شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۳
۰ نفر

نشست ۲ ساعته فعالان بخش خصوصی با منتخبی از تیم اقتصادی دولت به سرپرستی اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور در طبقه دهم اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران فرصتی در اختیار فعالان اقتصادی قرار داد تا صریح انتظارات و انتقادات خود را از وضعیت اقتصادی کشور بیان کنند

اقتصاد -اسحاق جهانگیری

اظهارات فعالان اقتصادي نشان از نارضايتي نسبي آنها از اوضاع اقتصادي داشت تا آنجا كه غلامحسين شافعي رئيس اتاق ايران با اشاره به اينكه دولت يازدهم ميراث‌دار سياست‌هاي نادرست پيشين است، اظهار كرد: تشديد تحريم‌هاي ظالمانه و سقوط قيمت نفت شرايط را وخيم‌تر كرده است و پيش‌بيني‌ها حكايت از آن دارد كه در سال 2015ميلادي مشكل بخش‌هاي اقتصادي به‌ويژه توليد وجود خواهد داشت. رئيس پارلمان بخش خصوصي خطاب به تيم اقتصادي دولت اظهار كرد:

با وجود اراده جدي دولت و مديران طرازاول كشور، مجريان رده پايين‌تر كشور انگار پنبه در گوش گذاشته‌اند و تصميمات درست دولت از مرحله تصويب تا اجرا در كل كشور فاصله زيادي دارد. احمد پورفلاح، رئيس كميسيون صنعت اتاق ايران هم با اشاره به مشكلات حاكم بر فضاي توليد كشور اظهار كرد: آقاي رئيس‌جمهور در هنگام انتخابات به صراحت وعده داد كه قانون بهبود مستمر فضاي كسب‌وكار را اجرايي مي‌كند.

وي مهم‌ترين دغدغه و مشكلات پيش‌روي بخش خصوصي را نقدينگي و موانع در پرداخت تسهيلات بانكي، ضعف بازار سرمايه در تأمين نيازهاي مالي و بي‌ثباتي در قيمت مواداوليه و بي‌تعهدي شركت‌هاي دولتي و دولت در پرداخت معوقات بخش خصوصي دانست. پورفلاح همچنين انتظار اصلي را از دولت، تدوين استراتژي مشخص اقتصادي عنوان كرد و افزود: بايد از آرا و نظرات بخش خصوصي هم در تدوين سند راهبردي منسجم استفاده شود.

محمدحسين كريم‌پور، رئيس پيشين كميسيون كشاورزي اتاق ايران هم تصريح كرد: « در اين چند سال بي‌توجهي مسئولان نسبت به برنامه‌ها و بي‌توجهي به نتايج حاصل از سياست‌ها و برنامه‌ها، آسيب‌هاي جدي به اقتصاد وارد كرده است. اين فعال بخش خصوصي همچنين با اشاره به بحراني بودن وضعيت ذخاير آبي ايران و تهديدهاي اجتماعي و اقتصادي احتمالي از دولت خواست تا براي مديريت مصرف آب در كشور تدابير ويژه‌اي اتخاذ كند.

علي‌شمس اردكاني، رئيس كميسيون انرژي اتاق ايران با انتقاد از نقش ضعيف بخش خصوصي در تجارت انرژي ايران گفت: تنها يك عزم جدي لازم است تا سهم صادرات انرژي در توليد ناخالص داخلي افزايش يابد.
او با اشاره به كاهش قيمت جهاني نفت از دولتي‌ها خواست تا نسبت به شناورسازي قيمت فرآورده‌هاي نفتي اقدام كنند.

  • پاسخ دولتي‌ها به انتظارات و انتقادات

معاون اول رئيس‌جمهور گفت: دولت رقيب بخش خصوصي نيست و بايد به بازار كشورهاي همسايه ازجمله روسيه و عراق توجه جدي كنيم و از فرصت به‌دست آمده استفاده كنيم. اسحاق جهانگيري فعالان بخش خصوصي را به استفاده از منابع صندوق توسعه ملي تشويق كرد و با اشاره به سقوط قيمت نفت، خواستار افزايش صادرات غيرنفتي ايران به‌ويژه به كشورهايي چون روسيه و عراق شد.
علي طيب‌نيا، وزير اقتصاد هم در اين نشست، بهبود محيط كسب و كار را راه‌حل اصلي عبور از تنگناها و چالش‌هاي اقتصادي اعلام كرد و گفت: به لحاظ عدم‌كارايي و ناكارآمدي متأسفانه تفاوت معناداري بين دولت و بخش‌خصوصي وجود ندارد و هر دو به لحاظ عدم‌كارايي وضعيت مشابهي دارند، به همين دليل راهبرد واگذاري درصورتي موفق مي‌شود كه در كنار آن اصلاح محيط كسب و كار صورت گيرد.

  • وعده كوچك‌سازي وزارت صنعت

محمدرضا نعمت‌زاده وزير صنعت هم با تأكيد بر اين نكته كه دولت در اين چند سال بسيار فربه شده و كارايي لازم را ندارد، گفت: اين وزارتخانه آماده است به‌عنوان پيش‌مرگ دولت، تا پايان دولت يازدهم 50درصد نيروهاي خود را كم كند. وي افزود: متأسفانه دولت سياست‌هاي خود را اعمال مي‌كند و جرايم تأمين اجتماعي و ماليات را از توليد دريافت مي‌كند درحالي‌كه سفته‌بازاني هستند كه به‌راحتي از زير پرداخت ماليات و جرايم تأمين‌اجتماعي فرار مي‌كنند.

  • توليد در كشور اقتصادي نيست

محمود حجتي، وزير جهادكشاورزي هم در نشست اتاق بازرگاني با بيان اينكه عمده مشكلات كشور در گلوگاه توليد است، گفت: در حال حاضر توليد كشور اقتصادي نيست و تا اين اتفاق نيفتد، مشكلات همچنان باقي خواهد ماند. وي با بيان آنكه هم‌اكنون در زمينه مرغ و تخم‌مرغ بحران توليد داريم، اظهار داشت: يك ميليون تن ظرفيت مازاد توليد مرغ و تخم‌مرغ داريم و با وجود اين به‌دنبال اعمال محدوديت هستيم و اين كار به معني آن است كه بهره‌وري و سرمايه‌گذاري كاهش خواهد يافت.

کد خبر 284481

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha