مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۳:۰۰
۰ نفر

عباس ثابتی راد: بنیادهای معتبر جهانی هر سالــــه فهرستی از با کیفیت‌ترین شهرهای جهان برای زندگی انسان‌ها را اعلام می‌کنند.

آموزش رویکرد اصلی بوستان‌های انرژی است

با وجود توسعه متوازن تهران در طول سال‌هاي گذشته اما پايتخت ‌در رتبه‌بندي شهرهاي با كيفيت جايي نداشته است. يكي از معيارهاي رتبه‌بندي شهرهاي جهان استفاده از انرژي‌هاي نو و تأمين انرژي پاك است كه توسط نهادهاي بين‌المللي مورد ارزيابي قرار مي‌گيرد. تهران نيز در طول سال‌هاي گذشته تلاش گسترده‌اي براي كاهش استفاده از انرژي به‌دست آمده از سوخت‌هاي فسيلي ‌داشته است و با استفاده از تكنولوژي‌هاي روزآمد تلاش دارد تا عرصه‌اي نو در استفاده از انرژي رقم بزند.

احداث كارخانه استحصال بيوگاز و توليد انرژي و همچنين استفاده از انرژي‌هاي خورشيدي و بادي مدت‌هاست در دستور كار شهرداري تهران قرار گرفته است. در اين راستا احداث بوستان‌ فناوري با قابليت توليد و بهره‌گيري از انرژي‌هاي پاك و همچنين ارائه آموزش لازم به شهروندان به‌ويژه كودكان گامي ديگر براي حركت تهران به سمت شهري‌ پاك‌تر است.

مديرعامل سازمان پارك‌ها و فضاي سبز شهر تهران با اعلام اينكه پروژه احداث بوستان فناوري با هدف آشناسازي شهروندان با كاربرد انرژي‌هاي نو در قالب طرح‌هاي آموزشي است، گفت: درنظر داريم اين بوستان را با وسعت 4هكتار در محدوده منطقه 15پايتخت به بهره‌برداري برسانيم.

علي محمد مختاري با تأكيد بر اينكه طراحي بوستان فناوري در مرحله تكميل است و اين قابليت را دارد تا وسعت آن بسته به جزئيات طرح تا 6هكتار نيز افزايش يابد، تصريح كرد: تلاش شده بيشترين وسعت اين بوستان به فضاي سبز اختصاص يابد و كمترين سازه ساختماني در بوستان فناوري ساخته شود. وي با تأكيد بر اينكه بوستان فناوري در راستاي مصوبه شوراي شهر تهران با موضوع شهر دوستدار كودك طراحي و احداث مي‌شود، متذكر شد: اينگونه بوستان‌ها در بعد فرهنگي درصدد تحقق ارتقاي فرهنگ و دانش دوستي و ايجاد علاقه نسبت الگوهاي علمي و فرهنگي ايراني- اسلامي است و در بعد اجتماعي پيگير تقويت پيوند جامعه با علم و فناوري و طبيعت در فضايي جذاب و مفرح است.

اين مقام مسئول در حوزه فضاي سبز شهر تهران با تأكيد بر اينكه ساختمان‌هايي كه در طراحي اين بوستان پيش‌بيني شده تماما براساس انرژي‌هاي نو ساخته خواهند شد، افزود: در طراحي اين بوستان يك درياچه با وسعتي حدود 2تا 3هزار مترمربع نيز پيش‌بيني شده است كه علاوه بر تلطيف محيط بوستان، نحوه كار توربين‌هاي آبي را نيز به نمايش در‌مي‌آورد. مختاري تأمين روشنايي بوستان را از طريق انرژي خورشيدي عنوان كرد و گفت:

درنظر داريم در محوطه بوستان فناوري توربين‌هاي بادي نيز نصب كنيم، زيرا هدف اصلي از طراحي و احداث اين بوستان توجه به آموزش كودكان و نوجوانان و آشناسازي نسل آينده ساز كشور با نحوه توليد و اهميت انرژي‌هاي نويي است كه براي محيط‌زيست تهديدكننده نيستند و سلامت عموم را به خطر نمي‌اندازند. به گفته مختاري، يكي از اهداف احداث اين بوستان‌ها ترويج به كارگيري انرژي‌هاي نو و پاك در طراحي فضاهاي سبز و كاهش مصرف منابع انرژي و همچنين آشنايي شهروندان با انرژي پاك و غيرفسيلي قابل استفاده در زندگي روزمره است.

  • انرژي‌هاي نو گامي تازه

سال‌هاست سيستم روشنايي بسياري از پارك‌هاي پايتخت با استفاده از سلول‌هاي خورشيدي صورت مي‌گيرد. اما مديريت شهري به‌دليل عدم‌تحقق مديريت يكپارچه شهري پتانسيل كمتري براي توسعه اين شيوه مصرف در منازل شهروندان داشت. ‌ همچنين استفاده از انرژي‌هاي پاك نظير انرژي خورشيدي چند سالي است كه در شهرداري تهران مورد استفاده قرار گرفته است كه از نمونه‌هاي آن مي‌توان به استفاده از چراغ‌هاي خورشيدي (سولار) در بوستان‌هاي شهر تهران اشاره كرد، همچنين آبگرمكن‌هاي خورشيدي كه به‌صورت پايلوت در تعدادي از سرويس‌هاي بهداشتي بوستان‌ها، مراكز آموزش گل و گياه و دفاتر پارك‌ها نصب شده‌اند.
از سويي رئيس ستاد محيط‌زيست شهرداري تهران از بهره‌برداري از 10پارك انرژي تا پايان سال در تهران خبر داد.

علي محمد شاعري با اشاره به تصويب لايحه انرژي‌هاي نو در شوراي اسلامي شهر تهران و جايگزيني انرژي خورشيدي به جاي انرژي فسيلي در مصارف شهري گفت: در راستاي تحقق اين هدف تا پايان سال‌جاري از 10پارك انرژي در ‌شهر تهران بهره‌برداري مي‌شود.

قرار است طي سال‌هاي آينده بخشي از انرژي مورد نياز در ساختمان‌هاي شهرداري تهران توسط انرژي‌هاي نو و تجديدپذير تأمين شود. همچنين شهرداري تهران به‌دنبال استفاده از اين انرژي‌ها در ساختمان‌هاي خصوصي نيز هست از اين‌رو برنامه گسترده‌اي براي توسعه انرژي پاك در تهران وجود دارد.

کد خبر 302416

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha