم در حال حاضر سبک زندگی و چیدمان دکوراسیون مدرن را می پسندند و در نظر آنان فرش دستباف سنتی جایی در این چیدمان ندارد. در حالی که در این کارگاه به علاقه مندان آموزش داده شد چگونه می توانند فرش های دستباف را با چیدمان منزل و محیط کاری خود منطبق کنند.

در این کارگاه آموزشی به شرکت کنندگان کارگاه، توجه به رنگ محیط، شکل و طرح فضای موجود و استفاده از امکانات داخلی منزل یا محیط کار با نوع فرش آموزش داده شد.

در این کارگاه که شرکت در آن برای عموم آزاد بود، بسیاری از دانشجویان، طراحان دکوراسیون های داخلی و علاقمندان به فرش و استفاده از آن در دکوراسیون داخلی حضور داشتند. استقبال از این کارگاه به اندازه ای بود که بیش از حد ظرفیت فضا، مراجعه کننده وجود داشت.

  • بلوتوث خود را روشن کنید

در سالن 27 با روشن کردن بلوتوث تلفن های همراه می توان فهرست کتاب های مربوط به فرش و همچنین آخرین یافته های پژوهشی در قالب مقالات در همین رابطه را به صورت فایل word یا PDF دریافت کرد. با روشن کردن بلوتوث این امکان نیز فراهم می شود که افراد به سمت غرفه های مختلفی که تحقیقات خاصی در زمینه فرش داشته اند راهنمایی شوند.

گفتنی است، بیست و چهارمین نمایشگاه فرش دستباف ایران از یکم تا هفتم شهریور ماه از ساعت 10 صبح تا 19 در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران در حال برگزاری است.

کد خبر 304944

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha