همشهری آنلاین: شورای قضایی اقلیم کردستان عراق به تمدید ریاست مسعود بارزانی٬ رئیس کنونی اقلیم کردستان٬ پس از پایان دوره ریاستش در روز چهارشنبه رای داد. به این ترتیب او تا انتخابات آتی٬ همچنان رئیس اقلیم کردستان باقی خواهد ماند.

مسعود بارزانی در مقام ریاست اقلیم کردستان عراق ابقا شد

به گزارش دويچه وله، در حالی که تنها چهار روز به پایان ریاست‌ مسعود بارزانی بر اقلیم خودمختار کردستان عراق باقی مانده٬ شورایی قضایی در این منطقه روز دوشنبه (۲۶ مرداد٬ ۱۷ اوت) به تمدید دوره ریاست او پس از انقضای رسمی دوره ماموریت‌اش تا برگزاری دور بعدی انتخابات رای داده است.

به گزارش خبرگزاری آلمان٬ شورای قضایی اقلیم کردستان که وابسته به وزارت دادگستری اقلیم است٬ این حکم را صادر کرده است. گفته می‌شود یکی از وظایف این شورا که در سال ۲۰۰۸ تاسیس شده٬ این است که اختلافات قانونی که از سوی ریاست نهادهای حکومتی به آنها ارائه میشود را حل وفصل کند.

در بیانیه‌ای که پیرامون این تصمیم غیرمنتظره از سوی این شورا صادر شده٬ آمده است: «این حکم برای عبور از بحران در منطقه کردستان صادر شده٬ چرا که احزاب سیاسی هنوز به اجماع لازم نرسیده‌اند.»

تنش‌های سیاسی در هفته‌های گذشته و در آستانه پایان یافتن دوره ریاست مسعود بارزانی بر اقلیم کردستان٬ در این منطقه به طور محسوسی رو به افزایش گذاشته است. احزاب سیاسی اقلیم کردستان پیشتر گفته بودند که روز دوشنبه نشست بزرگی در اربیل که پایتخت اقلیم است برگزار خواهند کرد تا درباره تمدید یا عدم تمدید دوره ریاست‌جمهوری مسعود بارزانی تصمیم‌گیری کنند.

حزب اصلاح‌طلب گوران (به معنی تغییر) و دیگر گروه‌های کوچکتر اسلامگرا در هفته‌های گذشته با رد پیشنهاد تمدید دوره ریاست مسعود بارزانی و اعمال فشار برای ایجاد تحول در ساختار سیاسی و انتقال قدرت از ریاست‌جمهوری به پارلمان٬ خشم مقامات حزب دموکرات کردستان را برانگیختند. مسعود بارزانی٬ ریاست حزب دموکرات کردستان را هم بر عهده دارد.

ریاست مسعود بارزانی بر اقلیم کردستان عراق٬ پیشتر هم بر اساس یک توافق سیاسی میان دو حزب دموکرات کردستان (KDP) و اتحادیه میهنی کردستان (PUK) در سال ۲۰۱۳ به مدت دو سال تمدید شده بود.

کد خبر 304322

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha