یکشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک متخصص تغذیه با تاکید بر اینکه علت خوردن یا نخوردن میوه در کودکان به دلیل نوع آن میوه نیست، گفت: کودکان از میوه‌های جدید ترس دارند، بنابراین باید ابتدا با آن آشنا شوند تا به مصرف آن تمایل پیدا کنند.

دکتر کوروش جعفریان در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - منطقه علوم پزشکی تهران، با بیان اینکه تمام میوه‌ها برای کودکان مفید هستند و منعی در خوردن میوه برای کودکان وجود ندارد، اظهار کرد: کودکان آن دسته از میوه‌هایی را انتخاب می‌کنند که علاقه دارند.

وی یادآور شد: کودکان بیشتر سیب، موز و توت فرنگی را دوست دارند و می‌توان از میوه‌هایی مانند خربزه، طالبی، هندوانه، گیلاس و زردآلو نیز به عنوان میوه‌های مورد علاقه کودکان یاد کرد. اما بسیاری از کودکان انواع میوه‌ها را دوست دارند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه کودکان نارنگی را بین مرکبات راحت‌تر انتخاب می‌کنند، گفت: علت خوردن یا نخوردن میوه در کودکان به حواشی موضوع مربوط می‌شود؛ مانند اینکه کودکان دوست دارند میوه را به صورت پوست گرفته شده میل کنند که به دلیل آلودگی هوا نیز این مسئله توصیه می‌شود.

جعفریان در خصوص روش‌های تشویق کودک به خوردن میوه تصریح کرد: درآوردن میوه‌ها به اشکال مختلف توسط والدین، مشارکت دادن کودک در انتخاب میوه هنگام خرید و کمک گرفتن از وی در شستشوی میوه باعث تشویق او به مصرف میوه می‌شود. همچنین از کودکان بخواهیم نقاشی‌هایی از میوه طراحی کنند یا والدین پازل‌هایی از میوه بسازند تا کودک متوجه انرژی که از میوه می‌تواند دریافت کند، شود.

این متخصص تغذیه بیان کرد: یک قانون ثابت در مصرف میوه وجود ندارد و ممکن است کودک یک روز میوه بخواهد اما روز دیگر به خوردن آن علاقه نشان ندهد. بنابراین والدین نباید کودک خود را اجبار کنند یا در دادن میوه به کودک افراط و تفریط کنند؛ چرا که آنها به اندازه یک انسان بالغ میوه مصرف نمی‌کنند.

وی با اشاره به اینکه کودکان از میوه‌های جدید ترس دارند، گفت: والدین باید میوه‌های جدید را چندین بار به کودک خود بدهند تا با آن آشنا شوند، بازی کنند و شکلک درست کنند تا به خوردن آن تمایل پیدا کنند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، زمان مصرف میوه در کودکان را مهم دانست و گفت: کودکان در زمانی که گرسنه هستند میوه را بیشتر انتخاب می‌کنند تا زمانی که سیر هستند.

جعفریان با تاکید بر اینکه والدین نباید میوه را با آبمیوه‌های صنعتی اشتباه بگیرند در پایان خاطر نشان کرد: مصرف میوه باید همراه با خانواده باشد؛ چرا که اگر خانواده میوه مصرف نکند کودک هم تمایلی نشان نمی‌دهد.

کد خبر 303434

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha