شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۶:۵۳
۰ نفر

محمد معمار: لذت سفر شاید هر کسی را وسوسه کند تا کمی از زندگی شهری و امکانات رفاهی در سفر فاصله بگیرد و سفری به طبیعت غیرقابل وصف ایران‌زمین داشته باشد.

کوله پشتی

 اما براي آنكه بتوانيد لذت سفر به طبيعت را تجربه كنيد به ابزارهاي خاصي نياز داريد. كوله‌هاي مسافرتي و كيسه‌خواب‌ها ازجمله ابزارهاي مورد نياز براي كساني است كه مي‌خواهند گردشگري در طبيعت داشته باشند. وقتي وارد بازار منيريه تهران يا جاهاي ديگر مي‌شويد ممكن است تنوع اين كالا‌ها شما را سردرگم كند. با مطالعه اين صفحه تمامي اطلاعات لازم براي خريدي مطمئن را كسب خواهيد كرد.

  • قبل از خريد

جنس‌شان چيست؟ چقدر جا دارند؟

دغدغه اصلي كساني كه مي‌خواهند كوله مسافرتي بخرند جنس اين كوله‌هاست. آيا در برابر آب مقاوم هستند؟ چه وزني را مي‌توانند تحمل كنند؟ كوله‌هاي مسافرتي اغلب از جنس برزنت هستند و آب از آنها عبور نمي‌كند. همچنين بسيار محكم هستند و هنگام حمل بار زياد به سرعت آسيب نمي‌بينند. بايد توجه داشت كه جنس‌هاي ديگري نيز در بازار موجود است كه مقابل آب نفوذپذير هستند مثل كوله‌هايي از جنس فوم و نخ. شايد اين كوله‌‌هاي مسافرتي قيمت ارزان‌تري نسبت به كوله‌هاي برزنتي داشته باشند اما به همان نسبت آسيب‌پذيري آنها بيشتر است. وزني كه كوله‌هاي مسافرتي تحمل مي‌كنند بستگي به حجم آنها دارد؛ مثلا كوله‌هاي مسافرتي از 3۰‌ليتر شروع مي‌شوند و تا ۷۵ ليتر در بازار موجود است ولي بايد توجه داشت براي مثال در كوله‌هاي ۴۰ ليتري ۱۰ تا ۱۳ كيلوگرم بيشتر بار جا نمي‌گيرد.

كوله‌هاي مسافرتي مخصوصي در بازار داريم كه با كوله‌هاي معمولي فرق‌هايي دارند مثلا داراي جيب‌هاي فراواني هستند و داخل آنها طبقه‌بندي‌هايي وجود دارد تا وسايل مختلف را جدا از هم بگذاريد. همچنين در قسمت خارجي آنها بند‌هايي وجود دارد كه مي‌توان كيسه خواب يا چادر مسافرتي را با آنها به كوله وصل كرد. همچنين اين كوله‌ها جاي فلاسك و بطري آب دارند. داخل اين كوله‌ها، زين‌هايي طراحي شده است كه بار را بر پشت بدن تقسيم مي‌كنند كه معمولا دوسوم وزن را بر پهلو و كمر وارد و يك‌سوم را روي شانه‌ها منتقل مي‌كند. اين كوله‌ها از دوخت بسيار محكمي بر‌خوردار هستند. از آنجايي كه از بين زيپ كوله‌هاي مسافرتي آب عبور مي‌كند اين كوله‌هاي مخصوص داراي كاور‌هايي هستند تا در مقابل باران، از وسايل درون كوله محافظت كنند.

  • هنگام خريد

ضد‌آب بودن يكي از مسائل مهم در انتخاب كوله‌هاي مسافرتي است تا وسايل از خطر باران در امان باشند.

هنگام خريد به زيپ كوله‌ها دقت كنيد چرا كه در طول عمر كوله تأثيرگذار هستند. بعضي از كوله‌ها داراي زيپ‌هاي معمولي هستند كه با چندبار باز و بسته كردن خراب مي‌شوند.

دوخت كوله‌ها هم از موارد تأثير‌گذار در طول عمر كوله است.

معمولا كوله‌هاي مسافرتي از گارانتي برخوردار نيستند. در ضمن كالاهاي خارجي هيچ خدمات پس از فروشي را ارائه نمي‌دهند، اما برخي از شركت‌هاي توليد‌كننده ايراني، خدمات پس از فروشي را براي كالاهاي خود درنظر گرفته‌اند.

شايد در تنوع مدل، كالاهاي خارجي از ايراني بهتر باشند، اما در كيفيت جنس پارچه و نوع دوخت تفاوتي با هم ندارند. تفاوت عمده كالاهاي خارجي با ايراني در قيمت آنهاست. بايد توجه داشت كه به قيمت اين كالا‌ها هزينه حمل‌ونقل و گمرك اضافه شده است و قيمتي بيش از دوبرابر كالا‌هاي ايراني دارند با‌‌ همان كيفيت.

نوع كوله پشتي و قيمت

30 ليتري از 50 هزار تا 200 هزار تومان
40 ليتري از 80 هزارتا 300 هزار تومان
50 ليتري از 80 هزار تا 500 هزار تومان
70 ليتري از 100 هزار تا 800 هزار تومان

  • قبل از خريد

كيسه‌خواب‌ها چه جنسي دارند؟

جنس و كيفيت كيسه‌خواب‌ها و همچنين تفاوت بين جنس‌هاي اين محصول هميشه سؤال خريداران اين محصول است. كيسه‌خواب‌ها اصولا در 2جنس پر و الياف در بازار عرضه مي‌شوند. اگر بخواهيم به‌صورت مقايسه‌اي به آنها نگاه كنيم بايد گفت كه جنس الياف حجيم‌تر است و در وزن‌هاي برابر كيسه‌خواب‌هايي از جنس پر در دماهاي پايين‌تر قابل استفاده هستند مثلا در وزن 1.5كيلوگرم جنس الياف در دماي صفر درجه جواب مي‌دهد ولي جنس پر در دماي منفي ۱۰ درجه هم قابل استفاده است. مزيت كيسه‌خواب‌هاي از جنس الياف نسبت به جنس پر اين است كه هم در جاهاي مرطوب مثل كنار دريا يا جنگل‌ها و هم در جاهاي خشك و سرد مثل كوير و كوهستان‌ها قابليت استفاده دارند، اما جنس پر فقط مخصوص مناطق خشك و سرد است و اگر قصد داريد از آنها در مناطق مرطوب استفاده كنيد يا بايد روي آن كاور بكشيد يا در داخل چادر استفاده كنيد. البته كيسه‌خواب‌هاي از جنس الياف در جاهاي خيلي سرد هم قابل استفاده نيستند و از شما محافظت نمي‌كنند. جنس پر معمولا با درصد خلوص متفاوتي در بازار عرضه مي‌شوند مثلا بعضي از اين كيسه‌خواب‌ها از ۵۰ درصد كرك پر و ۵۰ در‌صد ساقه پر تشكيل شده‌اند و اين درصد ادامه دارد تا به ۹۵ درصد كرك و ۵ درصد ساقه پر برسند. حالا هر چه كرك پر بيشتر و خلوص‌اش بالا‌تر باشد وزن كار پايين مي‌آيد و در دماهاي پايين‌تري مقاوم مي‌شود.

تا چه دمايي جواب مي‌دهند؟

كيسه‌خواب‌ها در 3دما تعريف مي‌شوند.
دماي راحتي افراد ضعيف: افرادي كه معمولا ضعيف‌ترين فرد در گروه هستند مثل خانم‌ها با يك لباس راحت مي‌توانند در اين كيسه‌خواب‌ها با آسودگي بخوابند.
دماي راحتي افراد قوي: در دماي دوم، آقايان و افرادي با بدن‌هاي قوي‌تر مي‌توانند با يك لباس نازك، راحت استراحت كنند.
دماي ريسكي: كيسه‌خواب‌هايي با دماي ريسكي هم وجود دارد كه اگر افراد پوشاك گرم بپوشند و داخل چادر باشند و همچنين غذا به اندازه لازم خورده باشند و فشارخون آنها پايين نباشد مي‌توانند تا صبح داخل اين كيسه‌خواب‌ها استراحت كنند. در دماي ريسكي، كيسه‌خواب‌هايي از دماي منفي ۵ تا منفي ۴۳ درجه در بازار عرضه مي‌شوند.

اندازه كيسه‌خواب‌ها چقدر است؟

معمولا كيسه‌خواب‌ها در 2سايز عرضه مي‌شوند، قد 2.5متر و 2.15متر كه يكي براي تا قد ۱۸۰ سانتي‌متر است و يكي هم براي از ۱۸۰ سانتي‌متر به بالا مورد استفاده قرار مي‌گيرد. ابعاد عرض شانه‌هاي اين كيسه‌خواب‌ها هم معمولا از ۸۰ تا ۸۵ سانتي‌متر بيشتر نيست يعني بايد توجه داشت كه افرادي كه زياد چاق هستند بهتر است يا فكري به حال كاهش وزن خود كنند يا از كيسه‌خواب استفاده نكنند.

  • هنگام خريد

حتما هنگام خريد به جنس كيسه‌‌خواب توجه كنيد و براساس منطقه‌اي كه قصد سفر به آن را داريد، انتخاب كنيد.

روي كيسه‌خواب‌هاي از جنس پر درصد خلوص آنها ذكر شده است. باز هم با توجه به منطقه سفر خود به درصد خلوص آنها توجه كنيد.

كوهنوردان علاقه دارند به‌دليل سبك بودن جنس پر از اين نوع كيسه‌خواب‌ها استفاده كنند، ولي يادتان باشد كه آنها در برابر آب مقاوم نيستند پس حتما بايد داراي كاور باشند.

از كيسه‌‌خواب پر در مناطقي با دماي متعادل استفاده نكنيد چون اين كيسه‌خواب‌ها مخصوص دماهاي خيلي پايين است و بدن شما را بيش از حد گرم مي‌كند و ممكن است درون اين كيسه‌خواب‌ها در دماي معمولي محيط دچار تعرق شويد.

در بحث كالاهاي خارجي و ايراني باز هم تفاوتي در كيفيت و جنس ديده نمي‌شود و قيمت نا‌مناسب كالاهاي خارجي دليلي بر بهتر بودن جنس آنها نيست.

در بحث گارانتي و خدمات پس از فروش هيچ‌يك از توليد‌كنندگان خارجي مسئوليتي را برعهده نگرفته‌اند ولي بعضي از شركت‌هاي ايراني خدماتي را به مشتريان خود ارائه مي‌دهند.

نوع كيسه‌خواب و قيمت

الياف از 80 هزار تومان تا 200 هزار تومان
پر از 125 هزار تومان تا 350 هزار تومان

کد خبر 303930

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha