چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: نخسین دوره جایزه استاد همایون خرم ۲۲ و ۲۳ دی ماه امسال با شرکت نوازندگان و خوانندگان زیر ۲۰ سال، در تالار وحدت برگزار خواهد شد.

به گزارش سایت انجمن موسیقی ایران، نشست خبری«نخسین جایزه استاد همایون خرم» سه شنبه 11 آذر با عنوان« نکوداشت و اهداء نخسین جایزه سراسری استاد همایون خرم» با حضور رضا خرم(فرزند زنده یاد همایون خرم)، پیروز ارجمند(مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) و ناصر ایزدی(مسئول بخش موسیقی موسسه راد نواندیش) در تالار وحدت برگزار شد.

پیروز ارجمند در ابتدای این نشست خبری گفت: این روزها اتفاقات پیش بینی نشده و تلخ زیادی روی می دهد که فوت رحمان مرادی هم از آن جمله بود که ما را شوکه کرد؛ ما پاییز سختی داریم و من درگذشت این هنرمند را تسلیت می گویم.

مدیرکل دفتر موسیقی در ادامه افزود: شاید این رویکرد حمایت دفتر موسیقی از برگزاري جایزه استاد خرم برای خیلی ها جای سئوال داشته باشد که در پاسخ به این دوستان باید عنوان کنم سیاست وزارت ارشاد در دوره جدید بیشتر بر این است که مسائل اجرایی به بخش های خصوصی واگذار شود و ما تمرکزمان را در بخش نظارت داشته باشیم.

وی همچنین عنوان کرد: نسل اول حافظان موسیقی اصیل ایرانی افرادی مانند صبا بودند که شاگردانی مانند استاد همایون خرم و بسیاری دیگر راه آنها را ادامه دادند. دهه های 30 ، 40 و 50 همراه با علاقمندی موسیقی کوچه و بازاری و اصطلاحا لاله زاری است که نوع غالب موسیقی در آن زمان محسوب می شد و حذف آن کار بسیار سختی بود. ما هیچ نگاهی به ترویج آن نوع از موسیقی نداریم و امروز خوشحالیم که نسل جوان ما نیز از موسیقی های دیگری که جایگیزن آن نوع موسیقی شد استفاده می کنند.

پیرزو ارجمند ادامه داد: یکی از تاثیرگذاران موسیقی ایران که ویژگی هایی متفاوت با موسیقی آن دوره داشت استاد همایون خرم بود و آثار او همواره توسط مردم زمزمه می شد. تبسم لبخند همیشگی، حمایت از نسل جوان، تسلط بر موسیقی ردیف دستگاهی و اصالت های موسیقی ایران از دیگر ویژگی های استاد همایون خرم بود. راز ماندگاری استاد خرم در ملودی سازی های زیبا بود.

مدیرکل دفتر موسیقی افزود: وظیفه ما حمایت از تمامی سبک های موسیقی است در این راستا نیز تمایل داریم از نخسین جایزه استاد همایون خرم حمایت های مالی و معنوی کنیم.

ناصر ایزدی مسئول بخش موسیقی موسسه راد نو اندیش در بخش دیگری از این نشست خبری گفت: ما در این موسسه سعی داریم به موسیقی نگاهی فرهنگی داشته باشیم و در همین راستا نیز برنامه هایی چون بزرگداشت استاد حسن ناهید و استاد عباس خوشدل را برگزار کرده ایم.

وی افزود: استاد همایون خرم پیش از درگذشتش قرار بود کنسرتی را به همراه آقای برديا صدرنوری مدیر موسسه راد نو اندیش برگزار کند که متاسفانه نشد. ما پیشنهاد برگزاري جایزه ای را به خانواده استاد همایون خرم ارائه کردیم که آنها موافقت کردند و قرار شد این جایزه به صورت مسابقه ای برای نوازندگان و خوانندگان زیر 20 سال برگزار شود.

مسئول بخش موسیقی موسسه راد نو اندیش همچنین عنوان کرد: ما برگزاری این جایزه را نیز با آقای ارجمند مدیرکل دفتر موسیقی مطرح کردیم خوشبختانه ایشان هم با آغوش باز پذیرفت.

رضا خرم فرزند زنده یاد همایون خرم نیز گفت: یک روز با آقای صدرنوری دیداری داشتیم که ایشان پرسیدند برای مراسم سالگرد پدر قرار است چه کار کنید؟ گفتم برنامه خاصی نداریم پیشنهادهایی که شده تقریبا شبیه بقیه برنامه های مرسوم است؛ آقای صدر نوری هم برگزاری این جایزه را پیشنهاد دادند که بسیار برایمان جالب بود و به اتفاق خانواده موافقت کردیم.

وی در ادامه افزود: به هر حال پدر برای جوان ها ارزش بسیاری قائل بود و در کنسرت هایش نیز با جوان ها برنامه های بسیاری را اجرا می کرد. حتی در یکی از کنسرت هایش آمار دقیق از مخاطبان دادند و گفتند که 70 درصد از مخاطبان را نسل جوان ما تشکیل داده اند که بسیار باعث خوشحالی پدر شد.

فرزند زنده یاد همایون خرم همچنین عنوان کرد: امیدورام نگاه عمیقی بر این جایزه حاکم باشد؛ به هر حال در اولین دوره این جایزه به دلیل کمبود زمان تصمیم گرفتیم از آثار پدر برای اجرای متقاضیان استفاده کنیم اما برای دوره های بعدی از آثار آهنگسازان دیگر نیز بهره خواهیم گرفت.

ناصر ایزدی در مورد شرایط در نظر گرفته شده برای اجرای متقاضیان گفت: تمام کساني که تا آخر آذرماه امسال 20 ساله می شوند می توانند در این جایزه شرکت کنند. متقاضیان با هر سازی می توانند در این مسابقه شرکت کنند. آنها می توانند به صورت تکنوازی، گروه نوازی، تک خوانی و همکاری خواننده با گروه یا یک نوازنده آثارشان را به دبیرخانه این جایزه ارسال کنند.

وی افزود: شرکت کنندگان می بایست از میان آثار استاد همایون خرم قطعه ای را انتخاب کرده و اجرا کنند. ما هیئت داورانی را برای بررسی آثار در نظر گرفته ایم که در نهایت آثار برگزیده در تالار وحدت و در روزهای 22 و 23 دی ماه به اجرا در خواهد آمد.

ارجمند نیز درباره نحوی کمک دفتر موسیقی به این جایزه گفت: ما هم کمک معنوی و هم کمک مادی به این جایزه انجام خواهیم داد. منتهی رقم کمک ما بستگی به سطح و تعداد آثار رسیده دارد که بعدتر مشخص خواهد شد.

ایزدی نیز گفت: در همه جای دنیا بخش اقتصادی برای گروه ها و برنامه های هنری از جمله مسائل مهمی است که معمولا با حمایت دولت و به خصوص با حمایت شهرداری ها همراه خواهد بود. به ویژه شهرداری ها نقش مهمی در حمایت از برنامه و گروه های موسیقی دارند درست برخلاف اینجا شهرداری این کار را نمی‌کند.

کد خبر 280054

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha