همشهری آنلاین: وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح از نهایی شدن چند پروژه راهبردی بسیار مهم در حوزه موشک‌های بالستیک خبر داد و اعلام کرد که قرارداد تحویل S۳۰۰ هفته بعد امضا می‌شود.

حسین دهقان

به گزارش تسنیم، سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح صبح امروز سه‌شنبه در نشست خبری که به مناسبت 31 مرداد روز صنعت دفاعی و گرامیداشت هفته دولت برگزار شد، با ضمن تبریک این روز به برنامه‌های وزارت دفاع در زمینه مدیریتی اشاره کرد و گفت:‌ سازمان برای این کار باید چابک می‌شد تا بتوانیم به آن اهداف و برنامه‌های پیش‌بنی شده برسیم.

وی افزود: ما برای رسیدن به برنامه‌ها و اهداف خود نیازمند یک چارت 4ساله بودیم. در بخش منابع و هزینه‌ها به دنبال موثرسازی و کاهش راهبردی هزینه‌ها بودیم که موفق شدیم 20درصد هزینه‌ها را کاهش دهیم.

وزیر دفاع با بیان این مطلب که امروز در وزارت دفاع پروژه‌های تحقیقاتی زیادی در دست اجرا هستند، اظهار داشت:‌ در این بین پروژه‌های اولویت‌دار مورد اهتمام ویژه‌ای قرار گرفته‌اند که بیش از 30درصد پروژه‌ها و محصولات‌مان را به نتیجه رسانده‌ایم. البته اقلام دفاعی نیز با همین کیفیت مورد توجه قرار گرفته‌اند و توانستیم سامانه‌هایی را که ما را در رسیدن به اهداف‌مان یاری می‌رساند را زودتر به نتیجه برسانیم.

سردار دهقان با باین اینکه آمایش صنعت دفاعی از دیگر برنامه‌های وزارت دفاع بوده و در این راستا تلاش کردیم در مراکز مسکونی، صنایع دفاعی مستقر را از شهرها خارج کنیم، گفت:‌ با ایجاد قطب‌های صنعتی به هدف‌های بزرگترمان خواهیم رسید و این زنجیره نیازهای ما را تکمیل خواهد کرد.

** تمرکز سازمان هوافضا روی انواع موشک‌های بالستیک

وی در بخش یگری از سخنانش به برنامه‌های سازمان هوافضای وزارت دفاع اشاره کرد و افزود:‌در سازمان هوافضا تمرکز ما بر انواع موشک‌های بالستیک است و با توجه به تهدیدات پیش‌رو، ما بر روی این موشک‌ها کار کردیم.

** اعمال تغییرات در موشک های بالستیک

وزیر دفاع ادامه داد:‌ در حوزه موشک‌های بالستیک سعی کردیم سیستم‌ها را بهینه کنیم، برد و دقت آنها را در اصابت ارتقا داده‌ایم، قدرت تخریبی‌ و تاکتیکی این حوزه را افزایش داده‌ایم و علاوه بر آن نیز تلاش شده این موشک‌ها در برابر جنگ الکترونیک کارایی بالایی از خود نشان دهند و حالات ضدراداری و رادار گریزی داشته باشد.

** وضعیت جدید موشک کروز سومار

سردار دهقان با بیان این مطلب که امسال چند پروژه بسیار راهبردی در حوزه موشک‌های بالستیک را به نتیجه خواهیم رساند، گفت، افزود: مرحله اول درباره موشک کروز سومار انجام گرفته و مرحله دوم هم در ماه‌های آینده انجام می‌شود. این پروه در لبه تکنولوژی است و توانایی ما را برای دفاع از کشور افزایش می‌دهد. ما همچنین به دنبال چندگانه کردن موشک‌های خود یعنی تبدیل موشک‌های زمین به زمین به زمین به هوا هستیم.

وی بر همین اساس خاطرنشان کرد: اکنون موشک‌های قادر و نصر هواپایه شده‌اند و می‌توانند به طرف اهداف زمینی شلیک شوند. ما همچنین در حوزه موشک‌های ضدزره هم تجهیزات حمل و نقلی، تجهیزات انفرادی، خودروهای تاکتیکی و تانک‌های نسل جدید موفقیت‌های خوبی به دست آورده و انواع آنها را طراحی و در مسیر تولید انبوه قرار داده‌ایم.

** زیردریایی 500تُنی امسال به نداجا ملحق می‌شود

وزیر دفاع در تشریح دستاوردهای حوزه دریایی نیز گفت: ما در حوزه فناوری دریایی قادریم انواع شناورها را طراحی و تولید کنیم. اکنون زیرسطحی 500 تنی با تمامی تجهیزات آن در داخل کشور تولید شده و امید داریم امسال به نیروی دریایی ارتش ملحق شود. ما در مراحل بعدی برای ساخت زیرسطحی‌های سنگین‌تر اقدام می‌کنیم.

سردار دهقان با اشاره به این‌که در حوزه مخابرات سامانه‌های راداری و بیسیم توانسته‌ایم نیازهای خود را تأمین کرده و نقاط ضعف خود را برطرف کنیم، گفت: ما سیستم بیسیم را از آنالوگ به دیجیتال تبدیل می‌کنیم و وارد مرحله تولید رادارهای آرایه فازی شده‌ایم. ما در حوزه جنگ الکترونیکی نیازهای خود را تأمین می‌کنیم.

** با رعایت نکات اطلاعاتی و امنیتی به کشورهای دیگر "پهپاد" می‌فروشیم

وزیر دفاع در ادامه خاطرنشان کرد: ما در بخش هوایی بالگرد ملی را تولید و نهایی کرده و وارد عرصه خواهیم کرد. هواپیمای آموزشی صاعقه نیز تحویل داده شده و یک جت آموزشی نیز آخرین مراحل تست خود را پشت سر گذاشته و به زودی وارد خط تولید می‌شود. تمامی مراحل اورهال (بازتولید) جنگنده‌های شرقی و غربی نیز در داخل کشور انجام شده و در حوزه پهپادها نیز تولیدات مختلفی داشته‌ایم. ما در این حوزه پیشنهاداتی برای فروش پهپادها داشته‌ایم که با رعایت نکات اطلاعاتی و نظامی آنها را می‌فروشیم. ما در حوزه اقلام دفاعی مشتریان خوبی داریم.

وی با اشاره به همکاری‌های دفاعی و نظامی با کشورهایی از جمله عراق، چین، روسیه، عمان، هند،‌ پاکستان و بلاروس، گفت:‌ ما با این کشورها زمینه‌های همکاری‌ را تعریف کرده و بیشترین همکاری را با روسیه داشته‌ایم و افق روشنی را برای این همکاری پیش‌بینی می‌کنیم.

** برای شرکت در اجلا امنیتی پکن به چین می‌روم

وزیر دفاع همچنین از حضور خود در کنفرانس امنیتی پکن خبر داد و اظهار داشت:‌ اولویت ارتباط ما با کشورهای همسایه و منطقه بوده اما در حوزه بین‌المللی هم تلاش کرده‌ایم تا ابهامات و سوءتفاهم‌ها را نیز برطرف کنیم. البته پرونده‌هایی عمدتاً از قبل از انقلاب وجود داشته که وزارت دفاع در این حوزه فعال شده و توانسته چند مورد از این دعاوی را حل کند.

** سامانه موشکی اس 300

به گزارش خبرگزاری تسنیم، سردار دهقان در ادامه و در پاسخ به سوال خبرنگاران درخصوص زمان نهایی اجرایی شدن تحویل سامانه موشکی اس 300 به ایران از طرف روسیه تصریح کرد: روس‌ها در زمان ریاست جمهروی مدودف به بهانه قطعنامه 1929 و در واقع به دلیل برخی فشارهای سیاسی که از جانب دیگران وارد می‌شد، تصمیم به لغو قرارداد اس - 300 گرفتند. وقتی بنده در کنفرانش امنیتی مسکو حاظر شدم، درباره این مسئله با جدیت بحث کردیم، البته آقای دکتر روحانی هم با رئیس‌جمهور روسیه در این زمینه بحث‌های داشتند. ما تاکید کردیم که طرف روسی باید به قرارداد خود پایبند باشد لذا در دوره جدید رئیس جمهور روسیه این قرارداد را فعال کردیم.

** قرارداد جدید اس300 این هفته یا هفته آینده در روسیه امضا می‌شود

وی با بیان این مطلب که ما قرارداد جدیدی که قرار است طی این هفته و یا هفته آینده به امضا طرفین برسد را کاملا به روز کرده‌ایم، اظهار داشت: در این قرارداد یک گردان به سه گردان قبلی که در قرار داد ذکر شده بود اضافه شده است، لذا تمام سیستم‌های جدید و به روز شده این سامانه را تحویل خواهیم گرفت. تمام تغییرات تکنولوژی در سامانه جدید اعمال شده و اس-300 به‌روز شده تحویل ایران داده می‌شود.

** روسیه در حال تهیه سامانه اس300 برای تحویل به ایران است

وزیر دفاع تاکید کرد: بحث‌های زمان‌بندی و قرارداد نیز تنظیم شده و قرارداد به مرحله اجرا رسیده است. هفته آینده هم برای امضای قرارداد به روسیه خواهیم رفت و هیچ منعی برای اجرای قرارداد وجود ندارد. در واقع از طرف ایران و روسیه این قرارداد آغاز شده و آنها در حال تهیه این سامانه هستند تا در فاصله کوتاهی پس از امضای قرارداد این سامانه تحویل ایران داده شود.

** خرید و تولید مشترک جنگنده از روسیه

سردار دهقان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که ایران نیازمندی‌های خود را در حوزه جنگنده‌ها به روسیه اعلام کرده است،‌ خاطرنشان کرد: ما درباره طراحی و تولید مشترک هواپیماها با روسیه مذاکراتی داشته‌ایم. آنها ابتدا توانایی‌های ما را باور نمی‌کردند اما اکنون حاضر به همکاری با ایران در این حوزه شده‌اند. ما به جز روسیه در حوزه جنگنده‌ها با هیچ کشوری چنین همکاری نخواهیم داشت و با کشور دیگری نیز حرفی نزدیم و هیچ درخواستی در این حوزه از فرانسه نداشتیم و بعید می‌دانم در این شرایط، همکاری نظامی با این کشور داشته باشیم.

وی درباره بحث‌های موشکی ایران نیز خاطرنشان کرد: ما هیچ محدودیتی درباره فعالیت‌های دفاعی خود نمی‌پذیریم. ما دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیستیم بنابراین ملاحظات فنی برای کاربرد کلاهک هسته‌ای را در موشک‌های خود لحاظ نکرده‌ایم. موشک‌های ما کاربرد دفاعی و بازدارنده دارند و ما هیچ‌گاه با نیت کاربرد سلاح‌های هسته‌ای هیچ اقدامی انجام نداده‌ایم. هیچ گاه به دنبال ساخت موشک با برد بیش از 2000 کیلومتر نیستیم.

سردار دهقان در ادامه و در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص قطعنامه اخیر 2231 شورای امنیت و اینکه ایران بر اساس این قطعنامه برای موشک‌های خود حق ندارد از کلاهک‌های اتمی استفاده کند، اظهار داشت: همزمان با صدور این قعطنامه جمهوری اسلامی ایران نیز بیانیه صادر کرد و رسما اعلام کرد که هیچ محدودیتی را نمی‌پذیرد و از کسی نیز اجازه نخواهد گرفت.

** به لحاظ کارشناسی می‌توان گفت که موشک‌های بالستیک چنین قابلیتی (حمل کلاهک اتمی) را دارند

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه به دنبال سلاح هسته‌ای نبوده و نیست و هیچ موشکی را نیز با این نیت طراحی نکرده است. البته به لحاظ کارشناسی می‌توان گفت که چنین قابلیتی را دارند اما چون ما هیچ‌گاه ملاحظات هسته‌ای را در کاربرد کلاهک‌ موشک‌ها نداشته‌ایم، بنابراین به دنبال چنین دستاوردی نیز نخواهیم رفت و اساسا آن را قبول نداریم. موشک‌های ما کاملا دفاعی و برای اهداف دفاعی است و غربی‌ها نیز به صراحت این را می‌دانند.

وزیر دفاع تاکید کرد: به صراحت می‌گویم که ما هیچ‌گاه با نیت کاربرد سلاح هسته‌ای موشکی نساخته و نخواهیم ساخت. اما امروز قابلیت نیروهای مسلح در حدی است که می‌تواند نیازهای خود را متناسب با تهدیدات طراحی و تولید کند.

سردار دهقان با بیان اینکه ما ادعا نمی‌کنیم که به دنبال ساخت فلان جنگنده فوق پیشرفته هستیم، خاطر نشان کرد: آنچه امروز ما را توانمند می‌سازد، بازدارندگی در دریا، زمین و هواست و نیروهای مسلح قادر هستند در این زمینه به توانمندی‌های خوبی برسند.

** هیچ‌گاه به دنبال ساخت موشکی بالاتر از 2 هزار کیلومتر نبوده و نیستیم.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا ایران به دنبال ساخت موشک‌های زمین به زمین با برد 3 هزار کیلومتر است، گفت: ما هیچ‌گاه به دنبال ساخت موشکی بالاتر از 2 هزار کیلومتر نبوده و نیستیم.

** پاسخ به اظهارات نظامی اوباما

سردار دهقان در خصوص اظهارات باراک اوباما رئیس جمهور‌ آمریکا مبنی بر اینکه می‌تواند ارتش ایران را از کار بیندازد، گفت: او از این حرف‌ها زیاد می‌زند قبلا هم گفته بود اگر می‌توانستم تمام پیچ و مهره‌های هسته‌ای ایران را باز می‌کردم. فکر می‌کنم الان هم منظورش این بوده که اگر می‌توانسته‌ است چنین کاری را می‌کرد.

وزیر دفاع ادامه داد: آمریکا و اسرائیل تنها کاری که علیه جمهوری اسلامی ایران نکرده‌اند، به کار بردن سلاح‌های هسته‌ای علیه ما بوده و الا هر اقدام جنایتکارانه دیگری را انجام داده‌اند. قطعا آمریکایی‌ها قدرت ملت ایران را در ابعاد مختلف درک کرده‌اند و به آن واقف هستند.

** با 35 کشور از 3 قاره جهان در حوزه‌های مختلف نظامی همکاری می‌کنیم

وی در ادامه در خصوص همکاری ایران در زمینه فروش سلاح به برخی از کشورها گفت: ما با 35 کشور در 3 قاره و در حوزه‌های مختلف همکاری می‌کنیم. این همکاری هم در حوزه فنی و مهندسی، هم در حوزه تعمیراتی و هم در حوزه فروش سیستم‌ها و سلاح‌هاست. نمی‌خواهم به مصادیق اشاره کنم ولی از ونزوئلا گرفته تا اندونزی در شرق دور ما در این حوزه‌ها روابط داریم.

سردار دهقان درباره درخواست برخی از نمایندگان مجلس از وزارت دفاع برای برگزاری رزمایش موشکی گفت: بحث رزمایش با تست متفاوت است. در رزمایش‌ها نیروها به دنبال ارتقاء آموزش و میزان آمادگی خود هستند و بر همین مبنا نیز همه ساله در سطوح مختلف سازمانی مانور‌هایی را انجام می‌دهند.

** اجرای رزمایش موشکی طبق برنامه قبلی

وزیر دفاع با بیان اینکه تمامی رزمایش‌ها اعم از موشکی، دریایی و پدافندی بر مبنای برنامه مدون شده از قبل به اجرا گذاشته می‌شود، تاکید کرد: هیچ رزمایشی در سطح ملی به دلیل شرایط خاص نه متوقف شده و نه به تاخیر افتاده است اما در زمینه تست‌ها ما بحث متفاوتی داریم. ما در صنایع دفاعی تست‌های مختلفی داریم. ذات این کار بر تحقیق و تولید است و در این راستا ممکن است یک سامانه 15 بار آزمایش شود. ما این تست‌ها را بدون استثناء در طی مراحل مختلف انجام می‌دهیم و خارج از مراحل نیز تستی نخواهیم داشت.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه وزارت دفاع چگونه با بحث بازرسی‌های مدیریت شده از سایت‌های نظامی کنار خواهد آمد، گفت: ما به هر حال عضو ان پی تی (NPT) هستیم و هر کشوری که ان پی تی را پذیرفته باید به تعهدات آن پایند باشد. در پروتکلی که ضمینه برجام شده، پیش‌بینی شده که اگر فعالیت هسته‌ای اعلام نشده‌ای در هر جا صورت گرفته باشد، آژانس باید سوال کند و آن کشور نیز آژانس را قانع کند. این طور نیست که هر وقت آنها دل‌شان بخواهد بیایند، بروند و کسی کاری به کار آنها نداشته باشد. ما اگر برجام را پذیرفته‌ایم پروتکل ضمیمه شده آن را باید بپذیریم که در آن به همکاری با آژانس تاکید شده است. البته ادعای آنها نیز باید همراه با شاهد و یا عدله محکمی باشد که ما مثلا فعالیت غیر اعلام شده‌ایم داشتیم تا آنها بخواهند بازید کنند.

** چیزی به عنوان پاکسازی پارچین آنگونه که غربی‌ها ادعا کرده‌اند نداشته‌ایم

وزیر دفاع در پاسخ به ادعای برخی رسانه‌ها مبنی بر پاکسازی سایت پارچین نیز با بیان این مطلب که ما چیزی به عنوان پاکسازی پارچین آنگونه که غربی‌ها ادعا کرده‌اند نداشته‌ایم، تصریح کرد: در سال 2005 و در زمان ریاست البرادعی، آژانس یک بار اقدام به نمونه‌برداری از تاسیسات پارچین کرد و پس از انجام آزمایش‌های مختلف اعلام کردند که در پارچین هیچ موضوع غیر عادی دیده نشده بنابراین از دستور کارشان خارج شد.

سردار دهقان با بیان اینکه پارچین امروز تبدیل به یک رمز برای آنان شده است، خاطر نشان کرد: از نظر ما در پارچین هیچ فعالیتی انجام نشده و بهانه‌ای برای این کار وجود ندارد. به هر حال پارچین یک مجموعه صنعتی - اداری و مسکونی گسترده است و فعالیت‌های عمرانی نیز همواره در این مکان صورت می‌گیرد. در همین راستا و در جریان آبگیری سد ماملو، جاده دسترسی به پارچین به دلیل عدم رعایت نکات ایمنی نشست کرد و مشکلاتی را به وجود آورد، بنابراین برای ترمیم این جاده نیازمند احداث جاده‌ای موقت بودیم و فکر می‌کنیم طی این هفته و هفته آینده کار ترمیم این جاده به اتمام برسد. اخیرا صدا و سیما نیز گزارشی را در آنجا تهیه کرد و غربی‌ها نیز اعتراف کردند که ادعای‌شان اشتباه بوده است.

وی در خصوص ساخت شناورهای تندرو با سرعت 110 نات در وزارت دفاع، اظهار داشت: برای ساخت شناورهای تندرو باید به ماموریت‌های مورد نیاز در این حوزه نگاه کنیم. یعنی مبتنی بر ماموریت و شرایط آن و تسلیحات مورد نیاز ساخت این شناورها انجام می‌شود. باید بگویم که ما هیچ محدودیتی در این زمینه نداریم و بنا به درخواست نیروهای مسلح این کار نیز صورت می‌گیرد.

** داعش را تهدیدی علیه کشورمان نمی‌دانیم

وزیر دفاع درباره تهدیدات داعش نیز گفت: هر چند ما، داعش را تهدیدی علیه کشورمان نمی‌دانیم اما داعش امروز یک تهدید جهانی است و مخل امنیت جهان است و باید یک اراده جمعی در منطقه و جهان برای از بین بردن این غده سرطانی صورت بگیرد. هر چند که معتقدیم آمریکا و اسرائیل به واسطه اقداماتی که داعش در سطح منطقه انجام می‌دهد ناراحتی چندانی از این شرایط ندارند.

** طراحی سلاح‌های جدید برای استقرار در مرزها

به گفته وی، امنیت در مرزها برقرار است و تجهیزات مناسب نیز در اختیار آنان گذاشته شده است و برخی از سیستم‌ها و سلاح‌های جدید نیز برای استقرار در مرزها در حال طراحی است.

وزیر دفاع درباره علت توقف فعالیت‌های فضایی و ماهواره‌ای نیز گفت: وزارت دفاع در زمینه فعالیت‌های ماهواره‌ای وظیفه تامین پایگاه پرتاب را برعهده دارد که در همین راستا، وزارت دفاع از آمادگی پرتاب ماهواره به مدارهای مختلف فضایی برخوردار است که از جمله آن ماهواره‌بر سیمرغ آمادگی حمل ماهواره‌های مختلف را به ماهواره‌های فضایی را دارد البته معتقدیم که باید از فضا یک استفاده صلح‌آمیز کرد. ما در بخش ماهواره، در وزارت دفاع در جهت رفع نیازهای کشورها تجهیزاتی را طراحی کرده‌ایم که در زمان لازم آنها را در مدار قرار خواهیم داد.

پردار دهقان در پایان این نشست خبری، با تاکید بر حمایت جمهوری اسلامی از جبهه مقاومت اظهار داشت: در حال حاضر جبهه مقاومت ظرفیت‌های خوبی در حوزه سلاح‌ها و موشکی دارد و می‌تواند نیازهای خود را تامین کند. البته ما نیز در زمینه آموزش و کمک‌های مدیریتی نیز آمادگی کمک به جبهه مقاومت را داریم.

کد خبر 304328

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha