یکشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۴:۰۳
۰ نفر

در حالی که مبارزات زودرس انتخاباتی در آمریکا روزهای بسیار داغی را پشت سر می‌گذارد استعفای اجباری و همراه با رسوایی یک سناتور کهنه کار از حزب جمهوریخواه ضربه سنگین دیگری به این حزب وارد کرد.

سناتور لاری کریگ در حالی در مقابل دوربین‌های خبرنگاران آمریکایی استعفای خود را اعلام کرد که بیرون از محل کنفرانس خبری صدها نفر با در دست داشتن پلاکاردهایی او را به انحراف اخلاقی متهم می‌کردند.

به گزارش رویترز این سناتور 60 ساله جمهوریخواه که 27 سال در کنگره حضور داشته، هفته گذشته در اتفاقی که هنوز ماهیت آن مشخص نیست توسط پلیس در سرویس بهداشتی فرودگاه میناپلیس آمریکا دستگیر شد.

پلیس دلیل دستگیری این سناتور کهنه کار را بروز علائمی از سوی او اعلام کرده که معمولاً منحرفان اخلاقی در سرویس‌های بهداشتی از خود بروز می‌دهند.

مطبوعات آمریکایی نوشتند که به گفته پلیس، این سناتور از روی عمد و به عنوان یک نشانه پای خود را به زمین کوبیده است. این یکی از بدترین رسوایی‌های اخلاقی است که تاکنون برای یک سیاستمدار آمریکایی پیش آمده و به انحراف اخلاقی و همجنس‌گرایی متهم شده است.

این سناتور ازدواج کرده و فرزند دارد و از همه مهمتر اینکه او در کنگره سابقه رای منفی به لایحه حقوق همجنس‌گرایان را دارد. از لحظه‌ای که خبر دستگیری او در سرویس بهداشتی فرودگاه به اتهام انحراف اخلاقی منتشر شد گویی تمام آمریکا همه این سوابق او را فراموش کرده و اتهام اخلاقی را برای این سناتور مسجل می‌داند.

فضای پرتنشی که بعد از انتشار این خبر ایجاد شد این سناتور جمهوریخواه را وادار  کرد تا شنبه شب در کنار همسرش در مقابل دوربین‌های خبرنگاران استعفای خود را اعلام کند. او هنگام اعلام خبر استعفا گفت: از اتفاقاتی که او باعث آن شده عمیقا متاسف است.

او سخنان با تاکید روزهای قبل خود را در رد اتهامات وارد شده در این جلسه تکرار نکرد اما گفت: آنچه مردم باور دارند و در ذهنشان می‌گذرد از کنترل من خارج است و تنها می‌توان از آنچه روی داده اظهار تاسف کنم. کریگ بعد از انتشار خبر دستگیری‌اش توسط پلیس بارها و بارها اعلام کرده کل این اتفاق تنها  یک سوء تفاهم بوده است.

رسانه‌های آمریکایی در چند روز گذشته این خبر را به تفصیل و به صورت گسترده پوشش دادند و افکار عمومی در سراسر این کشور و محافل سیاسی در واشنگتن کاملا تحت تاثیر این موضوع قرار دارد. نامزدهای پیشروی حزب جمهوریخواه مانند جان مک‌کین و میت رامنی خیلی زود از سناتور مورد اتهام فاصله گرفتند و دمکرات‌ها به آرامی در گوشه‌ای اوضاع آشفته رقبا را نظاره می‌کنند.

در تاریخ آمریکا این اتفاق و بی‌ابرو شدن یک سناتور کهنه کار به ندرت اتفاق افتاده است. کریگ در روزهای نخست این رسوایی و جنجال رسانه‌ای وعده می‌داد که تا آخر می‌ایستد و مبارزه می‌کند و قصد کناره‌گیری ندارد، اما 2 روز بعد از گفتن این حرف‌ها استعفا داد.

جمهوریخواهان نگران آن هستند  که این رسوایی پایگاه آنها را در میان رای دهندگان محافظه‌کار آمریکایی تضعیف کند. به همین خاطر از کریگ خواستند خیلی زود استعفا کند تا ابعاد این موضوع بیشتر از این گسترده نشود.

اکنون با استعفای کریگ این موضوع از صفحه نخست مطبوعات و عنوان اول رسانه‌ها به صفحات بعدی می‌رود و برای مدتی از نظرها دور  می‌ماند اما جمهوریخواهان همچنان با چالشی سخت رو به رو خواهند بود.

گریک در محاق

جمهوریخواهان نه تنها از کریگ فاصله گرفتند بلکه کمیته ملی حزب خواستار استعفای او شد.

از میان جمهوریخواهان برجسته تنها تام دیلی از کریگ حمایت کرده‌است که این حمایت هم چندان کارساز نیست، چون خود دیلی در2005 به دلیل تخلف از قوانین مالی مبارزات انتخاباتی مجبور به استعفا شده است.

کد خبر 30403

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز