مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۰
۰ نفر

سیزدهمین نمایشگاه گل و گیاه تهران تا ۲۵ اردیبهشت در بوستان گفتگو پذیرای علاقه‌مندان است

نمایشگاه

در افتتاحيه سيزدهمين نمايشگاه بين‌المللي گل و گياه در بوستان گفتگو محمدباقر قاليباف شهردار تهران از توافق رئيس قوه قضاييه مبني بر واگذاري مجموعه زندان اوين به شهرداري تهران خبر داد. به گزارش همشهري پس از واگذاري زندان قصر و تبديل آن به باغ موزه قصر با انواع كاربري‌هاي فرهنگي، تفريحي اين بار محمدباقر قاليباف شهردار تهران پيشنهاد واگذاري مجموعه زندان اوين را به رئيس قوه قضاييه مطرح كرد كه اين پيشنهاد از سوي آيت‌الله صادق آملي لاريجاني مورد بررسي قرار گرفت و در نهايت 2ماه پيش در جلسه‌اي با شهردار تهران وي براي مذاكره بر سر واگذاري اين مجموعه 43هكتاري و تبديل آن به بوستاني بزرگ اعلام آمادگي كرد.

وي بابت برخي كم لطفي‌ها در حق شهرداري درحوزه فضاي سبز گلايه كرد و گفت: آمارها و اسناد نشان مي‌دهد كه عمده تخريبات صورت گرفته مربوط به دهه70 بود و باز آمار نشان مي‌دهد كه از دهه80 ما شاهد رشد سرانه‌هاي فضاهاي سبز شهري هستيم تا حدي كه اين مهم نه از چشم شهروندان منصف و نه مهمانان خارجي كه به شهر تهران مي‌آيند دور نمي‌ماند آن هم در شرايطي كه متوسط بارندگي در شهر تهران 230ميلي متر است و شهرداري براي آبياري فضاي سبز نه از آب شرب كه به‌طوركل از آب خام استفاده مي‌كند.

قاليباف از تلاش مسئولانه، مجدانه و مجاهدانه شهرداري تهران براي تأمين سرانه‌هاي فضاي سبز شهري سخن گفت و افزود: در دوراني كه مسئوليت خدمتگزاري در شهر تهران را داشته‌ام نتيجه اين تلاش‌هاي شبانه روزي احداث بيش از 16هزار هكتار كمربند سبز دراطراف تهران است كه با احتساب آنچه در گذشته انجام شده بود به ميزان 38هزار هكتار رسيده و ا‌ن‌شاءالله تا 50هزار هكتار ادامه خواهد يافت.

در بخش فضاي سبز داخل شهري نيز موفق شديم ظرف اين مدت سرانه فضاي سبز را از 8به بيش از 15متر افزايش دهيم. وي خطاب به برخي رسانه‌ها گفت: رسانه‌ها وظيفه اطلاع‌رساني دارند اما در انعكاس برخي اخبار دقت لازم صورت نمي‌گيرد.به‌گفته شهردار تهران، بدون شك مهم‌ترين دغدغه ما امروز درحوزه مسائل عمراني تكميل خطوط متروست و برهمين اساس نيز سالانه 30كيلومتر مترو دراين شهر مي‌سازيم كه ساخت اين ميزان خطوط به‌صورت شبانه روزي آن هم با دقت و كيفيتي كه ما درنظر مي‌گيريم كم‌نظير است. دغدغه ديگرمان نيز همين توسعه فضاي سبز است.

وي از برخورد جدي با تخريب‌كنندگان فضاي سبز سخن گفت و درعين حال رقم جريمه‌هاي درنظرگرفته شده براي تخريب‌كنندگان فضاي سبز را كافي ندانست و خواستار افزايش آن شد. قاليباف درعين حال به بعضي احكام قضايي اشاره كرد كه به حقوق افراد و مالكيت شخصي آنها اشاره دارد. وي گفت: نه قوانين و نه اسلام به ما اجازه نمي‌دهد حق مالكيت شخصي افراد را از بين ببريم. به‌عنوان مثال زميني در مجاورت يكي از بوستان‌هاي منطقه‌‌2 وجود دارد كه مالك آن به استناد حكم قضايي از سال 75تا امروز موفق شده جواز ساخت بگيرد.

شهرداري هم همه تلاش خود را كرده تا حتي به قيمت 5 .2برابر اين زمين را بخرد و به پارك مجاورش الحاق كند اما مالك موافقت نكرده و درخواست ساخت‌وساز دارد. آن وقت در رسانه‌ها اعلام مي‌شود كه شهرداري پارك را فروخت! وي يكي از آخرين تلاش‌هاي شهرداري را طبق قولي كه به خبرنگاران داده بود تملك باغ دامپزشكي دانست و گفت: اين باغ در پهنه R يا مسكوني قرار دارد اما با توجه به كمبود سرانه‌هاي فضاي سبز در مناطق 10، 11و 9كه حدود يك سوم مناطق ديگراست تصميم گرفتيم با تغيير پهنه اين زمين از Rبه G (ازمسكوني به فضاي سبز) اين زمين 2 .2هكتاري را به پارك عمومي تبديل كنيم كه تا پايان امسال در اختيار عموم قرار خواهد گرفت.
شهردار تهران در مراسم افتتاحيه نمايشگاه گل و گياه همچنين از اتمام كار ساخت رود دره فرحزاد در سال‌جاري با هزينه‌اي حدود 1000ميليارد تومان خبر داد و گفت: اين رود دره يكي از زيباترين تفرجگاه‌هاي تهران با ظرفيت روزانه 300هزار نفر خواهد بود.

  • هتل اسپيناس مرتكب تخلف در ساخت نيست

همچنين محمدباقر قاليباف، شهردار تهران درحاشيه مراسم افتتاحيه سيزدهمين نمايشگاه بين‌المللي گل وگياه در جمع خبرنگاران حاضر شد و در پاسخ به سؤالي درباره تخلفات هتل اسپيناس كه از سوي يكي از اعضاي شوراي شهر به آن اشاره شده است گفت: براساس بررسي‌هايي كه انجام شده ازجمله در كميسيون ماده 100در اين سازه واقعا تخلفي صورت نگرفته است. وي همچنين ممنوعيت واگذاري مديريت مصلي به شهرداري تهران را تكذيب كرد و گفت: مطالعات شهرداري تهران درباره مصلي ادامه پيدا خواهد كرد.

قاليباف درباره واگذاري بوستان پرديسان به شهرداري تهران نيز گفت: اين موضوع بايد به مطالبه عمومي تبديل شود. به هر حال اين بوستان در وسط شهر و حق مردم است. نبايد از آن به‌عنوان يك مركز اداري استفاده شود. حتما بايد مركز تفريحي براي استفاده عموم باشد. ما آماده‌ايم اين بوستان را بخريم اما اگر نخواهند بفروشند هم مهم نيست. به ما اجازه دهند با هزينه خودمان نگهداري فضاي سبز آنجا را برعهده بگيريم. نظر ما اين است كه در عين حالي‌كه مراكز اداري اين بوستان همچنان به‌كار خود ادامه دهند اما محدوديت‌ها را بردارند تا مردم هم بتوانند از اين فضا استفاده كنند.

  • حفظ فضاي سبز با وجود كم‌آبي تهران كاربسيار دشواري است

يكي ديگر از سخنرانان مراسم افتتاحيه سيزدهمين نمايشگاه گل و گياه مهدي چمران رئيس شوراي اسلامي شهر تهران بود. وي در سخناني به توصيه‌هاي ارزشمند مقام معظم رهبري در 17اسفند‌ماه گذشته درباره توسعه وحفظ فضاي سبز اشاره كرد و گفت: اين سخنان به واگذاري 1400هكتار از فضاي سبز و باغات و جنگل‌كاري‌ها منجر شد كه تا پيش از اين در اختيار سازمان‌ها و نهادهاي ديگر بود.

چمران با اشاره به اينكه شهر تهران به نسبت جمعيت‌اش در بسياري از نقاط از فضاي سبز كافي برخوردار نيست، از ساير نهادهايي كه چنين فضاهايي را در اختيار دارند خواست تا اين فضاها را براي استفاده عموم به روي مردم باز كنند و در اين راه نيز شهرداري ازهيچ كمكي دريغ نخواهد كرد. به گفته چمران، تهران روزي باغ شهر بود اما از آ‌ن همه باغ تعداد كمي باقي مانده كه البته خود مردم و بعد شهرداري بايد كمك كنند تا باقيمانده باغ‌ها به برج و آهن وسيمان تبديل نشود.

وي از تصويب طرحي در شوراي شهر سخن گفت كه براساس آن به مالكان اراضي كه باغ تشخيص داده شوند اجازه داده مي‌شود تا 30درصد ساخت‌وساز داشته باشند و مابقي اراضي همچنان باغ باقي بماند تا هم صاحبان اينگونه اراضي ضرر نبينند وهم باغات تهران حفظ شود. اين مصوبه به گفته چمران باعث شده تا شكايات صاحبان باغات به يك پنجم كاهش يابد. با اين همه رئيس شوراي شهر تهران بازهم از هرگونه پيشنهادي كه به حفظ باغات باقيمانده درمناطق يك، 2و 3بينجامد استقبال كرد. رئيس شوراي اسلامي شهر تهران درعين حال با درنظرگرفتن ميزان كم بارش در تهران حفظ فضاي سبز شهري توسط شهرداري تهران را كاري بسيار سخت و دشوار دانست.

  • نمايشگاه بين‌المللي گل و گياه و حضور 290توليد‌كننده داخلي و خارجي

به گزارش همشهري، نمايشگاه گل و گياه تهران  با حضور 250توليد‌كننده داخلي و 39توليد كننده خارجي از كشورهاي آلمان، ‌اسپانيا، ايتاليا، چين، كره‌جنوبي، لهستان و هلند آغاز به‌كار كرد. به گفته علي محمد مختاري مديرعامل سازمان بوستان‌ها و فضاي سبز شهر تهران به همين مناسبت كاروان‌هاي گل به سمت برج ميلاد، پارك شهر، درياچه خليج‌فارس، بوستان ولايت و لاله اعزام شده‌اند تا شهرونداني كه به‌دليل مشغله كاري امكان حضور در نمايشگاه را ندارند بتوانند نمونه‌اي از گل‌هاي به نمايش درآمده در نمايشگاه گل و گياه را از نزديك تماشا كنند.

ضمن اينكه اعزام اين كاروان‌هاي گل به ترويج نشاط و شادابي در شهر كمك مي‌كند، به‌گونه‌اي كه فراخواني براي دعوت مردم به بازديد از سيزدهمين نمايشگاه گل و گياه است. مختاري با اشاره به اينكه سرانه مصرف گل در كشور ايران سالانه 10شاخه است، گفت: در جهان سرانه مصرف گل 100شاخه درسال است ضمن اينكه رتبه ما درتوليد گل دو رقمي است يعني در جهان در رتبه 17قرار داريم اما از نظر صادرات متأسفانه رتبه ما سه رقمي است و درجايگاه 117قرارداريم كه اين نشان‌دهنده لزوم حضور بموقع ما در بازارهاي جهاني است.

وي با بيان اينكه بعداز نمايشگاه كتاب بالاترين بازديدكننده را نمايشگاه گل وگياه تهران دارد، خاطرنشان كرد: امسال در فاصله بين ميدان امام حسين(ع) تا ميدان شهدا بيش از 30تا 40توليد‌كننده به عرضه گل وگياه پرداخته‌اند. اين درحالي است كه در جنوب شرقي شهر تهران نيز بازار دائمي گل وگياه داير شده است. مديرعامل سازمان پارك‌ها و فضاي سبز شهر تهران اعلام كرد: روز شنبه 26ارديبهشت‌ماه نيز عرضه مستقيم گل و گياه در اين نمايشگاه خواهيم داشت.

کد خبر 294829

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha