چهارشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۶:۳۵
۰ نفر

مریم مظاهری: «اسباب‌کشی کابوسه.» این جمله را خیلی‌ها وقتی قصد اسباب‌کشی دارید به‌شما می‌گویند. شاید خودتان هم درباره اسباب‌کشی همینطور فکر کنید.

اسباب کشی

مهم نيست كه اسباب‌كشي كابوس هست يا نه. مهم اين است كه خيلي از ما و اطرافيان‌مان بايد سالانه يا حداقل چند سالي يك بار، اين كار را انجام دهيم. حالا وقت تشبيه و استعاره نيست؛ وقت اسباب‌كشي است. روزهاي تابستان براي بيشتر خانواده‌ها روزهاي جابه‌جايي و اسباب‌كشي به خانه‌ جديد است. ما به شما مي‌گوييم كه چگونه مي‌توانيد بدون كابوس، راحت‌تر اسباب‌كشي كنيد!

  • كمك بگيريد

آدم‌ها همين وقت‌ها به درد همديگر مي‌خورند. اگر هيچ كمكي نداريد و كسي از خانواده يا فاميل يا دوستان مي‌خواهد بيايد كمك‌تان، بگذاريد بيايد و تعارف را كنار بگذاريد. ولي حواس‌تان باشد آن‌قدري دور و برتان را شلوغ نكنيد كه كلافه شويد. براي آدم‌هاي كه مي‌خواهند به شما كمك كنند برنامه بريزيد. اگر تعداد كساني كه داوطلب شده‌اند زياد است، بعضي را روز بسته‌بندي وسايل صدا كنيد، به بعضي بگوييد روز اسباب‌كشي بيايند، بعضي را هم براي باز كردن وسايل در نظر داشته باشيد.

  • كارتن‌ها محور اسباب‌كشي هستند

از مدتي قبل از اسباب‌كشي به مغازه‌هايي كه از آنها خريد مي‌كنيد بسپاريد چند كارتن براي‌تان نگه دارند. اگر مي‌خواهيد هزينه‌ كمي بپردازيد، اين كارتن‌ها معمولا براي اسباب‌كشي مناسب‌اند. اما اگر توان پرداخت هزينه بيشتري داريد، مي‌توانيد چند كارتن بزرگ‌تر ديگر هم از شركت حمل يا مغازه‌هاي كارتن‌فروشي بخريد. حواس‌تان باشد كه كارتن‌هاي بزرگ را بيش‌ از ‌اندازه سنگين نكنيد تا در حمل‌ونقل آنها راحت باشيد. اگر نصف آن را كتاب مي‌چينيد، حتما نصف ديگرش را لباس بگذاريد. اگر زير كارتن ظروف سنگين گذاشته‌ايد، رو را به ظرف‌هاي پلاستيكي اختصاص دهيد.

  • روزنامه يا لباس؟ مسئله اين است

مي‌توانيد براي بسته‌بندي ظرف‌ها از قبل با يك دكه‌ روزنامه‌فروشي هماهنگ كنيد تا روزنامه‌هاي باطله‌اش را براي‌تان كنار بگذارد و هر ظرف را در يك روزنامه بپيچيد. اگر قطع روزنامه كوچك بود، براي اينكه مطمئن شويد، هر ظرف را در 2روزنامه بپيچيد. پيچيدن ظرف‌ها كار سختي نيست و هيچ تجربه‌ويژه‌اي نمي‌خواهد. فقط بايد مواظب باشيد ظرف‌هاي شكستني به هيچ وجه با هم تماس نداشته باشند. اما راه ديگري هم به جز استفاده از روزنامه هست. مي‌توانيد هر ظرف را در يك لباس بپيچيد. با اين روش هم لباس‌هايتان را در كارتن كرده‌ايد و هم ظرف‌هاي‌تان. ولي ببينيد كه آيا ظرف‌ها كثيف‌اند؟ در اين صورت ممكن است وقتي به خانه جديد مي‌رويد يك‌بار مجبور شويد كل لباس‌ها را هم بشوييد. انتخاب با خودتان است. راه دوم از مصرف زياد كاغذ جلوگيري مي‌كند ولي ممكن است هم كار اضافه حساب شود، هم مصرف آب‌تان را افزايش دهد.

  • كارتن‌ها را كنترل كنيد

بعضي كارتن‌ها ممكن است خاكي باشد يا آنطور كه بايد تميز نباشد. مواظب باشيد كه لباس‌هايتان را در اين كارتن‌ها نگذاريد يا اگر مي‌خواهيد اين كار را بكنيد، حتما يك ملحفه كف كارتن پهن كنيد و آن را تا ديواره‌ها بالا بياوريد و بعد لباس‌ها را بچينيد. مثل بقچه‌اي كه رفته باشد توي كارتن.

  • وسايل بسته‌بندي را دور نريزيد

تا جايي كه مي‌شود وسايل اسباب‌كشي را نگه داريد. منظورم كارتن‌ها و كيسه‌هاي حباب‌دار است. اگر انبار داريد يك بخشي از انبار را به آنها اختصاص دهيد. با اين كار، هم سال‌هاي بعد خودتان مي‌توانيد از آنها استفاده كنيد و هم اگر كارتن‌هاي خوب و محكم خريده‌ايد مي‌توانيد به ديگران براي اسباب كشي امانت‌شان بدهيد.

  • روي كارتن‌ها اسم بزنيد

‌ اين كار باعث مي‌شود وقتي به خانه جديد مي‌رسيد گيج نشويد و بدانيد كدام كارتن مال كجاست. اگر مي‌خواهيد كارتن‌هاي‌تان را نگه داريد، به جاي نوشتن روي كارتن با ماژيك، روي كاغذي درباره‌ محتويات آن بنويسيد و روي آن بچسبانيد.

  • وسايل بزرگ را خودتان بسته‌بندي كنيد

خيلي از شركت‌هاي حمل به شما پيشنهاد مي‌كنند كه كار بسته‌بندي وسايل را برايتان انجام دهند. اگر امكان مالي اين كار را داريد، مي‌توانيد از آنها كمك بگيريد. آنها حرفه‌اي‌تر و سريع‌تر كار را انجام مي‌دهند ولي اگر امكانش را نداريد، خودتان دست‌به كار شويد. سخت نيست. بايد كيسه‌هاي حباب‌دار بخريد و به تمام گوشه‌ها و قسمت‌هاي چوبي وسايل‌تان بچسبانيد. بعد دور كل وسيله را با سلفون پهن بپيچيد. سلفون بهترين چسبي است كه مي‌توانيد براي اين بسته‌بندي استفاده كنيد.

  • به روحيه‌تان توجه كنيد

ببينيد شما از آن دسته آدم‌هايي هستيد كه دوست داريد كاري را در مدت كوتاهي انجام دهد كه زودتر تمام شود و بلند بودن كار آن را برايتان فرسايشي مي‌كند يا آدمي هستيد كه راحت‌تريد كارها آرام‌آرام ولي با آرامش انجام شوند. با توجه به روحيه‌تان وسايل را بسته‌بندي كنيد. اگر جزو دسته اول هستيد بايد 3-2روز خانه بمانيد و در اين 3-2روز تا آخر انرژي‌تان را مصرف كنيد. ولي اگر جزو دسته اول هستيد، از يكي‌دو هفته قبل كار را شروع كنيد. يك روز اتاق‌ها، يك روز سرويس‌هاي بهداشتي و چند روز را به جمع كردن وسايل آشپزخانه اختصاص دهيد.

  • پرده دوختن براي خانه جديد

اگر مي‌توانيد، بد نيست چند روز قبل از اسباب‌كشي به خانه جديد سري بزنيد، ميل‌پرده‌ها را كنترل كنيد و پنجره‌ها را اندازه بگيريد تا پرده‌هايتان را با اندازه‌هاي جديد هماهنگ كنيد. اگر خانه‌تان اجاره‌اي است و احتمال مي‌دهيد كه به‌زودي مجبوريد از اين خانه جديد هم بلند شويد، سعي كنيد اندازه‌ پرده‌هايتان را دست نزنيد. ولي اگر خانه‌تان موقت نيست مي‌توانيد پرده جديد بدوزيد يا پرده‌هاي قبلي را هر قدر لازم است كوتاه كنيد ولي اگر هيچ كدام از اين كارها را نتوانستيد قبل از اسباب‌كشي انجام بدهيد هيچ اشكالي ندارد. روزي كه به خانه جديد مي‌رويد جلوي پنجره را موقتا ملحفه بكشيد يا مي‌توانيد روي پنجره‌ها را روزنامه بچسبانيد تا نور كمتري از فضاي خانه‌تان كم شود و هروقت رسيديد، كار پرده را انجام دهيد.

  • نظافت خانه جديد

همه‌ تلاش‌تان را بكنيد كه يك يا 2روز قبل از اسباب‌كشي به خانه‌ جديد برويد و زمين و كابينت‌ها را نظافت كنيد. اگر خانه‌تان اجاره‌اي است گاهي صاحبخانه اين كار را به گردن مي‌گيرد ولي حتي اگر صاحبخانه به شما گفت كه اين كار را مي‌كند، حتما پيش از اسباب‌كشي سري به خانه بزنيد و ببينيد تا چه حد نظافت شده. آيا همه‌‌چيز مطابق انتظارتان هست يا نه. اشكالي ندارد اگر آخر سر، كار نظافت هم به روز اسباب‌كشي بيفتد ولي حتما ناراحت‌كننده خواهد بود اگر پيش‌بيني كنيد همه جا تميز است و وقتي به خانه مي‌رسيد با جايي پر از گردو‌خاك و كثيفي مواجه شويد.

  • حواستان به غذاي روز اسباب‌كشي باشد

اگر كسي از شما پرسيد: «كمك نمي‌خواي؟» بهتر است به او بگوييد: «برامون غذا درست كن.» روز اسباب‌كشي هم خسته‌ايد و هم وسايلتان توي كارتن و بسته‌بندي است و نمي‌توانيد به راحتي غذا درست كنيد. از طرفي آن‌قدر همه خسته و گرسنه‌ايد كه نياز به يك وعده غذايي خوب داريد.

  • به آدرس خانه جديد مسلط شويد

قبل از اسباب‌كشي به محله‌ جديدتان برويد و يك مسير خوب براي روز اسباب‌كشي انتخاب كنيد تا خاور راحت بتواند از آن مسير بيايد. روز اسباب‌كشي روز مناسبي براي كشف كردن آدرس خانه‌ جديدتان نيست.

  • پيشنهادهاي وسوسه‌انگيز شركت حمل

‌ ممكن است وقتي براي كرايه خاور به شركت حمل زنگ مي‌زنيد، پيشنهادهايي براي اسباب‌كشي راحت‌تر به شما بدهند. لازم نيست همه‌ آنها را بپذيريد. مثلا اينكه يك كاور مخصوص براي حمل لباس‌ها برايتان بياورند. اگر لباس‌هاي اتو كشيده‌ شما كم است به راحتي مي‌توانيد با ماشين خودتان آنها را ببريد. يا مي‌توانيد آنها را بين رختخواب‌ها جا بدهيد. اسباب‌كشي حتي بدون هيچ كدام از اين سرويس‌هاي اضافه هم هزينه‌ زيادي به همراه دارد. مواظب باشيد پول‌تان را خرج كارهاي اضافي نكنيد.

  • حتما فكري به حال بچه‌ها بكنيد

بسته به اينكه بچه‌ شما چند ساله است بايد فكري به حالش بكنيد. اگر بچه خيلي كوچك است و امكانش را داريد، او را روز اسباب‌كشي به كسي بسپاريد. ولي اگر اين امكان را نداريد اصلا اشكالي ندارد. بگذاريد بازي كند. از قبل برايش وسايلي را كنار بگذاريد و وقتي به خانه جديد رفتيد آنها را به او بدهيد. اين كار شايد او را يك ساعت سرگرم كند و احتمالا خانه‌ پر از كارتن و وسايل برايش جذاب‌تر است. بگذاريد سراغ وسايل بي‌خطر برود و با آن وسايل بازي كند. بگذاريد كمي خاكي شود. مطمئن باشيد بيشتر از شما خاكي نمي‌شود. اگر بچه‌هايتان بزرگ‌ترند آنها را در اسباب‌كشي مشاركت دهيد. اينكه چقدر شما اسباب‌كشي را «كابوس» ببينيد يا نه، روي بچه‌هايتان هم تأثير خواهد گذاشت. اسباب‌كشي را برايشان يك كارگروهي تعريف كنيد كه آنها هم مي‌توانند تا جايي كه مي‌توانند در آن شركت كنند و مفيد باشند.

  • مثبت بينديشيد

به جاي اينكه هر چند قدم يك بار، به‌خودتان بگوييد: «اسباب‌كشي كابوسه.» به نكات مثبت توجه كنيد. شما داريد خانه‌تان را عوض مي‌كنيد. از صبح فردا در خانه‌ ديگري بيدار مي‌شويد. در آشپزخانه‌ ديگري غذا درست مي‌كنيد. در اتاق جديدي مي‌خوابيد. اين جابه‌جايي مي‌تواند يك تنوع بزرگ باشد. به وقتي فكر كنيد كه همه‌ وسايل سر جاي‌شان رفتند و شما روي مبل نشسته‌ايد و داريد چاي مي‌خوريد.

کد خبر 303159

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha