همشهری آنلاین: وزیر خارجه با بیان اینکه روابط ایران و فرانسه پرفراز و نشیب بوده است ابراز امیدواری کرد بعد از این روابط به سمت قوی‌تر شد و جدی‌تر شدن حرکت کند.

فابیوس ظریف

ايسنا نوشت: وزیر امور خارجه کشورمان بعد از دیدار با لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه در نشست خبری گفت: در جریان مذاکرات امروز توافق کردیم که گفت‌وگوهای سیاسی بین دو کشور را گسترش دهیم.

محمدجواد ظریف گفت: مدتی است گفت‌وگوهای سیاسی بین دو کشور محدود به حوزه‌ هسته‌ای شده بود و اکنون می‌خواهیم آن را گسترش دهیم و به صورت مرتب گفت‌وگوهایی در سطح مدیران کل، معاونین وزرا و وزرای خارجه دو کشور برگزار شود.

ظریف به اولویت‌های مشترک دو کشور اشاره کرد و گفت: مبارزه با افراط، تروریسم، مبارزه با قاچاق مواد مخدر و همچنین همکاری در ارتباط با محیط زیست از جمله زمینه‌های همکاری بین دو کشور می‌تواند باشد.

وی با بیان این‌که ما تلاش خواهیم کرد در این حوزه‌ها همکاری‌های مشترکی داشته باشیم، ادامه داد: ایران و فرانسه در حوزه‌ هسته‌ای نیز می‌توانند با یکدیگرهمکاری داشته باشند.

وی در این ارتباط توضیح داد: درحوزه هسته‌ای علاوه بر توافق، ایران با فرانسه در این زمینه دارای روابط دیرینه‌ای بوده و این روابط اجازه می‌دهد که فرانسه حضور گسترده‌ای جهت همکاری با ایران در این عرصه داشته باشد.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با ابراز امیدواری مبنی بر این‌که در ‌آینده شاهد گسترش هرچه بیشتر روابط دو کشور در جهت صلح و امنیت باشیم و این سفر و گفت‌وگوها زمینه‌ها را برای رفع برخی سوءتفاهم‌ها فراهم کند در ابتدای سخنان خود با ابراز خرسندی از سفر فابیوس به تهران، تصریح کرد: بعد از 17 سال یک وزیر امور خارجه فرانسه در قالب سفری دوجانبه به تهران سفر کرده است. البته در سال 2003 وزیر خارجه وقت فرانسه به تهران سفر کرد ولی این سفر در قالب سفر هیأت‌های سه کشور اروپایی به تهران بود و اکنون بعد از 17سال سفری در چارچوب روابط دوجانبه صورت گرفته است.

این دیپلمات عالیرتبه کشورمان به روابط طولانی ایران و فرانسه در طول سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: ایران و فرانسه دارای سابقه طولانی هستند. البته این روابط در سال‌های اخیر با فراز و نشیب‌هایی مواجه بوده و امیدواریم از این به بعد بیش از گذشته به سمت روابطی قوی‌تر و جدی‌تر در زمینه‌های مختلف حرکت کنیم.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به بحث‌هایی که امروز با فابیوس در دیدار دوجانبه داشته است، اظهار کرد: امروز بحث‌های خوبی در حوزه پیگیری روابط دوجانبه ایران و فرانسه در حوزه‌های مختلف و گسترش و توسعه این روابط داشتیم؛ با اجرای توافق برجام زمینه برای همکاری‌های گسترده‌تر بین دو کشور فراهم خواهد شد. از جمله در زمینه مسائلی چون انرژی، حمل و نقل، صنایع خودروسازی و دیگر عرصه‌هایی که پیش از این ایران و فرانسه دارای روابط بودند.

ظریف همچنین به سفر هیأت اقتصادی فرانسه تا پایان تابستان اشاره کرد و گفت: این سفر به ریاست یکی از وزرای کابینه فرانسه انجام خواهد شد و زمینه برای همکاری‌های بیشتر را فراهم خواهد کرد.

این دیپلمات عالیرتبه به دیدارهای امروز همتای فرانسوی‌اش با چند تن از وزرای اقتصادی کشور نیز اشاره کرد.

  • فابیوس: فرانسه در مذاکرات سرسختی نمی‌کرد / مواضع ما سازنده بود

مهر نيز اظهارات فابيوس در نشست خبري مشترك با ظريف را اينگونه منتشر كرد: همچنین لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه نیز در این نشست خبری با بیان اینکه من از شما آقای جواد ظریف برای دعوت بنده به ایران تشکر می‌کنم، اظهار کرد: پس از این دیدار توسط رئیس جمهور ایران به حضور پذیرفته خواهم شد و با وی ناهار کاری صرف خواهم کرد و سپس به دیدار معاون رئیس جمهور در امور محیط زیست و چند تن از وزرای اقتصادی می‌روم.

وی افزود: معنای دیدارهای من و از سرگیری روابط ایران و فرانسه این است که دو کشور در هر دوره‌ای برای یکدیگر احترام قائل بودند. ما دو کشور مستقل و بزرگ هستیم و فرانسه به ایران برای نقش آن در تاریخ، زیبایی شهرهای آن، کیفیت دانشجویانش و دردهای ایرانیان به ویژه در جنگ ایران و عراق، احترام می‌گذارد.

فابیوس گفت: ما با یکدیگر در مورد مسئله هسته‌ای بحث‌های زیادی انجام دادیم و ایران و فرانسه نسبت به یکدیگر احترام متقابل دارند. ایران نیز به فرانسه احترام می‌گذارد، زیرا کشور ما، کشور آزادی‌هاست و استقلال و فناوری فرانسه از جمله موضوعاتی است که مورد احترام جامعه جهانی و ایران است.

وی با بیان اینکه من آمده‌ام که پس از توافق نشان دهم ما برای یکدیگر احترام قائل هستیم، گفت: از سرگیری روابط و توافق هسته‌ای به ما اجازه می‌دهد که روابط دوجانبه را در ابعاد دیگر ادامه دهیم.

فابیوس با بیان اینکه فرانسه و ایران باید موضوعات مختلفی را با یکدیگر به بحث بگذارند، گفت: حتی در موضوعاتی که بین دو کشور اختلاف وجود دارد، باید بحث کنیم تا بتوانیم آنها را حل و فصل کنیم.

وی افزود: از سرگیری روابط سیاسی و اقتصادی دو کشور واقعیتی است که ایران در گذشته در این خصوص فعال بوده است.

وزیر خارجه فرانسه گفت: فرانسه در وضعیت جدید قصد دارد که توسط شرکت‌های اقتصادی خود که شرکت‌های بزرگی در جهان هستند، با ایران همکاری‌هایی را در موضوعات اتومبیل، صنعت هوایی، محیط زیست و کشاورزی داشته باشد. در این راستا یک هیات اقتصادی در ماه سپتامبر متشکل از وزرای کشاورزی، ماهیگیری و بازرگانی خارجی فرانسه به ایران سفر می‌کنند.

وی افزود: امروز یک میدان وسیع برای مشارکت بین ایران و فرانسه به وجود آمده است که امیدواریم در زمینه‌های آموزشی و فرهنگی ادامه پیدا کند. ما در زمینه آموزشی برای دانشجویان ایرانی احترام زیادی قائل هستیم.

فابیوس با اشاره به همکاری‌های توریستی بین ایران و فرانسه، تاکید کرد: ما توریست‌هایی داریم که مایلند به ایران سفر کنند و از شهرهای زیبای ایران بازدید داشته باشند.

وزیر خارجه فرانسه با تاکید بر اینکه ایران یک کشور بانفوذ در منطقه است، گفت: از سرگیری روابط ایران و فرانسه باید به منطقه و جامعه بین‌المللی سرایت کند.

وی افزود: ما در زمینه مبارزه با تروریسم دارای علاقه مشترک هستیم و امیدواریم در منطقه و جهان به صلح و ثبات برسیم.

فابیوس تصریح کرد: معنای توافق هسته‌ای، تحقق صلح و ثبات در دنیاست، این توافق تنها در موضوع فنی نبود، بلکه پیامش این بود که استفاده نظامی از فناوری هسته‌ای، خیر و استفاده صلح آمیز، آری.

وی همچنین از دعوت فرانسوا اولاند از حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران برای سفر به فرانسه خبر داد و گفت: من حامل دعوت رئیس‌جمهور فرانسه از رئیس‌جمهور ایران هستم که اگر ایشان قبول کنند در ماه نوامبر این سفر انجام شود.

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه برنامه فرانسه برای بر طرف کردن برخی ذهنیت ها که در ایران نسبت به آن وجود دارد؛ چیست؟ گفت: من می‌دانم که در خصوص فرانسه ذهنیتی در مورد مردم ایران وجود دارد. البته به این دلیل که برای اولین بار است به ایران می‌آیم، با همتای خود صحبت کرده‌ام و اطلاعاتی را دارم.

وزیر خارجه فرانسه گفت: احساسات مختلفی نسبت به فرانسه در ایران وجود دارد؛ اولین احساس این است که ایرانیان از فرانسه برداشتی عالی دارند، زیرا ما روابط خوبی در گذشته با یکدیگر داشتیم و فرانسه یکی از پنج عضو شورای امنیت سازمان ملل است و نقش خوبی برای صلح در جهان ایفا می‌کند.

فابیوس تصریح کرد: ایرانیان می‌دانند انقلاب کبیر فرانسه رخ داده است که ما میراث‌دار آن هستیم و تاریخ فرانسه نقش مهمی در استقلال و آزادی داشته است و در یکسری از وقایع تاریخی، نقشی پررنگ ایفا کرده است.

وی افزود: اگر منظور از ذهنیت، موضوع توافق هسته‌ای است؛ باید یک موضوعی را بیان کنم که با همتای خود آقای ظریف نیز این بحث را مطرح کردم. ما ساعت‌ها و دهها روز با هم گذراندیم و در هتل وین به توافق رسیدیم که بر هیچ کسی پوشیده نیست.

وزیر خارجه فرانسه تاکید کرد: در جریان مذاکرات گفته شد که فرانسه در مذاکرات سرسختی می‌کند، ولی این‌طور نیست، بلکه فرانسه بر مواضع خود استمرار داشته است و مواضع فرانسه استحکام و سازندگی داشت، زیرا موضوع هسته‌ای، موضوع شوخی‌برداری نیست.

فابیوس گفت: ما از آغاز، فرمول روحانی و ظریف را مد نظر قرار دادیم و در این زمینه دارای یک ذهنیت مشترک بودیم.

وی ادامه داد: این ذهنیت مشترک یعنی بعد هسته ای غیرنظامی، آری و مساله نظامی، خیر و باید در این زمینه در مذاکرات بحث می‌کردیم.

وزیر خارجه فرانسه با بیان اینکه من از آقای صالحی تشکر می‌کنم که نقش خوبی را در مذاکرات بر عهده گرفتند، گفت: فرانسه در مذاکرات بسیار دقیق و محکم بود و دلیل من بر اتخاذ این مواضع، حساسیت بحث هسته‌ای بود.

وزیر خارجه فرانسه تاکید کرد: دلیل دوم فرانسه بر دقت و استحکام نظرش در مذاکرات هسته‌ای این بود که ما می‌خواستیم برعلیه اشاعه تسلیحات هسته‌ای مبارزه کنیم. ایده ما این بود که نه تنها باید به یک توافق برسیم، بلکه صلح و ثبات را برای جهان، منطقه، فرانسه و ایران تامین کنیم.

وی افزود: این توافق برای مردم ایران بسیار مفید و مهم بود، زیرا از مجازات‌ها و تحریم‌ها خلاص می‌شوند. نگاه ما این‌گونه بود که مانع اشاعه تسلیحات هسته‌ای شویم، چرا که خطر آن تنها برای ایران نیست، بلکه برای دیگر کشورها نیز خطرآفرین است.

فابیوس تاکید کرد: اگر می‌خواهیم مانع اشاعه شویم، باید توافقی محکم و جدی داشته باشیم تا هیچ‌وقت هیچ‌کسی در ذهنش این نباشد که بخواهد به سمت بمب هسته‌ای برود.

وی تصریح کرد: اگر ما یک توافق نسیه داشتیم، دیگر کشورها می‌توانستند به خود بگویند شما یک توافق داشتید ولی ما به آن اعتقاد نداریم؛ بنابراین ما به هدفمان نمی‌رسیدیم.

فابیوس با تاکید بر اینکه روش فرانسه در مذاکرات هسته‌ای این بود که یک توافق محکم و غیرقابل اعتراض حاصل شود، اظهار کرد: محکم بودن مواضع فرانسه به صورت سازنده، برای ممانعت از اشاعه هسته‌ای در منطقه بود، اما باید یادآور شویم که اگر این مذاکرات نمی‌توانست موافقت ما را جلب کند، توافقی انجام نمی‌شد. فرانسه، ایران و آمریکا می‌خواستند مواردی را به توافق اضافه کنیم که البته دلیل همه این مسائل این بود که بتوانیم به توافق برسیم.

وی با اشاره به برخی ذهنیت‌ها که در ایران نسبت به فرانسه وجود دارد، گفت: اگر چنین احساسی به برخی‌ها در ایران داده شده است که فرانسه روش‌های محدودکننده در مذاکرات هسته‌ای داشته است، من باید اعلام کنم که نقش فرانسه بسیار سازنده بوده است.

وزیر خارجه فرانسه گفت: باید این توافق به طور کامل اجرایی شود و فکر می‌کنم این یک توافق با ابعاد تاریخی است، زیرا ۱۳ سال است که در این خصوص مذاکره ‌می‌کنیم و با لطف همه طرف‌ها، امروز این توافق به دست آمده است.

فابیوس در پایان تصریح کرد: ما می‌خواهیم این توافق به مرحله اجرا برسد و طرف‌ها به تعهدات خود عمل کنند.

کد خبر 302491

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha