چهارشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۶:۰۲
۰ نفر

امیر حسین اعظمی: روزگاری پرسپولیس، استقلال، سپاهان، تراکتورسازی و... با خریدهای جنجالی‌شان هیجان خاصی به فصل نقل و انتقالات می‌دادند، حالا اما دیگر خبری از آن روزهای پرالتهاب نیست؛ روزهایی که پول در فوتبال بدون حساب و کتاب جابه‌جا می‌شد؛ زمانی‌که دلال‌ها بدون اینکه تحت نظارت نهادهای قضایی قرار بگیرند، در این فوتبال حضور داشتند.

پاییز جنجال های تابستانی

فوتبال ايران هنوز اين مشكلات را به‌طور كامل پشت سر نگذاشته اما شرايط نسبت به سال‌هاي گذشته آرام‌تر شده و دستمزد فوتباليست‌ها تا حدودي كنترل شده است.حتي اوضاع اقتصادي هم در اين دو سال روي فوتبال تأثير مستقيم گذاشت و مبالغ قراردادها پايين‌تر آمد.ليگ برتر ايران در فصل نقل و انتقالات روزهاي آرامي را پشت سر گذاشت و ديگر خبري از جدال مديران استقلال و پرسپوليس براي خريد ستاره‌هاي گران قيمت هم نبود.حتي سپاهان متمول‌ترين باشگاه ايران، امسال با كمبود 15درصدي بودجه مواجه شد و بازيكنان اين تيم در مصاحبه‌هاي مختلف‌ اين موضوع را تأييد كردند.

  • نگاهي به مدعيان

ليگ ايران در حالي آغاز خواهد شد كه سپاهان، تراكتورسازي، استقلال، پرسپوليس، فولاد، نفت تهران و ذوب‌آهن در دايره مدعيان قهرماني قرار خواهند گرفت.سپاهان كم تغييرترين تيم ليگ بود و از ليگ برتر فقط 2 خريد داشت؛ لئوناردو پادواني و حبيب گرداني. وحيد نجفي از تيم مقاومت تهران هم به سپاهان آمده، اين بازيكن برترين گلزن ليگ پايه فوتبال ايران بوده است. تراكتورسازي هم با جذب بازيكنان سرباز مثل بختيار رحماني، سروش رفيعي و احمد عبدالله‌زاده زياد هزينه نكرد و يونس حمزه هم خريد جنجالي تيم تبريزي بود كه مي‌گويند 6ميليارد تومان هزينه داشته است. يان رمزي، آگوستو سزار، كارلوس كاردوسو، محمدرضا اخباري و مهرداد طهماسبي هم ديگر خريدهاي تراكتورسازي بودند. استقلال هم تغييرات زيادي داشت كه مهم‌ترين آن جدايي امير قلعه‌نويي بود.اين تيم با پرويز مظلومي ليگ را شروع خواهد كرد و خيلي‌ها منتظرند تا ببينند تيم اين مربي با جذب نفراتي مثل مهدي رحمتي، ميثم مجيدي، روزبه چشمي، ريوالدو، جابر انصاري، امين حاج‌محمدي، فرشيد اسماعيلي و... ناكامي 2‌فصل اخير را جبران خواهد كرد يا خير. پرسپوليس اما بابت خريدهايش شديدا مورد انتقاد پيشكسوتان و هوادارانش قرار دارد.اين در حالي است كه برانكو ايوانكوويچ در مصاحبه هايش گفته كه تيم خوبي آماده كرده و نسبت به نتيجه‌گيري پرسپوليس اميدوار است. پرسپوليس وحيد حيدريه مدافع چپ پاي پيكان، ايمان صادقي دروازه‌بان سابق استقلال و ملوان، محسن مسلمان هافبك طراح فصل گذشته فولاد و ذوب‌آهن، رامين رضاييان هافبك دفاعي و مدافع ملي‌پوش راه‌آهن، محمد انصاري مدافع سابق استقلال و فجرسپاسي و كمال كاميابي نيا از نفت تهران را جذب كرده است. همچنين فرشاد احمدزاده بازيكن فصل گذشته تراكتورسازي كه به‌دليل خدمت سربازي در آن تيم بود با پايان 2 ساله دوران سربازي‌اش بار ديگر به اين تيم اضافه شد.پرسپوليس اما با از دست دادن حميد علي عسگر، مهدي جعفر پور، مبين ميردورقي، ميثم حسيني، محمدرضا خانزاده، پيام صادقيان، رضا نوروزي، مهدي دغاغله، گابريل، محمد نوري، افشين اسماعيل‌زاده و محمد عباس‌زاده با چهره‌اي دگرگون شده وارد ليگ خواهد شد. به‌نظر مي‌رسد فصلي سخت در انتظار سرخ‌هاي تهران باشد. عليرضا منصوريان سرمربي نفت هم امسال در تلاش بود تا تيمي ببندد كه بتواند به فينال ليگ قهرمانان آسيا راه پيدا كند. او براي رسيدن به اين هدف سيدجلال حسيني، آلويز نانگ، پيام صادقيان، مهدي مومني، كارلوس سانتوس و محمد دانشگر را جذب كرده هر چند نفراتي مثل حاج‌محمدي، كاميابي‌نيا، پادواني، رضايي و ابراهيمي را از دست داده است.ذوب‌آهن هم با حفظ اسكلت اصلي تيمش، بازيكناني مثل اكبر صادقي، محمد نژاد مهدي، سيدمحمد حسيني و رضا شكاري را به خدمت گرفت. فولاد خوزستان هم كه بعد از ماجراي كارت‌هاي جعلي معافيت سربازي به‌شدت دچار مشكل شد، در اين فصل حسين ابراهيمي، عبدالله ناصري، حسين مالكي، مهدي دغاغله، مهرداد بشاگردي، اميرحسين فشنگچي، اكبر ايماني و محمدرضا خانزاده را جذب كرد.آنها امسال با اسكوچيچ مي‌توانند دوباره مدعي قهرماني باشند.

  • مربيان جريان‌ساز

ليگ امسال روي نيمكت‌ها هم جريان‌ساز خواهد بود.تا آخرين روزهاي نقل و انتقالات، خبري از امير قلعه‌نويي و علي دايي 2 مربي سرشناس فوتبال ايران نبود ولي آنها هدايت ملوان و صبا را بر عهده گرفتند تا ليگ امسال هم جذابيتش را روي نيمكت‌ها از دست ندهد.پرويز مظلومي هم در استقلال جاي قلعه‌نويي را گرفت تا از حالا خيلي‌ها در انتظار تقابل ملوان و استقلال در هفته دوم باشند.توني اوليويرا مربي پر‌سروصداي پرتغالي هم در تراكتورسازي ماند؛ درست مثل اسكوچيچ سرمربي فولاد.يحيي گل‌محمدي و حسين فركي هم در اصفهان ماندند و ماندن منصوريان در نفت هم نشان داد كه تيم‌هاي مدعي در حفظ سرمربي ثبات داشتند.فيروز كريمي يكي از چهره‌هاي معروف در بين مربيان است كه در فصل جديد فعلا تيمي ندارد ولي فراز كمالوند و فرهاد كاظمي همكاري‌شان را با گسترش فولاد و راه‌آهن ادامه خواهند داد.برانكو و مجيد جلالي هم در پرسپوليس و سايپا ماندني شدند و نكته اميدوار‌كننده اين است كه در فصل جديد كمترين تغييرات روي نيمكت‌ها نسبت به فصل گذشته ايجاد شد.از حسين فركي، علي دايي، امير قلعه‌نويي، اوليويرا و برانكو هم مي‌توان به‌عنوان گران‌ترين مربيان ليگ برتر نام برد. از جواد نكونام، سيدجلال حسيني، مهدي رحمتي، قاسم حدادي‌فر، لئوناردو پادواني، حمزه يونس و احسان حاج‌صفي هم مي‌توان به‌عنوان گران‌ترين بازيكنان ليگ نام برد.ليگ ايران اما در فصل آينده چند غايب سرشناس هم خواهد داشت كه مي‌توان به آندرانيك تيموريان، محمد نوري، لوسيانو ادينهو، مارتين موتومبا و جواهير سوكاي اشاره كرد.

  • زمان از دست رفته

ليگ امسال در شرايطي آغاز خواهد شد كه تعدادي از تيم‌ها با مشكلات مديريت و مالكيت مواجه بودند و زمان لازم را براي انجام تمرينات بدنسازي، برگزاري اردوها، جذب بازيكن و... از دست دادند. راه‌آهن مهم‌ترين تيم در بين تيم‌هاي بلاتكليف بود كه در فاصله 3روز مانده به ليگ برتر، تكليف سرمربي و مديرعاملش مشخص شد.آنها فصلي سخت را در پيش خواهند داشت. ملوان هم‌چنين وضعيتي دارد هر چند آنها مي‌توانند به در اختيار داشتن بازيكنان تأثيرگذار و تجربه امير قلعه‌نويي دلخوش باشند. استقلال خوزستان، استقلال اهواز و پديده مشهد هم با مشكلات مديريتي و مالكيت مواجه بودند و قطعا بايد امسال براي فرار از سقوط بجنگند.

  • گردش مالي و نكات ابهام‌آميز

در سال‌هاي اخير، ليگ ايران هميشه با ابهامات مالي مختلفي مواجه بوده كه مي‌توان به بخش مهمي از آنها نظير مبالغ قرارداد بازيكنان، بودجه باشگاه‌ها، درآمد حاصل از تبليغات و بليت فروشي و... اشاره كرد. البته نكته مهم در 2سال اخير كمتر شدن بودجه باشگاه‌ها و پايين آمدن دستمزد بازيكنان و مربيان بوده ولي همچنان ابهامات مختلفي در مورد اين موضوع وجود دارد. هرچند سايت سازمان ليگ قرار است مثل فصل گذشته مبالغ قراردادهاي بازيكنان و مربيان را روي خروجي سايتش قرار دهد اما برخي معتقدند اين اطلاعات با هزينه‌هايي كه باشگاه‌ها انجام مي‌دهند همخواني ندارد.فوتبال ايران همچنان در مورد مسائل مالي با حاشيه‌هاي مختلفي روبه‌روست.

جابه‌جایی‌های مهم لیگ ۹۵-۹۴

کد خبر 302441

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha