چهارشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۶
۰ نفر

موژان اردانی: پس از مرحله سفت کاری و سفید‌کاری در ساختمان، نوبت به انتخاب مصالح داخلی می‌رسد.

کاشی

كاشي و سراميك از نخستين چيزهايي است كه در ظاهر خانه بايد به آن توجه كرد. اما انتخاب كاشي و سراميك مناسب خود قصه‌اي است كه سر دراز دارد. تشخيص كيفيت بالا، خريد كاشي مطابق با فضاي مورد استفاده، ضخامت سراميك و قيمت هر متر از آن جزو نكاتي است كه هر مشتري پيش از مراجعه به فروشنده بايد در مورد آن چيزهايي بداند تا خريد به درستي پيش برود.براي پرسيدن زير و بم‌هاي خريد كاشي و سراميك، سري زديم به بيست و سومين نمايشگاه بين‌المللي كاشي و سراميك در محل دائمي نمايشگاه‌هاي بين‌المللي در تهران؛ جايي كه به پاسخ بسياري از اين سؤال‌ها را مي‌توان رسيد.

  • انتخاب

اندازه
ابعاد هر كاشي يا سراميك با مترمربع سنجيده مي‌شود. اين محصولات در ابعاد متفاوت مثلا 20×20،40×40،60×33و اندازه‌هاي ديگر در بازار موجود هستند. اگر آپارتمان مورد نظر‌تان متراژ كمي دارد بهتر است از ابعاد بزرگ استفاده نكنيد زيرا عملا به‌كار نمي‌آيد و اندازه كاشي يا سراميك مدام بايد به قطعات كوچك‌تر تبديل شود و اين كار علاوه بر از بين بردن زيبايي باعث توليد حجم زيادي از تكه‌هاي بلا‌استفاده مي‌شود. فاكتور ديگري كه در اين مورد بايد به آن توجه كنيد اين است كه اندازه كاشي‌‌ يا سراميك‌هايي را كه انتخاب مي‌كنيد يك اندازه باشند. براي اين منظور كاشي‌هاي هر بسته انتخابي را روي زمين، در كنار هم قرار دهيد و كنترل كنيد كه اندازه آنها كم و زياد نباشد. در غيراين‌صورت به هنگام نصب دچار دردسر مي‌شويد.

طرح
طرح‌ و نقش‌هايي كه روي كاشي و سراميك‌ها مي‌بينيم اكثرا از 2 روش روتو يا ديجيتال ايجاد مي‌شوند. در نوع روتو طرح موردنظر روي كاشي حكاكي مي‌شود اما در تكنولوژي ديجيتال با دستگاهي شبيه به پرينتر هر طرح روي كاشي يا سراميك چاپ مي‌شود به همين دليل تنوع آن بيشتر خواهدبود. بعضي از فروشند‌گان معتقدند كاشي‌هاي روتو بهتر هستند و چون نقش مورد نظر روي كاشي حكاكي شده با مواردي مثل نور خورشيد يا پاخور زياد از بين نمي‌روند. در مقابل اين گروه، عده‌اي ديگر هستند كه مي‌گويند كاشي‌هاي ديجيتال تفاوتي از نظر كيفيت با روتو ندارند، البته در شرايطي كه لعاب و پخت آن محصول از سطح خوبي برخوردار باشد. اگر در بازار به‌دنبال تفاوت قيمت اين دو باشيد شايد با اين موضوع برخورد كنيد كه مثلا قيمت كاشي روتو قطعه‌اي ۲۰ هزار تومان باشد اما همين طرح از نوع ديجيتال متري ۲۰ هزار تومان. اما نگران نباشيد اين اختلاف قيمت لزوما به‌دليل برتري يكي بر ديگري نيست، بلكه سختي توليد كاشي روتو است كه به نسبت نوع ديجيتال كه تكنولوژي روز است، قيمت آن را كمي بالاتر مي‌برد. البته لازم به ذكر است كه بعضي از كاشي‌هاي ديجيتال از نوع روتو گران‌تر هستند.

قيمت
محصولات با كيفيت‌هاي متفاوت به بازار ارائه مي‌شوند. يكي از عواملي كه در قيمت كاشي و سراميك تأثير مي‌گذارد طرح آن است. ميزان ضخامت و البته جذب رطوبت نيز از المان‌هايي هستند كه در قيمت بي‌تأثير نيستند. توجه كنيد كه قيمت كاشي و سراميك به‌صورت متري محاسبه مي‌شود، يعني شما هنگام محاسبه هزينه كلي خريد‌تان بايد متراژ مكان مورد نظر را در قيمت كاشي ضرب كنيد. درنظر داشته‌باشيد كه اين قيمت معمولا بدون هزينه نصب به شما اعلام مي‌شود. در بازار، اين محصولات را از متري حدود ۱۸ هزار تومان تا ۳۰۰ هزار تومان مي‌توانيد پيدا كنيد كه البته هزينه نصاب ممكن است حدودا متري ۶۰ هزار تومان براي شما خرج بردارد. نا‌گفته نماند، هستند كاشي‌هايي كه قيمت آنها به‌صورت قطعه‌اي حساب مي‌شود. اين كاشي‌ها به تك‌گل معروف‌اند و كاربرد آنها معمولا بين كار و براي حاشيه‌ است كه قيمت آنها حدودا از قطعه‌اي ۲۰ هزار تومان به بالاست.

  • مشخصات

ضخامت
معمولا از كاشي‌ها و سراميك‌هايي كه ضخامت بيشتري دارند براي كف استفاده مي‌شود؛ چون كف بايد سنگيني بيشتري را تحمل كند و رفت‌وآمد روي آن زياد است. اغلب ضخامت كاشي به نسبت سراميك‌ كمتر است و به همين دليل ممكن است از سراميك به‌عنوان كفپوش بيشتر استفاده شود. البته هستند كاشي‌هايي كه ضخامت‌شان از يك‌و نيم سانتي‌متر بيشتر است و مي‌توان از آنها به‌عنوان كفپوش حتي در محلي پرتردد مثل پاركينگ استفاده كرد كه البته نوع سراميكي آن نيز موجود است اما هر دو قيمت‌شان نسبت به نوع معمولي گران‌تر است. اين نوع كاشي يا سراميك را به نام پرسلان مي‌شناسند، پس به هنگام خريد مي‌توانيد ذكر كنيد كه اين نوع مدنظر شماست تا طرح‌ها و رنگ‌هاي متنوع آن را به شما معرفي كنند.

ميزان جذب رطوبت
هر كاشي يا سراميك استانداردي ۳ تا ۶ درصد جذب آب دارد. اين محصولات با همين قابليت‌شان به‌عنوان نماي ساختمان يا در مكان‌هايي مثل آشپزخانه، سرويس بهداشتي و حمام كه بيشتر در معرض آب و رطوبت هستند، كاربرد دارند. اگر از كاشي در نما استفاده مي‌كنيد بايد اين نكته را مدنظر قرار دهيد كه آب به هيچ عنوان نبايد به پشت كاشي كه اصطلاحا به آن بيسكويت كاشي نيز مي‌گويند نفوذ كند. شايد با خود بگوييد اين ميزان درصد جذب آبي كه ذكر شد براي نقاط حساسي مثل نما زياد به‌نظر مي‌رسد اما نگران نباشيد، اينجا هم كاشي يا سراميك پرسلان به كمك شما مي‌شتابد. شايد بتوان گفت اين نوع با صفر درصد جذب آب انتخاب رضايت‌بخشي براي مكان‌هاي با رطوبت بالا باشد.

طرح و رنگ
هنگام انتخاب يك طرح و رنگ نيز حتما بايد به فضاي موردنظرتان فكر كنيد. در بازار، سراميك‌هايي يافت مي‌شوند كه لعاب دار براق هستند و ممكن است شما را بيشتر جذب كنند. توجه كنيد كه استفاده از اين سراميك‌ها مثلا به‌عنوان كف در محيطي مثل آشپزخانه باعث نمود بيشتر لكه‌ها مي‌شود. براي چنين مكاني بهتر است از نوع لعاب‌دار مات استفاده كنيد. براي كف سرويس‌هاي بهداشتي، معمولا از سراميك‌هايي استفاده مي‌شود كه وقتي روي آنها دست بكشيد احساس مي‌كنيد طرح آنها برجسته‌ است، اما در واقع اين برجستگي‌ها رگه‌هايي عاج‌دار هستند كه از ميزان سر بودن سراميك كم مي‌كند. از كاشي اكثرا براي پوشاندن ديوار سرويس بهداشتي يا آشپزخانه استفاده مي‌شود و به همين دليل شايد تنوع در رنگ و طرح‌هاي آن كمي بيشتر باشد. در خريد كاشي‌هاي رنگي تمام حواس خود را جمع كنيد كه رنگ آنها يكدست باشد، مثلا اگر كاشي‌اي با رنگ آبي انتخاب كرده‌ايد، تكه‌هاي هر بسته را كنار هم بگذاريد و دقت كنيد كه حتما هم‌رنگ باشند، نه اينكه يك طيف رنگي از آبي‌ ايجاد كنند. درنظر داشته‌باشيد كه اين موضوع در مورد سراميك هم صدق مي‌كند و نبايد آن را ناديده گرفت.

  • نصب

كار كاشيكاري
در نصب كاشي و سراميك بايد توجه كنيد سطح زيرين كاملا صاف و تراز باشد. پس اين نكته را پيش از هر چيز به نصاب گوشزد كنيد. پس از آن مورد ديگري كه بايد مدنظر قرار دهيد ملاط يا در واقع ماده‌اي است كه كاشي‌ها را به سطح موردنظر مي‌چسباند. محصولي با عنوان چسب كاشي وجود دارد كه مسئوليت اين كار را مي‌توان به آن سپرد. اين چسب‌ها 2 نوع كاربري دارند؛ يكي براي بندكشي كاشي‌ها و ديگر چسباندن آنها. نوعي كه براي بندكشي استفاده مي‌شود، پودري است كه با آب مخلوط مي‌شود و مثل دوغاب عمل مي‌كند. اين محصول براي هماهنگي بيشتر با كاشي در ۱۲ رنگ مختلف در بازار يافت مي‌شود. براي چسباندن كاشي، هم نوع پودري آن موجود است و هم چسبي كه حالت خميري دارد كه هر دو آنها استفاده مي‌شوند و برتري‌اي نسبت به‌ يكديگر ندارند. نصاب‌هايي كه به سبك گذشته كار مي‌كنند نوع پودري كه در تركيب با آب مانند دوغاب مي‌شود را ترجيح مي‌دهند، اما نصاب‌هاي نسل جديد بيشتر از حالت چسبي آن استفاده مي‌كنند. اين چسب‌ها در بازار به‌صورت بسته‌هاي ۳‌و‌نيم كيلويي به فروش مي‌رسند كه قيمت آن حدودا برابر ۲۲ هزار تومان است. توجه كنيد كه اگر اين محصول را به‌صورت عمده مثلا براي نصب كاشي‌هاي يك ساختمان به‌طور يك‌جا خريداري كنيد، اين قيمت حتما براي شما كمتر خواهد‌شد.

کد خبر 304398

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha