دوشنبه ۶ شهریور ۱۳۸۵ - ۱۶:۳۹
۰ نفر

همشهری آنلاین‌: یک بررسی در استرالیا نشان می‌دهد که خاموش‌کردن تلویزیون و مشغول شدن به حل جدول کلمات متقاطع و خوردن بیشتر ماهی کلید داشتن حافظه قوی‌تر است.

به گزارش خبرگزاری رویترز نتایج یک تحقیق آنلاین بر روی 30 هزار نفر که به عنوان بخشی از هفته علم استرالیا انجام شد همچنین  نشان داد که افرادی که رمان می‌خوانند حافظه قوی‌تری از آنهایی دارند که رمان نمی‌خوانند و مصرف زیاد مشروبات الکلی با اشکال در به خاطر آوردن نام‌ها همراه است.

اما نانسی پاچانا متخصص عصب- روان‌شناسی در دانشکده روانشناسی دانشگاه کوئینزلند
 می‌گوید که تلویزیون لزوماً برای حافظه بد نیست و بهداشت و رژیم غذایی و سبک زندگی فعال در حافظه خوب تاثیرگذارتر است. دکتر پاچانا گفت:" حافظه شما به وضع مناسب سلامتی شما و سلامت روانی شما بستگی دارد."

در این تحقیق شرکت‌کنندگان در آزمونی شرکت کردند که از روی "آزمون ملی حافظه" اقتباس شده بود و در آن افراد از لحاظ یادآوری فهرست خرید، به یاد آوردن نام‌ها، چهره‌ها و مشاغل ،حافظه درازمدت، و تعیین تفاوت‌ها میان دو عکس مورد بررسی قرار می‌گرفتند.

یافته جالب این تحقیق این بود که د ر آن افرادی که کمتر از یک ساعت تلویزیون تماشا می‌کردند در همه آزمون‌های حافظه عملکرد بهتری داشتند.

افرادی که جدول کلمات متقاطع حل می‌کردند فهرست‌های خرید  و نام‌ها را بهتر به خاطر می‌آوردند و آنهایی که هفته‌ای یک بار ماهی می‌خوردند بهتر فهرست‌های خرید را به خاطر می‌آوردند.

دکتر پاچانا می‌گوید که داشتن یک ذهن فعال برای عملکرد درست حافظه مهم است و حتی برخی از برنامه‌های تلویزیونی نیز ممکن است به بهبود حافظه کمک کنند.او گفت:"تماشای تلویزیون یک عمل انفعالی است در حالی که خواندن عملی فعال است."

 البته او افزود که مسابقات اطلاعات عمومی و برنامه‌های خبری می‌توانند برای ذهن مفید باشند.همجنین وضع سلامتی مانند ابتلا به افسردگی و چاقی،کمخوابی و تحت استرس قرار داشتن و نگرانی هم بر کارکرد فرد در آزمون حافظه موثرند."

کد خبر 3025

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز