جمعه ۲۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۵
۰ نفر

برای نخستین بار در ۷۰ سال گذشته، دیروز وزیر امور خارجه آمریکا وارد کوبا شد تا با شرکت در مراسم برافراشته شدن پرچم این کشور، سفارت آمریکا پس از ۵۴ سال تعطیلی بار دیگر به‌صورت رسمی کارش را آغاز کند.

روابط کوبا آمریکا

هر چند جان‌كري روز گذشته شاهد بالارفتن پرچم آمريكا توسط 3تفنگدار دريايي بود كه در 4ژانويه سال 1961 آن را در كوبا پايين آورده بودند اما حالا تازه مرحله سخت حل اختلاف‌ها در روابط 2كشور پس از سال‌ها خصومت و دشمني شروع شده است.جمعه شب كري پس از اقامتي چند ساعته در هاوانا به آمريكا بازگشت اما بلافاصله پس از رفتن او برنامه فشرده ديپلمات‌هاي آمريكا و كوبا براي مذاكره درباره پرونده اختلاف‌هاي قطور 2كشور در قالب كميته‌اي مشترك شروع شد. نامه سرگشاده فيدل كاسترو، رهبر انقلاب كوبا هم ساعاتي پيش از سفر كري به اين كشور همين مسئله را به خوبي نشان داد.

فيدل كاسترو، در نامه‌ خود به مناسبت تولد 89سالگي‌اش بدون هيچ اشاره‌‌اي به بازگشايي سفارت آمريكا از سياست خارجي و اقتصادي واشنگتن از زمان جنگ جهاني دوم تاكنون انتقاد و تأكيد كرد كه واشنگتن ميليون‌ها دلار به هاوانا بدهكار است.
رهبر انقلاب كوبا تأكيد دارد كه آمريكا به‌خاطر تحريم‌هاي تجاري اين كشور از سال 1960بايد به اين كشور غرامت پرداخت كند. مقام‌هاي كوبا تحريم‌هاي آمريكا عليه اين كشور را به‌عنوان «محاصره» توصيف مي‌كنند و بارها اعلام كرده‌اند كه اين مسئله ضرر هنگفت مالي به اين كشور زده است.

كاسترو تأكيد كرده كه كوبا هيچ وقت تلاش خود را براي صلح متوقف نخواهد كرد. پيروزي انقلاب كوبا به رهبري فيدل كاسترو و سرنگوني دولت ديكتاتوري باتيستا، قطع روابط آمريكا و كوبا را از سال ۱۹۶۱ رقم زد. فيدل كاسترو از سال 1959 رهبري كوبا را بر عهده داشت و به‌خاطر ضعف جسماني در سال 2006، قدرت را به برادرش رائول واگذار كرد.

  • پرونده قطور اختلاف‌ها

در دسامبر ۲۰۱۴ رائول كاسترو و باراك اوباما اعلام كردند كه روابط 2كشور پس از سال‌ها قطع رابطه از سر گرفته مي‌شود. فيدل كاسترو يك‌ماه پس از اين مسئله اعلام كرد كه به آمريكايي‌ها اعتماد ندارد اما با راه‌حل مسالمت‌آميز براي رفع مشكلات مخالف نيست.
اوباما از سرگيري روابط با كوبا را به‌عنوان يكي از فصل‌هاي مهم سياست خارجي دوران رياست‌جمهوري خود مطرح كرده و طي ماه‌هاي گذشته مذاكرات فشرده‌اي ميان دوطرف جريان داشته است.

كوبايي‌ها خواستار تغيير عملي سياست‌هاي آمريكا در قبال كشورهاي آمريكاي لاتين و لغو كامل تحريم‌هاي اين كشور از سوي واشنگتن هستند. نمونه بارز اين اختلاف‌ها چند‌ماه قبل بر سر ونزوئلا ديده شد. پس از آنكه دولت ونزوئلا، واشنگتن را به تلاش براي كودتا در اين كشور متهم كرد كوبا حمايت خود از كاراكاس را به‌صورت صريح اعلام داشت.

همچنين مقام‌هاي هاوانا پايگاه نظامي آمريكا در گوانتانامو را اشغال بخشي از كشورشان مي‌دانند و بر پايان حضور آمريكا در خليج گوانتانامو تأكيد دارند. خليج گوانتانامو در جنوب ايالت گوانتانامو در كوبا قرار دارد اما از سال 1903با پيمان آمريكا-كوبا تحت تصرف آمريكايي‌ها قرار گرفته است. مقام‌هاي آمريكا طي ماه‌هاي گذشته بارها اعلام كرده‌اند كه اين منطقه را به كوبا پس نخواهند داد.

جان كري، وزير امور خارجه آمريكا هم پيش از سفرش به كوبا تأكيد داشت كه از اين پس مذاكرات به‌صورت جدي درباره جزئيات موارد اختلافي 2كشور و مسائل مهم مانند روابط اقتصادي، نيروهاي امنيتي، امنيت دريايي و ارتباطات صورت خواهد گرفت.كوبا و آمريكا كميته‌اي مشترك براي رسيدگي به موارد اختلافي 2كشور ازجمله پايگاه نظامي گوانتانامو تشكيل داده‌اند. قرار است نمايندگان ارشد 2كشور به‌عنوان اعضاي اين كميته مسئله عادي‌سازي‌ روابط دوطرف را بررسي كنند.

يك منبع آگاه در اين رابطه گفته است كه افزايش روابط تجاري 2كشور، صدور ويزا و مسافرت اتباع، موضوع گوانتانامو، تحريم‌هاي تجاري، حقوق بشر در كوبا و مسئله اموال بلوكه شده از مهم‌ترين محورهاي مورد بحث در اين كميته خواهد بود. اين در حالي است كه توافق نمايندگان دولت آمريكا بر سر اين مسائل مي‌تواند با مخالفت كنگره روبه‌رو شود.

کد خبر 303885

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha