چهارشنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: منصور نریمان، استاد پیشکسوت ساز عود در پی عارضه ریوی سه‌شنبه شب(۲۳ تیرماه) دارفانی را وداع گفت.

منصور نریمان

به گزارش ایرنا به نقل از خانه موسیقی، زنده یاد نریمان که مدت‌ها در بستر بیماری بسر می‌برد، در بیمارستان بهمن تهران درگذشت.

اسکندر ابراهیمی زنجانی (منصور نریمان) در سال 1314 در مشهد دیده به جهان گشود. پدرش که خود سه تار و تار و نی را به خوبی می‌نواخت از  دوران کودکی او را تحت آموزش خود گرفت و وی را با ردیف‌ها و گوشه‌های موسیقی ایرانی آشنا کرد و نواختن سه تار را به او آموخت.

نریمان حدود 14 سالگی همکاری خود را با رادیو مشهد به عنوان تکنواز موسیقی آغاز کرد و پس از تسلط کافی بر شیوه نوازندگی عود، در بعضی برنامه‌ها به اجرای موسیقی با این ساز پرداخت و سپس به شیراز نقل مکان کرد و به مدت 4 سال فعالیت و همکاری خود را در زمینه موسیقی و اجرا با رادیو شیراز ادامه داد. وی در ادامه به رادیو تهران دعوت شد و سپس به عنوان تکنواز رسمی رادیو در کنار اساتید دیگر نظیر جلیل شهناز، فرهنگ شریف، پرویز یاحقی و دیگر تک نوازان آن دوره به فعالیت خود در رادیو تهران ادامه داد.

در سال 1341 از او برای تدریس تخصصی ساز عود در هنرستان موسیقی دعوت به عمل آمد. از همان سال شاگردانی به طور تخصصی به یادگیری عود پرداختند و با زحمات استاد نریمان به بهترین نحو و با تسلط کامل دوره هنرستان را به پایان رساندند و وارد عرصه موسیقی شدند.

از آثار این هنرمند می‌توان به کتاب های 'شیوه بربت نوازی' ، '42 قطعه برای عود' و 'ردیف موسیقی ایران برای عود' اشاره کرد.

سال 1391 کتاب 'ردیف موسیقی ایران برای عود' به عنوان رتبه دوم دوسالانه کتاب موسیقی در مراسم خانه موسیقی معرفی و از منصور نریمان تقدیر بعمل آمد.

خانه موسیقی ایران درگذشت این هنرمند پیشکسوت را به جامعه هنری و خانواده آن مرحوم تسلیت گفت:

  • پیکر منصور نریمان جمعه تشییع می‌شود

پیکر زنده یاد منصور نریمان استاد پیشکسوت عود جمعه 26 تیرماه، ساعت 9 صبح از مقابل تالار وحدت تشییع و برای خاکسپاری به قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) منتقل خواهد شد.

کد خبر 301193

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha