جمعه ۲۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۰
۰ نفر

ادامه رکود اقتصادی و دیده‌نشدن نشانه‌ها برای خروج از این وضعیت باعث شده تا تعدادی از فعالان و کارشناسان اقتصادی درباره پیامدهای تداوم رکود اقتصادی هشدار داده و دولت را به اتخاذ برنامه‌ای حساب‌شده برای ایجاد رونق فراخوانند.

اقتصاد

سال گذشته حسن روحاني، رئيس‌جمهور و تعدادي از مقامات اقتصادي دولت از خروج اقتصاد از شرايط ركود خبر دادند و گفتند كه هنوز به دوران رونق نرسيده‌ايم اما به‌طور قطع از شرايط ركود خارج شده‌ايم. استناد مقامات دولتي به گزارش بانك مركزي و مركز آمار ايران بود كه رشد اقتصادي كشور را در سال 93 حدود 3درصد اعلام كردند.

سخنان سال گذشته مقامات دولت در كنار آمارهاي رسمي در حالي است كه فعالان بازار ورود اقتصاد به شرايط رونق را تأييد نمي‌كنند و حتي برخي مي‌گويند كه همچنان در شرايط ركود سنگين به سر مي‌بريم.از جمله روز پنجشنبه همايشي درباره فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري در ايران در شهر كرمان برگزار شد كه در اين همايش رئيس اتاق بازرگاني ايران گزارشي از اوضاع بازار و وضعيت توليد ارائه كرد كه نشان‌دهنده تداوم ركود سنگين است. محسن جلال‌پور در اين همايش اظهار كرد: از 82هزار واحد صنعتي كوچك و بزرگ، 14هزار واحد تعطيل و 22هزار واحد نيمه تعطيل هستند. از سوي ديگر 14هزار واحد با 70درصد توان خود كار مي‌كنند.

اين در حالي است كه با حدود 3000ميليارد تومان سرمايه‌گذاري جديد، مي‌توان 180تا 200هزار شغل جديد براي كشور ايجاد كرد. رئيس اتاق ايران با تأكيد بر اينكه همه به اين نتيجه رسيده‌اند كه اقتصاد كشور بايد تغيير پيدا كند، افزود: تحريم تنها 20تا 25درصد بر اقتصاد كشور تأثير گذاشته‌ و بايد همه بدانند كه مشكلات امروز كشور در حوزه اقتصادي، زاييده تحريم‌ها نبوده و قطعا پس از تحريم‌ها نيز همه‌‌چيز به روال خوب باز نخواهد گشت.

جلال‌پور با بيان اينكه در دهه‌هاي گذشته در مسير درستي حركت نكرده‌ايم، تصريح كرد: اقتصاد نفت‌زده ايران، سرمايه ملي را تبديل به هزينه‌هاي جاري كرد. ضمن آنكه روزبه‌روز نيز دولت بزرگ‌تر و بخش خصوصي كوچك مي‌شدند و شرايط بسيار شكننده‌اي در اقتصاد كشور ايجاد كرده است.

به گزارش ايسنا، وي با بيان اينكه برخي معتقدند كه امكان گذر از ركود بدون تورم وجود ندارد، تصريح كرد: اين تئوري در كشور ما خيلي صادق نيست و اصل گذر از ركود بدون تورم با سرمايه‌گذاري بخش خصوصي و به‌ويژه سرمايه‌گذاري خارجي قابل اجراست همانطور كه در برخي كشورها نيز تجربه شده است. رئيس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي ايران با اشاره به مطالبات اتاق ايران از دولت ادامه داد: از دولت، شفافيت، ايجاد شرايط رقابتي‌شدن اقتصاد و بهبود فضاي كسب و كار را مطالبه داريم و حاكميت نيز بايد به اين مسئله بپردازد.

  • فعالان بازار چه مي‌گويند؟

بررسي گفته‌هاي برخي فعالان بازار نشان مي‌دهد كه ركود سنگين بر خريد و فروش‌ها حاكم است. به‌طور مثال بهنام عزيززاده، دبير انجمن توليدكنندگان كاشي و سراميك از كاهش بيش از 30درصدي مصرف كاشي و سراميك در كشور خبر داد و گفت: مصرف كاشي و سراميك در كشور از بيش از 300ميليون مترمربع به كمتر از 200ميليون مترمربع رسيده است‌. وي افزود: به‌دليل ركود حاكم، ساخت و سازها كاهش پيدا كرده و در نتيجه كشش بازار كاشي و سراميك كم شده است.

  • آمار رسمي چه مي‌گويد؟

چهارشنبه هفته گذشته آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت از وضعيت توليد محصولات صنعتي در بهار امسال منتشر شد كه نشان‌دهنده رشد منفي بسياري از كالاهاي منتخب صنعتي و رشد مثبت حداقلي برخي كالاهاي ديگر است. بنابر‌اين گزارش، با تداوم كاهش توليدات صنعتي در ماه‌هاي آتي، حتي رشد مثبت توليد خودرو نيز چاره‌ساز نخواهد بود و اين امكان وجود دارد تا رشد بخش صنعت در سال‌جاري دوباره به زير صفر بازگردد.

گرچه بيشترين ميزان رشد مثبت توليد در كالاهاي منتخب صنعتي مربوط به‌خودروهاي سواري و به ميزان 26.64درصد است اما ميزان كاهش توليد انواع لوازم خانگي به‌شدت ملموس بوده است. به‌نحوي كه به جز توليد كولر آبي كه رشد تنها 1.9درصدي را تجربه كرده، توليد انواع تلويزيون تخت، يخچال و فريزر و ماشين لباسشويي به‌ترتيب 33، 35و 48درصد كاهش داشته و به گفته فعالان اين صنف با وجود اين كاهش، انبارهاي توليدكنندگان مملو از محصولات توليد شده است.

همچنين توليد اتوبوس و ميني‌بوس 19.46درصد و انواع كاميون كشنده و كمباين با رشدهاي بيش از 48و 207درصدي همراه بوده است. براساس اين آمار، علاوه بر كاهش توليد انواع وانت و تراكتور، پودر شوينده، لاستيك خودرو، كاغذ، كارتن، نئوپان، سموم دفع آفات نباتي، روغن موتور و صنعتي تصفيه اول، و الياف اكريليك از ديگر كالاهاي منتخب صنعتي هستند كه با كاهش توليد همراه بوده‌است.

کد خبر 303886

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha