همشهری‌آنلاین: منوچهر متکی‌ وزیر امور خارجه ایران عصر امروز در یک کنفرانس خبری مشترک با اکو عاصی آجی، وزیر امور خارجه غنا شرکت کرد

منوچهر متکی با اشاره به توافقنامه میان ایران و آژانس گفت: قاعدتا این گام ها که ادامه یابد هم در افکار عمومی جهان و هم در بسیاری از کشورها بر ضرورت بررسی پرونده هسته‌یی ایران در جایگاه اصلی خود که شورای حکام و آژانس است بیش از گذشته الغا و تاکید می‌شود.

به گزارش ایسنا، منوچهر متکی،‌ وزیر امور خارجه کشورمان عصر امروز در کنفرانس خبری مشترک با اکوعاصی آجی، وزیر امور خارجه غنا در خصوص موضع ایران درباره گزارش اخیر مدیرکل آژانس و واکنش های برخی کشورهای غربی به این گزارش گفت: همان گونه که در گزارش ذکر شد چارچوب مورد توافق در گام هایی که میان ایران و آژانس برداشته خواهد شد در کلامی بسیار کوتاه اما صریح و شفاف تحت عنوان پیشرفت قابل ملاحظه تعبیر شده است و این نشان دهنده عزم ایران برای ارایه شفاف فعالیت‌هایش از یک سو و همکاری صادقانه در چارچوب مقررات و ضوابط با آژانس بین المللی انرژی اتمی از سوی دیگر است.

وی ادامه داد: قاعدتا این گام ها که ادامه یابد هم در افکار عمومی جهان و هم در بسیاری از کشورها ضرورت بررسی پرونده هسته‌یی ایران در جایگاه اصلی خود که شورای حکام و آژانس است بیش از گذشته الغا و تاکید می‌کند.

متکی با بیان اینکه ممکن است بعضی طرف‌ها نسبت به چنین نگاه تحلیل و همکاری موافقت نداشته باشند در چنین شرایطی اگر تحولات دیگر را اضافه کنیم مانند این که وعده کردند سه ماهه جنگ را در عراق تمام کنند ولی چهار سال و پنج ماه است که ادامه دارد، وعده کردند که دموکراسی به مردم عراق یا افغانستان هدیه کنند ولی جهانیان ناظرند چه تعریفی از دموکراسی را مد نظر دارند، تلاش کردند حکومت دلخواه خودشان و عناصر و افرادی را که آنها دستورا در کشورها سر کار می آورند در عراق سر کار آورند ولی اراده مردم عراق چیز دیگری را رقم زد. آنها سعی کردند منتخبان واقعی خود را داشته باشند.

وی ادامه داد: برای اینکه عطش سیری ناپذیر زرادخانه تسلیحاتی خود را به نون و نوایی برسانند باید صورت حساب های ده میلیارد دلاری ارایه دهند و از مالیات دهندگان کشورشان بودجه بگیرند. همه اینها ایجاب می کند یک فضای خشن و امنیتی را دائما در افکار عمومی کشورشان و نزد تصمیم گیرندگان کشورشان ترسیم کنند. از سوی دیگر مسایل داخلی جامعه داخلی آنها نیز برای جهانیان روشن است؛ عدم رای اعتماد افکار عمومی در انتخابات گذشته به آنها و نگرانی از عدم تکرار این رای در انتخابات آینده مانند کابوسی آنها را در بر گرفته است.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه پاسخ به این سوال که چرا آنها عصبانی‌اند روشن است اظهار داشت: اشتباه دیگری که می کنند این است که فکر می کنند با انداختن اشتباهات و شکست های خود به طرف دیگر و کشورهای منطقه با فرافکنی می توانند خودشان را به اهدافی که مد نظر دارند برسانند، تجربه پنج ساله و نیم منطقه اعم از عراق و افغانستان نشان داده است که خشونت گرایی، یک جانبه گرایی و زور مداری پایه های خوبی برای حل مشکلات نیست؛ ضمن اینکه بنیان‌های غلطی را در منطقه به جای خواهد گذاشت.

متکی با بیان اینکه کسانی که باد می کارند طوفان درو می کنند تصریح کرد: کسانی که افراط گرایی را سناریوهای خود و دلارهای نفتی منطقه پرورش دادند و به جان کشورهای منطقه انداختند دودش به چشم خودشان هم می رود.

وی ادامه داد: ما به عنوان کشوری که واقعیت‌ها را می بیند تحلیل واقع بینانه از شرایط داریم و همواره نصیحت کردیم که تصحیح سیاست های غلط تنها راه برون رفت از بحرانی است که خود ساخته و به وجود آورده‌اند.

وزیر امورخارجه کشورمان با بیان اینکه ما برای کمک و برون رفت از این بحران اعلام آمادگی کردیم خاطر نشان ساخت: ما مذاکرات را برای کمک به مردم عراق و دولت آن پذیرفتیم عملکرد شما در همین ادعاهایی که دارید چه بود و عملکرد ایران چه بود؟ آیا شما واقعا طرفدار دولت قانونی عراق هستید یا طرح هایی پشت صحنه دارید؟ سناریوهایی در سنا و پنتاگون در حال طرح ریزی است.

وی افزود: شفاف بگویید آیا ایران در کمک به مردم عراق و حمایت از روند سیاسی دولت سازی در عراق صادق بوده است یا شما که به بهانه های مختلف صدها هزار نفر را به خاک وخون کشاندید؟

متکی با اشاره به اینکه مردم عراق خوشحال شدند که یک دیکتاتور ساقط شد اما چه بهایی را دارند می پردازند؟ گفت: آیا شما عامل ناامنی هستید یا ایران و کشورهای منطقه؟ آیا شما عامل تداوم ناامنی در افغانستان هستید یا ایران و کشورهای منطقه؟ اگر ایران به مردم عراق کمک نکرده، چه نگاهی در عراق و افکار عمومی و دولتمردان عراق نسبت به ایران وجود دارد؟

وی ادامه داد: آیا حاضرید همین اکنون رفراندومی در عراق برگزار کنید که نظرشان را نسبت به شما و همسایگانشان بگویند؟ آیا حاضرید نتیجه‌اش را بپذیرید؟ ما عصبانیت شما را می فهمیم، این عصبانیت اگر هم طبیعی است به خاطر نگرانی هایی که دارید است، ریشه یابی درست کنید؛ چرا که این ریشه در ریاست‌های غلط شما دارد.

متکی تصریح کرد: بنابراین ما تکرار می کنیم که تصحیح اشتباهات و سیاست های گذشته در عراق می تواند راه اساسی برای برون رفت از بحران موجود باشد و واگذاری اداره عراق به مردم و دولت آن بهترین گزینه است، نمی‌شود ده جا مسوول امور امنیتی در عراق باشد، دولت کنونی عراق باید مسوولیت امور امنیتی این کشور را به عهده بگیرد.

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص خبرهایی مبنی بر کنار گذاشتن روسیه از پروژه تکمیل نیروگاه بوشهر گفت: مذاکرات پیرامون خاتمه ساخت نیروگاه بوشهر میان سازمان انرژی اتمی و همتای روسی آن ادامه دارد.

وی ادامه داد: اخیرا مقامات روسی به ما اعلام کردند که مصمم و متعهد هستند که نیروگاه بوشهر را به اتمام برسانند‌، ما نیز اساس را بر اعتماد به حرف مسوولین روسی گذاشتیم و پیگیر هستیم که زودتر کار را نهایی کنیم.

متکی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص زمان دیدار دیپلمات‌های ربوده شده کشورمان در عراق با خانواده‌هایشان گفت: تلاش های دیپلماتیک ما هم نزد مسوولین عراقی و هم سازمان ملل متحد ادامه دارد.

وی افزود: متاسفانه آمریکایی‌ها شرایطی را که در عراق با آن مواجه شده‌اند و دلایل گوناگونی دارد که یکی از آنها همین اقدام است.

وی با بیان اینکه یکی از دلایلی که آمریکایی‌ها تا حد تنفر در افکار عمومی منطقه تنزل پیدا کرده است اقدامات آنها در عراق است اظهار داشت: اقدامی که اخیرا نیروهای آمریکایی در بازداشت مهندسین و کارشناسان وزارت نیروی کشورمان که به دعوت همتایان عراقی برای انجام پروژه‌ای به بغداد رفته بودند، مرتکب شدند و بعد هم اظهار اشتباه آنها گویای این است که اقدمات آنها در عراق بر اساس همین گونه اطلاعات و اشتباهات است.

به گزارش ایسنا، وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: شما در نظر بگیرید که فرماندهان نظامی در عراق بر اساس همین شکل اطلاعات جاهایی را بمباران کنند و مردمی را به خاک و خون بکشانند و بگویند اشتباه شده است. این حرف حرف اساسی ما است که در عراق به آنها می زنیم.

وی اظهار داشت: سفیر ما در بغداد با دیپلمات‌های ربوده شده کشورمان در اربیل عراق ملاقات و وضعیت جسمی آنها را بررسی کرده است و توافق اولیه برای بازدید آنها با خانواده هایشان صورت گرفته است، اما این بازدید برای همه خانواده ها نیست و این هم از همان بازی‌هایی است که آمریکایی‌ها درمی‌آورند.

متکی ابراز امیدواری کرد: این مساله هر چه زودتر نهایی شود و آنها خانواده هایشان را ببینند و هر چه زودتر این اقدام خلاف قانون و کنوانسیون وین متوقف شده و آنها به آغوش خانواده هایشان باز گردند.

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص اقدامات ایران از طریق دیگر مجامع بین‌المللی برای جلوگیری از هتک حرمت به مقدسات مسلمانان اظهار داشت: دستهای خارجی طراحی های حساب شده در ایجاد درگیری های فرقه ای و مذهبی در عراق با هدف کلی جهان اسلام نقش دارند. البته عوامل داخلی را و عناصری که به دنبال شرایط گذشته یعنی دیکتاتوری صدام در عراق هستند نیز باید در نظر گرفت. بازماندگان صدام نیز که به لباس‌های مختلف در می‌آیند آتش بیار معرکه دشمنان اسلام هستند.

به گزارش ایسنا، متکی با بیان اینکه ما در خاموش کردن آتش فتنه‌ای که از یک سال و خورده‌ای پیش در عراق طراحی شده بود تلاش های دیپلماتیک گسترده ای انجام دادیم و زمینه‌ای فراهم کردیم تا در سطح علما، اندیشمندان، سیاستمداران و رسانه‌ها این توطئه افشاگری شود و به کشورهای منطقه به ویژه کشورهای تاثیرگذار نظیر عربستان سعودی تاکید کردیم که باید نسبت به این مسایل هشیار باشند گفت: کشورهای اسلامی باید این فتنه را که وحدت مسلمین را هدف قرار داده است در نطفه خفه کنند.

وی ادامه داد: اظهارات یک خطیب و یک سیاستمدار می تواند زمینه را برای اجرای نقشه‌های دیگر فراهم کند، در سازمان کنفرانس اسلامی قطعنامه‌های قوی در سطح سران داریم که منع می‌کند و هشدار می‌دهد در خصوص هتک حرمت مراکز مقدس مسلمانان و هتاکی که در برخی از کشورهای اروپایی در گذشته نسبت به مقدسات اسلامی وجود داشته است و دبیرکل سازمان کنفرانس اسلامی در این خصوص مسوولیت دارد.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه حضور وزیر خارجه غنا و هیات همراه ایشان در ایران به منظور شرکت در اجلاس اخیر غیر متعهدها که ایران میزبان آن است صورت می‌پذیرد گفت: دو کشور ایران و غنا بعد از استقلال در غنا و پیروزی انقلاب اسلامی ایران پایه ریزی خوبی را برای روابط میان دو کشور داشته‌اند.

متکی با اشاره به اینکه سفارت جمهوری اسلامی ایران در غنا در دهه 60 با توجه به ظرفیت‌های خوبی که به لحاظ اقتصادی و همکاری های منطقه ای میان دو کشور وجود دارد، تاسیس شد گفت: کمیسیون اقتصادی مشترک ایران و غنا قبل از پایان سال میلادی یعنی اوایل دی ماه برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: در این گفت‌وگوها راه های جدید برای توسعه روابط اقتصادی در زمینه های کشاورزی و صنعتی را مرور کردیم با توجه به اینکه غنا در زمینه کشاورزی، کاشت قهوه و مواد اولیه از ظرفیت های بالایی برخوردار است ایران می تواند بخشی از واردات خود را از آن تامین کند.

متکی تصریح کرد: با توجه به اینکه غنا از بنیانگذاران جنبش عدم تعهد می باشد حضور آن در اجلاس اخیر وزاری غیر متعهدها در تهران فرصت مغتنمی است

کد خبر 30331

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز