همشهری‌آنلاین: لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه به دلیل مواضع سخت‌گیرانه در مذاکرات هسته‌ای و ایفای نقش در رسوایی واردات خون‌های آلوده به ایران، پیش از سفر به تهران با انتقادهای شدیدی مواجه شده است.

به گزارش واحد مركزي خبر ، روزنامه فرانسوی لوموند با طرح اين موضوع، افزود:" برای لوران فابیوس ،وزیر امور خارجه فرانسه که قرار است چهارشنبه بيست و نهم ژوئيه(هفتم مرداد) به ایران سفر کند، فرش قرمز پخش نخواهد شد. این توصیه سید رضا تقوی، سخنران نماز جمعه تهران در بیست و چهارم ماه ژوئیه به مقام‌هاي ایرانی است که خود را برای اولین سفر رئیس دیپلماسی فرانسه پس از 12 سال آ‌ماده می‌کنند."

لوموند نوشت:"پس از اعلام این سفر دیپلماتیک، محافظه‌کاران ایرانی از هیچ کاری برای یادآوری نقش «شوم» فرانسه در طول مذاکره پنج عضو دایم شورای امنیت و آلمان با ایران درخصوص برنامه هسته‌ای تهران رویگردان نیستند. "

"ایران و قدرت‌های جهانی در چهاردهم ماه ژوئیه در وین به توافقی که فعالیت‌های هسته‌ای تهران را محدود می‌كند و زمینه‌ساز لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران است، دست پيدا كردند. بعد از این توافق، در تاریخ نوزدهم ماه ژوئیه زیگمارگابریل، معاون صدر اعظم آلمان به همراه یک هیات صنعتی راهی تهران شدند. مقام‌هاي دیگری از کشورهای اروپایی که مجذوب بازار 80 میلیون نفری ایران هستند نیز خود را برای سفر به ایران و از سرگیری روابط اقتصادی با این کشور آماده می‌کنند. لوران فابیوس در چنین شرایطی برای ایرانی‌ها به هدف انتقاد تبديل شده است و ایرانی‌ها او را به دلیل کارشکنی در مذاکرات هسته‌ای و همچنین مواضع سختگیرانه‌اش، به وی‍ژه در نوامبر سال 2013 سرزنش می‌کنند. "

در ادامه مطلب ايننشريه فرانسوي آمده‌است: "نشریات متعلق به محافظه‌کاران روي"حمایت او (فابیوس) از مواضع اسرائیلی‌ها و سعودی‌ها" انگشت گذاشته اند. پایگاه اینترنتی مشرق نیوز متعلق به محافظه‌کاران در این باره نوشت: او (فابیوس) در مذاکرت (هسته‌ای) به عنوان نماینده کشورهای واپس‌گرای عرب و رژیم صهیونیستی مهاجم (اسرائیل) ظاهر شد. مسئله دیگری که ایرانی‌ها را خشمگین کرده و لوران فابیوس را با مشکل مواجه کرده است: ماجرای خون آلوده در سال های 1990 است. به دلیل نبود و یا ضعف تمهیدات امنیتی، حدود 300 بیمار مبتلا به هموفیلی در ایران به دلیل واردات تولیدات خونی تهیه شده در فرانسه به ویروس ایدز و یا هپاتیت سی مبتلا شدند. لوران فابیوس در آن زمان نخست‌وزیر فرانسه بود. سازمان انتقال خون ایران به پرداخت غرامت به بیماران و یا خانواده های آن ها ناگزیر شد. اما تهران موفق نشد شرکت فرانسوی مِریو را که در این ماجرا زیر سوال قرار گرفته بود، به پرداخت غرامت وادار کند. خبرگزاری نیمه رسمی فارس نزدیک به سپاه پاسداران در بیست و دوم ماه ژوئیه در پایگاه اینترنتی خود نوشت: این تولیدات خونی آلوده آزمایش نشده به دستور لوران فابیوس به ایران وارد شد. این رسانه‌ها خواهان محاکمه فرانسه و همچنین لوران فابیوس در ارتباط با رسوایی خون‌های آلوده شده‌اند و تا جایی پیش رفتند که عکسی از وزیر با ستاره داود در حالی که تا گردن در خون فرو رفته است، منتشر کردند‌ و جمله «تحت تعقیب» زیر این عکس خودنمایی می‌کرد.

لوموند افزود:برخی از مقام‌هاي سیاسی ایران نیز خواستار لغو سفر وزیر امور خارجه فرانسه به تهران شده‌اند. اما از نظر مصطفی پورمحمدی ،وزیر دادگستری، سفر فابیوس تنها حامل یک پیام است: عذرخواهی از مردم ایران و قبول ناعادلانه بودن تحریم‌ها. 

کد خبر 302231

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha