سه‌شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۰
۰ نفر

کاهش تنش‌های سیاسی منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای تحلیلی است که حتی کشورهای غربی نیز با پیشرفت در پرونده هسته‌ای ایران ارائه می‌کنند.

مقامات فرانسه و عربستان روز گذشته بیانیه‌ای درباره مذاکرات هسته‌ای قرائت کردند.

در اين ميان برخي از اين كشورها كه منافع خود را در سياست ايران‌هراسي از دست رفته مي‌بينند آخرين تلاش‌هاي خود را براي صيد ماهي‌هاي آخر از اين آب گل‌آلود به‌كار مي‌بندند. فرانسوا اولاند رئيس‌جمهور فرانسه در ادامه سفر خاورميانه‌اي خود از قطر به عربستان رفت و در آنجا هم به‌طور مشخص مواضعي را به‌طور مشترك با عرب‌ها درباره برنامه هسته‌اي ايران اعلام كرد و مدعي شد هرگونه توافق با ايران نبايد همسايگان ايران را تهديد كند. فرانسه بعد از آمريكا دومين كشوري بوده است كه بيشترين مخالفت را در مذاكرات هسته‌اي داشته است.

فرانسوا اولاند تنها در سفر خود به قطر يك قرارداد فروش هواپيماهاي نظامي به ارزش 7ميليارد دلار را با اين كشور امضا كرد. اين قرارداد با كاهش تنش‌هاي منطقه‌اي، كشورهاي عربي را تنها به انبار سلاح‌هاي غربي تبديل مي‌كند و از طرف ديگر سود سرشار آن را به كشورهاي غربي ارسال مي‌كند. اولاند قرار است مهمان نشست شوراي همكاري خليج‌فارس باشد كه هرسال مواضع ضدايراني درخصوص جزاير سه‌گانه يكي از محورهاي آن بوده است. اولاند نخستين ميهمان غربي نشست شوراي همكاري خليج‌فارس است.

استفاده از سياست ايران هراسي در سفر فرانسوا اولاند به عربستان نيز دنبال شد. او كه به دعوت ملك سلمان پادشاه عربستان به رياض سفر كرده است در آستانه برگزاري نشست شوراي همكاري كشورهاي حاشيه خليج‌فارس با وي ديدار و گفت‌وگو كرد. دوطرف پس از اين ديدار بيانيه‌اي مشترك منتشر و اعلام كردند فرانسه و عربستان لزوم دستيابي به يك توافق با ايران كه قابل راستي آزمايي باقي بماند و محكم و الزام‌آور باشد را تأييد مي‌كنند.

در اين بيانيه ادعا شده است كه هرگونه توافق آينده با ايران بر سر برنامه هسته‌اي اين كشور نبايد باعث بي‌ثباتي بيشتر در منطقه شود و همسايگان ايران را تهديد كند. در مواضع مخالف عربستان سعودي در دستيابي به يك توافق هسته‌اي همين بس كه در مذاكرات ژنو سعودالفيصل وزير خارجه سابق عربستان خود را به آنجا رساند و سعي كرد در مسير مذاكرات سنگ‌اندازي كند.
اولاند و ملك سلمان پادشاه عربستان روزدوشنبه پيش از نشست سران با هم ديدار كردند. آنها پس از اين ديدار بر ضروري بودن رسيدن به توافقي قوي بنياد، ماندگار، قابل تصديق، بدون ايراد و الزام آور با ايران تأكيد كردند.

اين در حالي است كه كشورهاي عربي در برخورد محتاطانه با برنامه هسته‌اي ايران بر تلاش خود براي خريدن سلاح‌هاي بيشتر افزوده‌اند. اولاند در سفر قطر قرارداد فروش 24فروند جنگنده رافال را با اين كشور عربي امضا كرد. گفته مي‌شود تلاش آمريكا براي به نتيجه رساندن مذاكرات هسته‌اي ايران با وجود مخالفت اعراب و خروج تدريجي ايالات متحده از خاورميانه فرصتي مناسب براي فرانسه به‌وجود آورده تا جاي خالي آمريكا را در اين منطقه پركند. اين در حالي است كه خبرگزاري رويترز نيز در گزارش خود به اهداف پشت پرده نگراني ساختگي كشورهاي عربي از برنامه هسته‌اي ايران اشاره كرده است.

براساس اين گزارش يك ديپلمات ارشد فرانسوي پس از ديدار رئيس‌جمهور اين كشور با پادشاه عربستان گفت كه آنها واقعاً نگران‌ اين هستند كه وقتي تحريم‌ها عليه ايران لغو شود تهران مي‌تواند پشتوانه مالي فعاليت‌هايش در منطقه را تأمين كند. فرانسوي‌ها خودشان نيز به ساختگي بودن اين تهديدسازي اذعان دارند. اين كشور در حالي نسبت به حصول توافق هسته‌اي و لغو تحريم‌هاي بين‌المللي عليه ايران ابراز نگراني مي‌كند كه شركت‌هاي اروپايي به‌ويژه خودروسازان فرانسه خواهان لغو هرچه فوري اين تحريم‌ها و بازگشت به بازار ايران هستند.

از زمان حصول توافق اوليه ژنو ميان ايران و گروه 1+5تا‌كنون هيأت‌هاي تجاري متعددي از كشورهاي اروپايي شامل فرانسه به ايران آمده‌اند تا فرصت‌هاي تجاري را براي سرمايه‌گذاري پس از لغو تحريم‌ها بررسي كنند. غرب به رهبري آمريكا و رژيم صهيونيستي در سال‌هاي اخير به بهانه توقف فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران تحريم‌هايي را عليه كشورمان وضع كرده است. اين در حالي است كه ايران همواره تأكيد مي‌كند برنامه هسته‌اي‌اش ماهيت كاملاً صلح‌آميز دارد و ايران به‌عنوان عضو آژانس حق برخورداري از تكنولوژي صلح‌آميز هسته‌اي را دارد.

  • به فروش تسليحات افتخار مي‌كنند

حسن روحاني رئيس‌جمهور كشورمان هم كه روز گذشته براي افتتاح نمايشگاه كتاب به مصلاي تهران رفته بود اشاره‌اي به كاسبي فرانسه از مذاكرات هسته‌اي كرد. او با اشاره به اينكه بخشي از راه‌حل عبور از مشكلات كشور، منطقه و جهان در كتاب وجود دارد، گفت: امروز در منطقه ما، شاهد كشتار، خشونت، ترور، انفجار و نابودي آثار تمدني هستيم كه قرن‌ها پيش ايجاد شده است و متأسفانه برخي به اين معضلات منطقه ما لبخند مي‌زنند و منطقه را ناامن و كشورها را از يكديگر هراسان مي‌كنند و به ميزان فروش تسليحات خود افتخار مي‌كنند.

رئيس شوراي‌عالي امنيت ملي با ابراز تأسف از اينكه برخي كشورها براي دستيابي به رونق اقتصادي و ايجاد اشتغال در كشورهايشان زمينه را براي فروش تسليحات فراهم مي‌كنند، ابراز داشت: آيا اينگونه بايد صنعت در دنيا رونق يابد؟ آيا بهاي اشتغال و فعاليت كارخانه‌هاي اسلحه‌سازي بايد كشتار مردم در بغداد، دمشق و صنعا باشد. رئيس‌جمهور ادامه داد: مردم بي‌گناه كشته مي‌‌شوند، ‌آثار تمدني ويران مي‌شود و آنگاه به ظاهر ائتلاف عليه تروريسم تشكيل مي‌دهند، اما واقعيت چيست؟ چرا از بمباران مردم بي‌دفاع حمايت مي‌كنيد، چرا ميان اقوام مختلف اختلاف‌اندازي مي‌كنيد، ما مردم منطقه اعم از شيعه و سني، ترك، فارس و بلوچ قرن‌ها در كنار يكديگر زندگي كرده‌ايم و هيچ جنگ و اختلافي نداشتيم. در بازارهاي تهران، دمشق، بغداد، مسيحي، يهودي و مسلمان، كنار يكديگر مغازه داشتند و با يكديگر در تعامل بودند.

کد خبر 294236

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha