رئیس کمیســـیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در نشستی با خبرنگاران از ابلاغ ضوابط بلند مرتبه‌سازی‌ ظرف ۳‌ماه آینده خبرداد.

 

به گفته محمد سالاري، درنظرگرفتن وضعيت آبرساني، گردش و پايش هوا وهمينطور وضعيت جمعيت‌پذيري ازجمله ملاك‌هايي است كه باعث شده تا از اين پس بلند مرتبه‌سازي‌ در شهر تهران به‌صورت محدود و كنترل‌شده از نظرسطح اشغال، ميزان ارتفاع، ميزان عرصه، ملاحظات فني و مهندسي ازجمله عدم‌سايه‌اندازي و اشراف صورت ‌ پذيرد.

وي درعين حال هرگونه خبري در مورد ساخت آسمانخراش‌هاي بالاي 100طبقه در شهر تهران را رد كرد و گفت: قطعا به دلايل مورد اشاره ازجمله كم‌آبي و كنترل جميعت‌پذيري تهران سياست مديريت شهري از نظر ميزان عرصه، وسعت عرصه و تعداد طبقات كاهنده خواهد بود.

بنابر گزارش، خبرنگار همشهري، از سالاري درباره كميسيون هفتم دولت كه به‌صورت تخصصي به بررسي چالش‌هاي شهر تهران و ساير كلانشهرها مي‌پردازد و نقش اين كميسيون در نوسازي بافت‌هاي فرسوده تهران به‌عنوان يكي از چالش‌هاي مهم پايتخت سؤال كرد. وي دراين باره گفت: احياي بافت‌هاي فرسوده از مهم‌ترين ماموريت‌ها و دغدغه جدي ماست اما متأسفانه دراين باره كارنامه قابل‌قبولي دركل كشور نداريم.

اين درحالي است كه با وجود احتمال قطعي وقوع زلزله در تهران و عرصه‌هاي قابل توجهي از بافت‌هاي فرسوده و حضورتمامي نهادهاي حاكميتي در تهران اگر اتفاقي بيفتد امكان جبران نيست بنابراين ما نيازمند اعتبارات دولتي براي حل اين معضل هستيم. وي ضمن اشاره به اينكه شوراي شهر و شهرداري تهران فراتر از وظيفه قانوني خود بافت‌هاي فرسوده را 100درصد از عوارض ساختماني معاف ساختند تا كار نوسازي دراينگونه بافت‌ها رونق بگيرد، گفت: با اين همه مشكل بافت فرسوده با اينگونه تشويق‌ها حل نمي‌شود زيرا در مقايسه با قيمت تمام‌شده اين تسهيلات ناچيز است بنابراين ما نيازمند حمايت‌هاي بانك‌هاي عامل، وزارت راه و وزارت كشور هستيم.

وي درعين حال با اشاره به محدوديت‌هاي اعتباري دولت و كاهش قيمت نفت براي تحقق وعده و وعيدهاي دولت فعلي در نوسازي بافت‌هاي فرسوده چشم‌انداز اميدواركننده‌اي را متصور نشد و گفت: با وجود اينكه از ابتداي تشكيل كميسيون هفتم دولت ما همواره موضوع نوسازي بافت‌هاي فرسوده تهران را مطرح كرديم اما هنوز به يك بسته و سند جامع وكامل كه قابل عملياتي شدن باشد نرسيده‌ايم.

بنابراين گزارش، سالاري سياسي‌نشدن و تقويت نظارت اجتماعي و رسانه‌اي را ازجمله نقاط قوت اين نهاد اعلام كرد و گفت: اگر نظارت اجتماعي نبود شاهد تحقق مصوباتي نظير صيانت از باغ‌ها، پيگيري تخلفات ساختماني و بارگذاري اضافه در شهر و حتي تغيير رويكرد كميسيون ماده 5و مسائلي از اين دست نبوديم.

وي درعين حال گفت: تك تك اعضاي شوراي شهر از اختيارات نظارتي خود استفاده كردند و ما اقدامات خوبي دراين حوزه داشتيم كه شامل تعداد زيادي تذكر وسؤال از شهرداري است اما با توجه به سازوكار نقش نظارتي دراين حوزه موفق نبوديم و عدم‌پيگيري صحيح تذكرات اعضا توسط هيأت رئيسه را مي‌توان از نقاط ضعف شوراي شهر دانست زيرا برخي تذكرات اعضا به موجب آنچه در قانون آمده پيگيري درستي نشده است.

عدم‌شكل‌گيري كميته حسابرسي و تأثير منفي آن در فرايند بودجه‌نويسي، تخصيص بودجه و پايش آن، عدم‌شكل‌گيري مركز پژوهش‌ها در شورا و نبود اتاق فكري كه به اعضاي شورا و كميسيون‌هاي تخصصي آن در فرايند تصميم‌گيري و تصميم‌سازي‌‌ها كمك كند نيز از ديگر نقاط ضعف مورد اشاره از سوي اين عضو شوراي شهر بود.وي درعين حال بابت اينكه از سوي هيأت رئيسه شوراي شهر هيچ الزامي براي ارائه گزارش شفاهي كميسيون‌ها در صحن وجود ندارد انتقاد كرد.

احياي لايحه مربوط به سيما و منظر شهري و نظام‌مندكردن نماي تمامي ساختمان‌ها، ساماندهي باغات كن و ثبت آنها به‌عنوان ميراث طبيعي از ديگر اقدامات مثبتي بود كه از سوي سالاري به‌عنوان كارنامه موفق شوراي شهر ياد شد. وي گفت: پيشنهاد شوراي شهر و شوراي‌عالي معماري و شهرسازي تملك باغات كن بود اما با توجه به محدوديت اعتبارات شهرداري طي جلسات متعددي دركميسيون ماده 5با حضور نمايندگان وزارت راه، جهادكشاورزي، سازمان محيط‌زيست، سازمان ميراث فرهنگي و وزارت نيرو قرار شد تا قسمت كمي از باغات تملك ‌ و بقيه با مشاركت شهروندان با كاربري تفرجگاهي،پذيرايي و تفريحي تصويب شود و شهرداري نيز زيرساخت‌هاي لازم را با هزينه خود عملياتي كند كه اين همه ظرف يكي دوسال آينده اتفاق خواهد افتاد.

وي در بخش ديگري از اظهارات خود با ابراز تأسف بابت افزايش تخلفات ساختماني ناشي از ارزش افزوده ساختمان‌هاي شهري با اينكه 75درصد آراي كميسيون ماده 100قلع و قمع بنا و تغيير كاربري به وضع قبلي است، گفت: كمتر از يك درصد اين احكام اجرايي شده است بنابراين ماموريت ويژه ما اين شده‌ كه با مسئولان مرتبط جلساتي داشته باشيم. برهمين اساس به‌زودي تغيير وتحولات جدي دراين حوزه خواهيم داشت و از اين پس انشاي آراي كميسيون ماده100 توسط كارشناسان مستقل صورت مي‌گيرد و آرايي كه صادر مي‌شود قطعا تحقق‌پذير خواهند بود.

  • خطر شب‌مردگي در مناطق مركزي شهر تهران

سالاري به خطر شب‌مردگي در مناطق مركزي شهر تهران اشاره كرد و گفت: ‌تحقيقي كه به سفارش شوراي شهر تهران و از سوي مركز مطالعات وپژوهش شهرداري تهران انجام شده نشان مي‌دهدكه غير از منطقه 12درمناطق ديگري از شهر تهران نظير منطقه 6و بخشي از مناطق 3و 7نيز ما معضل شب مردگي داريم كه بايد فكري به حال آنها كرد. در اين مناطق به‌دليل ارزش افزوده بالا سكونتگاه‌ها تخليه شده و جاي خود را به مراكز تجاري و اداري داده‌اند و اين مشكل را به‌وجود آورده‌اند.

کد خبر 304699

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha