سه‌شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۷
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: چهارمین نشست شب ساز ایرانی با عنوان "تار؛ صد سال پس از میرزا حسینقلی" در روزهای ۱۱ تا ۱۳ شهریور در فرهنگسرای نیاوران برگزار خواهد شد.

میرزا حسینقلی

چهارمین نشست از سلسله نشست‌های شب ساز ایرانی با عنوان "تار؛ صد سال پس از میرزا حسینقلی" با حضور هیئت‌امنای این برنامه متشکل از شهرام توکلی، آریا محافظ، احمدرضا خواه، سهیل صادقی در انجمن موسیقی ایران برگزار و اعلام شد که در روزهای ۱۱ تا ۱۳ شهریور در فرهنگسرای نیاوران برگزارخواهد شد.

به گزارش هنر‌ آنلاین شهرام توکلی در ابتدای این برنامه گفت: "شب ساز ایرانی" با هدف ایجاد فرصتی برای شنیدن و اجرای تک‌نوازی و بداهه‌پردازی موسیقی ایرانی شکل گرفته نخستین بار در نیمه‌های بهار 1393 با هدف اهمیت به مقوله تک‌نوازی در موسیقی ایرانی برگزار شد.

توکلی ادامه داد: چهارمین برنامه از سلسله کنسرت‌های شب ساز ایرانی با محوریت تک‌نوازی موسیقی دستگاهی، تحت عنوان "تار؛ صد سال پس از میرزا حسینقلی" طی روزهای 11، 12 و 13 شهریورماه سال جاری ساعت 21 در بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران برگزار خواهد شد.

وی افزود: هدف ما از برگزاری این برنامه ایجاد فرصتی برای شنیدن و اجرای تک‌نوازی و بداهه‌پردازی موسیقی ایرانی شکل گرفته است. این ایده که قرار بود در فصول مختلف مخاطبان موسیقی ایرانی را گرد هم آورد، این بار با گذشت 100 سال از درگذشت میرزا حسینقلی (نوازنده بنام تار)، شکل دیگری به خود گرفته و بناست تا در 3 شب 12 نوازنده رنگ‌های مختلف صوتی تار را برای مخاطبان خود ترسیم کنند. در این فستیوال علاوه بر بزرگداشت آقا حسینقلی تک‌نوازان می‌کوشند که رنگارنگی را، نه در ساز که در نگاه و پردازش هنری‌شان به اجرا درآورند و در نهایت بیانی کلی از توان هنری تار در زمانه خودش داشته باشند.

این هنرمند در بخش دیگر صحبت‌های خود گفت: در این فستیوال، علاوه بر بزرگداشت آقا حسینقلی، تک‌نوازان می‌کوشند رنگارنگی را، نه در ساز که در نگاه و پردازش هنری‌شان به اجرا درآورند و در نهایت بیانی کلی از توان هنری تار در زمانه‌ی خودش داشته باشند.
او همچنین به حضور هنرمندان تک ناز در این برنامه اشاره کرد و گفت: در این اجرا 40 درخواست از نوازندگان داشتیم که صلاحیت اجرا را دارا بودند، اما ما باید از میان این تعداد فقط افراد محدودی را دعوت می‌کردیم که در نهایت هنرمندانی که در این برنامه حضور خواهند داشت به ترتیب حروف الفبا محمد آدینه‌محمدی، هادی آذرپیرا، سیاوش ایمانی، پویان بیگلر، حمید خبازی، قاسم رحیم‌زاده، امیر شریفی، محمد صفاریه، علی‌اصغر عربشاهی، آرش غفاری، عیسی غفاری، بهاره فیاضی، جعفر قاضی‌عسگر، علی کاظمی و گهرناز مسائلی هستند.

این برنامه متعلق به ساز تار است

آریا محافظ دیگر عضو هیئت‌امنای این برنامه گفت: این برنامه متعلق به ساز تار است و تنوع اجراها در آن زیاد است، ما سه شب اجرا خواهیم داشت که در این سه شب هر شب 4 نوازنده روی استیج می‌روند و مجموعه آن‌ها به اضافه همراهانشان می‌شود 16 نفر.
محافظ ادامه داد: ما نمی‌خواستیم در این سه شب دچار تکرار شویم در نتیجه یکی از شرایط حضور در برنامه داشتن ایده‌های ناب و جدید در اجرای بود و هریک از نوازندگان ایده‌های موسیقی مستقل خود را داشتند.

این برنامه انگیزه ایجاد می‌کند

احمدرضاخواه از دیگر اعضای هیئت‌امنا نیز گفت: "شب ساز ایرانی" یکی از اهدافش ایجاد انگیزه برای همکاری موزیسین‌ها با سلایق مختلف است که شاید حتی این نوازندگان علاقه‌ای به برخی سلیقه‌های دیگر نداشته باشند، اما بر اساس احترام به یکدیگر در کنار هم می‌نشینند و اجراهای یکدیگر را نیز می‌شنوند.

وی ادامه داد: هیئت‌امنای"شب ساز ایرانی" کاملاً باز با موضوع برخورد می‌کند و شرایطمان را به متقاضیان نیز اعلام می‌کنیم و کسانی که این شرایط را داشته باشند می‌توانند در "شب ساز ایرانی" به اجرا بپردازند. از جمله این شرایط"داشتن سابقه فعالیت و کارنامه کاری" و "داشتن ایده" است و شرایط سنی در این مقوله مطرح نیست. طی برنامه‌ریزی‌هایی که انجام داده‌ایم قرار است از این به بعد نیز در هر فصل، برنامه"شب ساز ایرانی" طی دو شب برگزار شود.

سهیل صادقی نیز در پایان این نشست گفت: در این برنامه از "شب ساز ایرانی 4" قصد نداریم تصویری کلی از ساز تار را ارائه بدهیم یا سلیقه خاصی را نمایندگی کنیم. فقط تا حد ممکن سعی شده تمام سلایق در ساز ایرانی در برنامه"شب ساز ایرانی" حضور داشته باشند؛ البته این خواسته نیز صد در صد بر آورده نشده است.

چهارمین "شب ساز ایرانی" طی روزهای 11، 12 و 13 شهریورماه در فرهنگسرای نیاوران برگزار می‌شود.

کد خبر 304351

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha