همشهری آنلاین: محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان پس از دیدار با جبران باسیل همتای لبنانی‌اش در یک نشست خبری مشترک در جمع خبرنگاران حاضر در محل وزارت امور خارجه لبنان گفت: ما لبنان را به عنوان نمونه‌ای می‌شناسیم که در مذاکرات هسته‌ای تلاش کردیم این نمونه را اجرا کنیم.

ایسنا نوشت: وزیر خارجه کشورمان افزود: لبنان نمونه مقاومت است. امروز در آستانه روز پیروزی مردم لبنان بر تجاوز رژیم صهیونیستی هستیم. ما و مردم ما هم در مذاکرات هسته‌ای تلاش کردیم با مقاومت زمینه را برای پیروزی در مذاکرات فراهم کنیم.

ظریف با بیان این که لبنان نماد گفت‌وگو و تعامل سازنده بین گروه‌ها، قومیت‌ها و طوایف مختلف است، گفت: ما هم تلاش کردیم از طریق گفت‌وگو و تعامل سازنده نشان دهیم مشکلات جهانی با فشار و تحریم قابل حل نیست بلکه فقط از طریق گفت‌وگوی سازنده و احترام متقابل قابل حل است.

وی ادامه داد: امروز با حل مسأله هسته‌ای بهانه عمده برای تداوم جنایات رژیم صهیونیستی از نتانیاهو گرفته شد و به همین دلیل می‌بینیم نتانیاهو این روزها غم‌زده است چون دنیا توانسته یک موضوع را از طریق گفت‌وگو حل کند.

وزیر امور خارجه کشورمان اظهار کرد: ما برای همکاری با همسایگان‌مان و برای همکاری و اقدام مشترک در مبارزه با افراط و طایفه‌گرایی آمادگی کامل داریم و دست همکاری به سوی همه همسایگان دراز می‌کنیم. امیدواریم مردم منطقه و لبنان شاهد میوه شیرین همکاری باشند.

او تأکید کرد: در کنار مقاومت و مردم لبنان هستیم و خواهیم بود و هم‌زمان آماده همکاری در همه زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی و... هستیم.

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی درباره موضوع انتخابات ریاست جمهوری لبنان، گفت: بسیار خوشحالیم که گروه‌های مختلف لبنانی مدتی است که گفت‌وگو و هم‌فکری در زمینه‌های مختلف را شروع کرده‌اند. ایران همواره از خواست مردم لبنان حمایت کرده و امیدواریم در این زمینه خواست مردم به تحقق برسد.

وی افزود: ما در امور داخلی لبنان دخالت نمی‌کنیم و معتقدیم لبنان نباید محل بازی دیگران باشد. از سایر بازیگران بین‌المللی نیز توقع داریم در این مسیر مانع ایجاد نکنند و تسهیل کننده باشند.

ظریف درباره همکاری ایران و شورای همکاری خلیج فارس گفت: بسیار خوشحالم که در سفر به قطر پیشنهاد گفت‌وگوی ایران و شورای همکاری را مورد توجه قرار دادیم و این موضوع به پیش خواهد رفت. ما همواره برای گفت‌وگو با همسایگان آماده بودیم و هیچ مانعی وجود ندارد.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان تأکید کرد: معتقدیم همه دولت‌ها در منطقه باید به خواست و نیازهای مردم احترام بگذارند و ما در این زمینه از مردم منطقه حمایت می‌کنیم. امیدواریم گفت‌وگو و همکاری مبنای روابط بین همه کشورهای منطقه باشد.

کد خبر 303771

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha