شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: ماه جولای سال ۲۰۱۵ با میانگین دمایی ۱۶.۶ سانتیگراد به عنوان گرمترین ماه جهان از زمان آغاز ثبت حرارت جهانی تاکنون اعلام شده‌است.

گرما

براساس گزارش ديسكاوري، دانشمندان سازمان ملي اتمسفري و اقيانوسي در گزارشي اعلام كردند انتظار دارند سال 2015 گرم‌ترين سال در تاريخ جهان باشد.

9 ماه از 10 ماه گرم جهان كه از سال 1880 تاكنون ثبت شده‌اند از سال 2005 به بعد رخ داده‌اند و هفت ماه اول 2015 گرمترين ماه‌هاي ژانويه تا جولاي بوده‌اند كه تاكنون در تاريخ به ثبت رسيده‌اند. همچنين ميانگين دماي ماه جولاي 2015 باللاتر از ميانگين قرن بيستم اعلام شده و ميانگين دماي آب و خشكي جهاني نيز نسبت به قرن گذشته بالاتر بوده‌است. از اين رو ماه جولاي به عنوان ششمين ماه جولاي بخش خشكي زمين و گرمترين ماه جولاي زمين در اقيانوس‌ها اعلام شده‌است.

به گفته محققان جهان درحال گرمتر شدن‌است و به گرم‌شدن ادامه خواهد‌داد، روندي كه بارها و بارها در داده‌هاي ثبت شده نمايش داده شده‌است. براساس گزارش جديد، ميانگين دماي بخش‌هاي بزرگي از زمين بيشتر از هميشه بوده‌است، از جمله آفريقا كه براي دومين بار گرمترين ماه جولاي را تجربه كرده‌است. به گفته سازمان اقيانوسي و هواشناسي كه از سال 1880 تاكنون درحال ثبت دماي جهاني است، اين احتمال وجود دارد كه دماي ماه جولاي طي چهار سال گذشته بي‌سابقه بوده باشد و مطالعات آب و هوايي نيز نشان مي‌دهند دماهاي به دست آمده گرمترين دماهاي ثبت شده از عصر برنز تاكنون بوده‌باشند.

اين گرماي شديد در ماه جولاي در مناطق ديگري از قبيل قسمت‌هاي شمالي آمريكاي جنوبي، بخش‌هايي از جنوب اروپا و آسياي مركزي و غرب دور آمريكاي شمالي نيز به ثبت رسيده‌است. بخش‌هايي از غرب روسيه و شرق اسكانديناوي، شرق و جنوب آسيا و بخش‌هايي پراكنده در مركز و شمال آمريكا نيز خنك‌تر از ميانگين اعلام شده‌اند.

داده‌هاي سازمان اقيانوسي و اتمسفري آمريكا توسط ناسا و سازمان هواشناسي ژاپن كه به واسطه مطالعاتشان به نتايجي مشابه دست يافته‌اند نيز تاييد شده‌است. سازمان اقيانوسي آمريكا پيش‌بيني مي‌كند براساس داده‌هاي ثبت شده از دماي جهاني در سال 2015 و همچنين به‌واسطه رويداد ال‌نينو كه در حال آغاز است، سال 2015 نيز گرمترين سال در تاريخ جهان خواهد‌بود.

کد خبر 304616

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha