عباس ثابتی‌راد: درست در روزهایی که پل طبیعت و گنبد مینا در منطقـــه فرهنگــی و گردشگری عباس‌آباد به نخستین سالگرد بهره‌برداری‌شان نزدیک می‌شوند خبر دیگری از منطقه عباس‌آباد به‌گوش می‌رسد.

مناطق شهر

مديرعامل شركت نوسازي عباس‌آباد از تكميل نهايي بزرگ‌ترين باغ فرهنگي هنري كشور در اراضي عباس‌آباد خبر داده است.اردشير نوريان با اعلام اين خبر گفت: پهنه فرهنگي و تفرجگاهي اراضي عباس‌آباد واقع در شرق اين منطقه 137هكتار مساحت دارد كه با تكميل محوطه‌ها، گذرها و مسيرهاي دسترسي و زيرساخت‌ها بهره‌برداري از مجموعه باغ‌هاي فرهنگي هنري آن نيز آغاز مي‌شود.

وي با اشاره به ويژگي‌هاي پهنه شرقي اراضي عباس‌آباد يادآور شد: در پهنه شرقي در كنار فضاهاي تفرجي نظير پارك طالقاني، فضاهاي شاخص فرهنگي كشور نظير باغ موزه دفاع‌مقدس، كتابخانه ملي و فرهنگستان‌هاي جمهوري اسلامي، باغ كتاب، باغ هنر، باغ‌نمايش، پانوراماي بيت‌المقدس و... قرار دارند كه به‌عنوان بزرگ‌ترين پهنه فرهنگي و تفرجگاهي كشور در خدمت شهروندان و اهالي فرهنگ و هنر خواهند بود. مديرعامل شركت نوسازي عباس‌آباد تصريح كرد:

در حال حاضر از مجموعه پهنه شرقي اراضي عباس‌آباد، تكميل نهايي محوطه باغ هنر به مساحت 47هكتار در جريان است كه شامل ايجاد و توسعه فضاي سبز، احداث درياچه، محوطه‌سازي‌ و پياده‌راه‌سازي و احداث ساير تاسيسات و امكانات لازم است. احداث درياچه با مساحت بيش از 2هكتار، ايجاد بيش از 20هزار مترمربع فضاي سبز با انواع گونه‌هاي گياهي، اجراي حدود يك هكتار محوطه‌سازي‌ و سنگفرش‌ در كنار ساير عمليات‌ها نظير خاكبرداري‌ها، بتن‌ريزي‌ها، ايجاد تاسيسات فني و... در اين منطقه كم‌نظير بوده است.

مهرماه سال گذشته 2 پروژه «پل‌طبيعت» و «گنبدمينا» در پهنه غربي منطقه فرهنگي و گردشگري عباس‌آباد به بهره‌برداري رسيد. كمتر از 6 ‌ماه پل طبيعت در مسابقات جهاني توانست جايزه برتر معماري را از آن خود كند و از طرفي گنبدمينا نيز كانون توجه دانشجويان و دانش‌آموزان شد. اين دو مركز در منطقه عباس‌آباد ميزبان بسياري از مقام‌هاي خارجي كه به تهران سفر كرده‌اند بود.
با بهره‌برداري از اين دو مجموعه بخش غربي منطقه فرهنگي و گردشگري عباس‌آباد رونق بسياري گرفت.

درست در همان نخستين روزهاي بهره‌برداري از اين دو پروژه، شهروندان بسياري از اين دو مركز فرهنگي و تفريحي بازديد كردند و‌ خيلي زود اين دو پروژه شد مكاني براي حضور دائمي شهروندان. نقطه ثقل استقبال شهروندان از اين دو پروژه نيز در روزهاي عيد نوروز بود؛ به‌نحوي كه در عيد نوروز امسال هم گنبد مينا و هم پل طبيعت به‌عنوان جاذبه جديد شهر تهران قلمداد شدند كه شهروندان را از سراسر كشور به اين دو مركز مي‌كشاندند.

اردشير نوريان با اشاره به فعاليت در پهنه شرقي منطقه فرهنگي و گردشگري عباس‌آباد گفت: پس از افتتاح پل طبيعت و گنبدمينا تمام توان‌مان براي تكميل پهنه فرهنگي و تفريحي عباس‌آباد واقع در شرق اين منطقه بسيج شده و در واقع بايد نيمه دوم سال 93و نيمه اول سال 94را فصل تكميل فضاهاي فرهنگي و تفرجگاهي منطقه عباس‌آباد بدانيم. مديرعامل شركت نوسازي عباس‌آباد با اشاره به ساخت بزرگ‌ترين درياچه مركز شهر تهران در منطقه فرهنگي و گردشگري عباس‌آباد گفت: درياچه باغ هنر مساحتي معادل 13هزار مترمربع دارد و داراي 2 بخش است.

بخش شمالي درياچه 3هزار و 300متر و بخش جنوبي با سطح 9هزار و 700مترمربع توسط گذر فرهنگي از هم جدا شده است. گذر فرهنگي با سطحي معادل 2300مترمربع از دل درياچه مي‌گذرد و پياده‌رو‌هاي پيراموني درياچه نيز با سطحي معادل 2هزار و 600مترمربع در حاشيه اين درياچه جاي گرفته است.

نوريان از شكل‌گيري كارگروه ويژه عباس‌آباد با حضور شهردار تهران و معاونان شهردار براي بهره‌برداري هرچه سريع‌تر پهنه شرقي عباس‌آباد خبر داد و افزود: قطعا رويكرد جهادي شهردار تهران، حمايت‌هاي ايشان و همكاري و همراهي همه معاونت‌ها، سازمان‌ها و دستگاه‌هاي درگير در موضوع كارگروه ويژه اراضي عباس‌آباد، به آينده روشن و به افتخاري براي مديريت شهري پايتخت تبديل خواهد شد؛ چنانچه امروز به بزرگ‌ترين آسمان‌نماي خاورميانه افتخار ‌ كرده و از افتخارات پل طبيعت احساس غرور مي‌كنيم.

  • احداث بزرگ‌ترين درياچه مركزي پايتخت

در كنار احداث مجموعه باغ هنر و محوطه باغ نمايش، ساخت درياچه هنر نيز در جريان است. براي ساخت اين درياچه كه بزرگ‌ترين درياچه مركزي پايتخت نام گرفته، بيش از 196هزار و 200متر مكعب عمليات خاكبرداري صورت گرفته است. ميزان آرماتور‌بندي در اين پروژه بالغ بر 395هزار كيلوگرم بوده است. همچنين عمليات بتن‌ريزي در اين مجموعه بالغ بر 9هزار و 500مترمكعب صورت گرفته است. به‌منظور ايجاد فضاهاي پياده‌راهي و ايجاد گذرهاي مختلف بيش از 7هزار مترمربع عمليات سنگفرشي صورت گرفته است و در نهايت عمليات قالب‌بندي تنها در اين پروژه بالغ بر 9هزار و 200مترمربع بوده‌است.

کد خبر 306326

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha