چهارشنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۵
۰ نفر

فاطمه محمدی فاضل: احتمالا همین الان در بالکن خانه یا گوشه‌ای از خانه شما چند عدد گلدان وجود دارد که برگ‌های آنها زرد و پژمرده شده‌اند.

گیاه

 احتمالا هم اين گلدان‌ها را در روزهاي قبل از عيد براي عوض كردن حال و هواي خانه تهيه كرده بوديد. حتما شما هم از زنده ماندن اين گل‌ها قطع اميد كرده‌ايد. ما مي‌خواهيم به شما بگوييم كه نااميد و نگران نباشيد چون هنوز و در همين شرايط هم مي‌توانيد گلدان‌هاي نازنين‌تان را نجات بدهيد. براي اين كار كافي است بدانيد كه گياهان نياز به تغذيه دارند و تغذيه درست لازمه سلامت آنهاست. گياه بدون تغذيه هم مي‌تواند سال‌ها زندگي كند اما كم‌كم ضعيف شده و مستعد بيماري مي‌شود. بسياري از گياهاني كه به آنها توجهي نمي‌شود چون بي‌ارزش به‌نظر مي‌رسند، ظاهر بدتري پيدا مي‌كنند و يك قدم به سطل آشغال نزديك‌تر مي‌شوند. شما ظرف يك‌ماه مي‌توانيد گياه خود را از مرگ نجات داده و به زندگي بازگردانيد.

  • چطور به گلدان‌تان غذا بدهيد؟

شما مي توانيد ازيكي از اين سه روش براي تغذيه مناسب گلدان تان استفاده كنيد

كود با انتشار كند
اين كود كه به‌طوركلي براي گياهان بيرون از خانه استفاده مي‌شود، مواد مغذي را به كندي و در دوره‌اي طولاني منتشر مي‌كند. اين نوع كود را مي‌توانيد در بسته هاي پلاستيكي و به صورت آماده از گلفروشي ها تهيه و هنگام تعويض گلدان با كمپوست مخلوط كنيد. هرچند راه بسيار ساده‌اي براي كوددهي است اما هيچ‌گونه كنترلي بر روش تغذيه نخواهيد داشت و هنگام زمستان كه گياه بايد به خواب برود، به مشكل برمي‌خوريد.

قرص‌ها و چوب‌ها
اگر زمان كوددهي را فراموش مي‌كنيد، اين راحت‌ترين راه تغذيه گياه است.اين نوع كودها به شكل چوب و قرص هستند و شما اين قرص‌ها يا چوب‌ها را در خاك فرو مي‌كنيد و مواد مغذي آنها طي يك يا بيش از يك‌ماه منتشر مي‌شود. مشكل اين شيوه اين است كه غذا به‌صورت يكنواخت در سرتاسر سيستم ريشه منتشر نشده و گاهي اوقات بعد از مدت‌ها به‌كار بردن آن، فراموش مي‌كنيد كه دوباره اين قرص‌ها را قرار دهيد و در نتيجه ذخاير غذايي خاك تمام مي‌شود.

كود مايع

به‌احتمال زياد بهترين شيوه تغذيه گياه تغذيه با كود مايع است زيرا به اندازه كافي غذا به تمام سيستم ريشه گياه مي‌رسد. همچنين مي‌توانيد آن را با توجه به دوره رشد يا خواب گياه تنظيم كنيد. براي توزيع بهتر اين كود بهتر است قبل از دادن آن به گياه، مطابق معمول گياه‌تان را آب بدهيد. از پودرهاي قابل حل نيز مي‌توانيد به همين شيوه استفاده كنيد. اگر گياه‌تان خيلي ناراحت به‌نظر مي‌رسد، غذاي حل شدني بهترين راه سرحال كردن سريع آن است.

  • چگونه از پسماندهاي ميوه و سبزيجات كود گياهي تهيه كنيد؟

بسياري از ما در منازل خود داراي باغچه يا گلدان هستيم و سعي مي‌كنيم كه درهرحال با رسيدگي به اين گل‌ها از آنها مراقبت كنيم. يكي از مهم‌ترين مسائل در نگهداري از گياهان خانگي استفاده از كود است. انواع كودهاي شيميايي امروزه در بازار موجود است كه در بسياري از موارد براي انواع گل‌ها، گياهان يا درختان به‌كار مي‌رود. در بسياري اوقات اين كودها گرانقيمت بوده و ممكن است كه حتي براي گلدان شما داراي اثرات جانبي باشد. در اين بخش شما را با روشي آشنا خواهيم كرد كه با كمترين هزينه، با پسماند ميوه‌ها و سبزيجات، كودي طبيعي و مقوي براي گياهان گلداني خود فراهم كنيد.

ابتدا در باغچه منزل خود يك چاله كم عمق، نهايتا به عمق 20الي 25سانتي‌متر حفر كنيد. سپس اطراف آن را به نوعي مشخص كرده يا حصار‌كشي كنيد.

شاخ و برگ‌هايي كه داراي علائم بيماري هستند را از محل حفر چاله خود دور كنيد. اين نوع برگ‌ها مي‌توانند كود شما را مسموم كنند.

حال براي تهيه كود، باقيمانده غذاهاي گياهي و ميوه يا سبزيجات موجود در منزل را به چاله مورد نظر منتقل كنيد. فراموش نكنيد كه از غذاهاي حيواني در اين تركيب استفاده نكنيد چون باعث جذب حشرات و حيوانات موذي مي‌شود.

فراموش نكنيد كه علف‌ها نبايد در تركيب شما وجود داشته باشند. اين علف‌ها كيفيت كود را كاهش خواهند داد.

مدت زمان مورد نياز براي تبديل اين مواد به كود گياهي مورد نظر بين 30تا 40روز است.

فراموش نكنيد كه تكه‌هاي ميوه يا سبزي كه استفاده مي‌كنيد بايد به قطعات كوچك تقسيم شده باشد تا عمل تجزيه سريع‌تر صورت گيرد.

شما بايد سطح چاله را با لايه نازكي از خاك بپوشانيد و هميشه اين لايه را مرطوب نگه‌داريد.

هر هفته يك‌بار بايد پوشش خاك روي چاله را كنارزده و اين تركيب را به وسيله يك چنگك يا قاشق به‌هم بزنيد.

فراموش نكنيد كه داخل چاله نيز بايد گرم باشد. اطراف دهانه چاله را چك كرده تا منافذي براي ورود هواي سرد وجود نداشته باشد.

بعد از گذشت يك تا 2 هفته كود گياهي خانگي شما آماده است و مي توانيد آن را پاي گلدان ها بريزيد.

  • غذاي گياه را از كجا تهيه كنيم؟

غذاي گياه داراي 3تركيب اصلي است؛ نيتروژن براي رشد برگ‌ها و سبز كردن گياهان در حال زرد شدن، فسفات براي رشد برگ‌ها و پتاس براي رشد گل‌ها. ساير عناصر موجود درغذاي گياه كه به آنها ريزمغذي هم مي‌گويند در كنار اين عناصر اصلي از گياه شما محافظت مي‌كنند. اين عناصر عموماً در بيشتر كودهاي مركب موجود هستند. اين غذاها را براي گلدان‌هاي تان مي‌توانيد از مغازه هاي مربوط به گل و گياه تهيه كنيد. دكه‌هاي گل فروشي هم اين محصولات را براي فروش در اختيار شما قرار مي دهند. حتي مي توانيد از آقاي گلفروش درباره گلدان تان مشورت و راهنمايي بگيريد.

  • چه موقع بايد به گلدان‌ها غذا بدهيد؟

اگر گياه شرايط خيلي بدي دارد همين حالا لازم است اين كار را بكنيد. در غيراين صورت تغذيه فقط به‌طور كلي در فصل رشد انجام مي‌شود كه دفعات بيشتري به گياه آب مي‌دهيم. اگر تازه گلدان گياه‌تان را عوض كرده‌ايد چند‌ماه تا تمام شدن غذاي درون كمپوست فرصت داريد. اكثر گياهان هر 2تا 4هفته يك‌بار به غذا نياز دارند. توجه كنيد كه نبايد گياه خود را فراموش كرده و سپس بعد از مدتي ميزان زيادي غذا به آن بدهيد زيرا اين مسئله باعث بروز مشكلات بيشتري مي‌شود؛ از قبيل پژمرده شدن برگ‌ها و بدشكل شدن برگ‌هاي جديد. فقط به اندازه‌اي به آنها غذا بدهيد كه روي برچسب غذاي گياه ذكر شده است. اغلب، دادن غذاي كمتر در دفعات كمتر بهتر از دادن غذاي زياد در فواصل زماني نامنظم است. براي برخي از گياهان از قبيل سرخس‌ها بايد غذا را رقيق كنيد. برخي ديگر از گياهان (مانند آزاليا و بگونيا)، آهك موجود در بعضي از كودهاي گرانوله را تحمل نمي‌كنند.

کد خبر 301145

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha