همشهری آنلاین: روسیه که سال‌ها پیش پرچم خود را در عمق آبهای قطب شمال نصب کرده است، اکنون مدارک مالکیت خود بر بخشی از سرزمین‌های شمالی کره زمین را به سازمان ملل ارائه کرده است.

گزارش روسیه به سازمان ملل مبنی بر مالکیت بخشی از قطب شمال

به گزارش دويچه وله، روسیه استدلال‌های خود مبنی بر مالکیت بر بخشی از قطب شمال را به کمیسیون مرزهای سرزمینی سازمان ملل ارائه کرد؛ بخشی به مساحت ۲/ ۱ میلیون کیلومترمربع که، بنا بر برآورد روسیه، تقریبا ۵ میلیارد تن سوخت فسیلی در دل خود دارد.

درخواست کنونی در ادامه درخواست مشابهی است که مسکو در سال ۲۰۰۲ ارائه کرده بود. سازمان ملل در آن زمان مدارک بیشتری از دولت روسیه طلب کرد.

مطابق کنوانسیون سازمان ملل متحد در مورد حقوق دریاها، اگر کشوری بر سرزمین‌هایی از قطب شمال ادعای مالکیت کند که با مرزهای آن کشور بیشتر از ۲۰۰ مایل دریایی (۳۷۰ کیلومتر) فاصله داشته باشند، باید این مدعا را با دلایل علمی ثابت کند.

پژوهشگران روسی برای اثبات این مدعا در سال‌های اخیر داده‌هایی را جمع‌آوری کرده‌اند. مسکو می‌گوید سرزمین‌های روسیه کمتر از ۲۰۰ مایل دریایی با قطب شمال فاصله دارند. روسیه طالب سرزمین‌هایی است که دانمارک و کانادا هم نسبت به آنها ادعای مالکیت می‌کنند.

 

  • دلایل جذابیت این مناطق

بر سر قطب شمال مدتهاست که جنگ سردی درگرفته است. برآورد می‌شود که منابع فسیلی هنگفتی در مناطقی از قطب شمال وجود داشته باشد. به همین دلیل دیگر کشورهای شمالی کره زمین از جمله آمریکا و نروژ هم در مورد بخش‌هایی از قطب شمال ادعای مالکیت می‌کنند.

تغییرات اقلیمی هم دلیل دیگری بوده که بر عطش کشورها برای مالکیت بر نقاط شمالی افزوده است. در پی گرمایش تدریجی زمین و ذوب شدن یخ‌های قطب شمال، این منطقه شرایطی بهتر برای رفت‌وآمد کشتی‌های باری بین اقیانوس اطلس و آرام فراهم می‌کند.

حال همه نگاه‌ها به کمیسیون‌های مسئول در سازمان ملل دوخته شده است. البته انتظار نمی‌رود که سازمان ملل در کوتاه‌مدت قادر به اظهار نظر در مورد مالکیت کشوری خاص بر مناطق یادشده باشد.

یک سخنگوی این نهاد بین‌المللی اعلام کرد که بررسی گزارش دو هزار صفحه‌ای روسیه در ماه فوریه یا مارس سال آینده (۲۰۱۶) آغاز می‌شود. یکی از پژوهشگران روسی که در تنظیم گزارش دست داشته پیش‌بینی می‌کند که سازمان ملل برای اعلام نظر به حدود ۳ سال زمان نیاز داشته باشد.

 

  • تشدید حضور نظامی

قطب شمال در زمان ریاست جمهوری ولادیمیر پوتین در کانون توجه روسیه قرار گرفت. اخیرا در این کشور کمیسیونی برای بررسی پروژه‌های اقتصادی در قطب شمال تشکیل شده است.

در سال ۲۰۰۷ هم موضوع مالکیت بر سرزمین‌هایی از قطب شمال خبرساز شد. در آن زمان یک زیردریایی روسی در عمق آبهای این منطقه پرچمی ضدزنگ از روسیه (از جنس تیتانیوم) نصب کرد. مسکو در سال‌های اخیر حضور نظامی خود در این مناطق را هم تقویت کرده است.

فعالان محیط زیست در مورد حفاری در این مناطق هشدار می‌دهند. به اعتقاد کارشناسان، این حفاری‌ها بر اکوسیستم منطقه تأثیرات منفی عمیقی می‌گذارند.

سازمان "صلح سبز" (Greenpeace)، فعال در زمینه حفظ محیط زیست، نسبت به تلاش روسیه برای اثبات مالکیت بر سرزمین‌های شمالی کره زمین هشدار داده است.

به اعتقاد این سازمان، اگر به تقاضای روسیه و دیگر کشورهای حاشیه قطب شمال پاسخ مناسبی داده نشود، در دهه‌های پیش رو سکوهای حفاری و ناوگان‌های صیادی به منطقه هجوم خواهند آورد.

کد خبر 303198

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha