همشهری آنلاین: وزیر خارجه فرانسه با بیان اینکه پاریس مایل است حتی درباره موضوعاتی که بین دو کشور هم‌گرایی وجود ندارد با تهران مذاکره کند، گفت؛ قبلا روابط دو کشور بسیار خوب بود اما الان اینطور نیست.

فابیوس ظریف

به گزارش ایرنا، لوران فابیوس در نشست خبری مشترک با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه گفت: ایران کشوری با نفوذ در منطقه است و ما در مبارزه با تروریسم و افراط گری دارای علایق مشترك هستينم، وي افزود: ما بسیار علاقمندیم صلح و ثباتی که در منطقه لازم است، برقرار شود.

وی همچنین توافق هسته‌ای را توافقی برای صلح و ثبات منطقه دانست و ادامه داد: این توافق فقط یک توافق فنی نیست بلکه توافقی برای صلح و ثبات در منطقه و جهان است.

فابیوس در بخش دیگری از این نشست خبری افزود: من حامل دعوت رئیس جمهوری فرانسه برای رئیس جمهور روحانی برای سفر به فرانسه هستم که اگر قبول کنند این سفر در ماه نوامبر ( آذر) انجام شود تا بتوانیم در زمینه‌های مختلف مشورت‌هایی با هم داشته باشیم.

وی ادامه داد: ما در این دیدار می‌توانیم موضوعاتی را به بحث بگذاریم، حتی موضوعاتی که بین ایران و فرانسه درباره آن همگرایی وجود ندارد که باید به بحث گذاشته شود تا بتوانیم آنها را حل و فصل کنیم.

  • اعلام آمادگی فرانسه برای همکاری با ایران

وزیر خارجه فرانسه به ازسرگیری روابط سیاسی ، اقتصادی و امنیتی ایران اشاره و اضافه کرد: در گذشته روابط دو کشور در این زمینه‌ها بسیار خوب بوده است اما به علل مختلف که کم و بیش همه از آن اطلاع دارند، الان این طور نیست.

فابیوس خاطرنشان کرد: با وضع جدید و برداشته شدن تحریم ها فرانسه قصد دارد اگر ایران حاضر باشد شرکت های آن در حوزه هایی همچون خودرو ، هواپیمایی ، محیط زیست ، سلامت و کشاورزی در ایران حضور داشته باشند.

وی یادآور شد: یک هیات فرانسوی با حضور وزیران کشاورزی و بازرگانی خارجی به ایران سفر می‌کنند و میدان وسیعی برای همکاری‌های بین دو کشور وجود دارد.

وزیر خارجه فرانسه با اشاره به زمینه‌های آموزشی و فرهنگی روابط بین دو کشور اظهار داشت: ما برای این روابط ارزش قائلیم تا تعداد دانشجویان ایرانی در فرانسه بیشتر شود و پروژه‌های دوجانبه در زمینه تبادلات فرهنگی و انسانی و موزه لوور ارتقا یابد.

وی با اشاره به تمایل توریست‌های ایرانی و فرانسوی برای حضور در دو کشور اظهار داشت: می‌دانم که توریست‌های ایرانی زیادی مایل هستند که به ایران بیایند و توریست‌های فرانسوی هم مایلند از شهرهای زیبای شما دیدن کنند.

فابیوس با اشاره به زمینه‌های همکاری ایران و فرانسه تصریح کرد: یک سری از زمینه‌ها برای همکاری وجود دارد که باید در این زمینه‌ها کار کنیم و می‌توانیم این کار را انجام دهیم و ازسرگیری روابط باید به منطقه و بین‌الملل سرایت داشته باشد.

وی با بیان این که در این خصوص با رئیس جمهور روحانی هم صحبت خواهم کرد، گفت: ایران کشور با نفوذی در منطقه است و فرانسه هم به دلایل متنوع در همین وضع است البته عدم توافق می‌تواند وجود داشته باشد اما در مبارزه با تروریسم و افراطی گری دارای علایق مشترک هستیم و علاقه‌مند به صلح و ثبات در منطقه می‌باشیم.

وزیر خارجه فرانسه خاطرنشان کرد: فراموش نکنیم که معنای توافق هسته‌ای این است که این توافق برای صلح و ثبات است و فقط توافق فنی نیست که به معنای استفاده غیرنظامی بله ، استفاده نظامی نه باشد بلکه برای صلح و ثبات در منطقه و جهان است.

  • تشکر از نقش صالحی در مذاکرات هسته‌ای

خبرنگاری از فابیوس پرسید: با توجه به اینکه ذهنیت‌هایی در افکار عمومی مردم ایران نسبت به طرف فرانسوی وجود دارد، برای برطرف کردن این ذهنیت‌ها چه برنامه ای دارید و چگونه می‌توان این ذهنیت‌ها را برطرف کرد؟

وزیر خارجه فرانسه گفت: خیلی خوشحالم که به این پرسش پاسخ دهم با کمال میل. می‌گویید که نسبت به فرانسه یک ذهنیت در افکار عمومی ایران است اولین بار است که من به ایران می‌آیم و واقعا در جایگاهی نیستم که نسبت به این ذهنیت داوری کنم. البته من با همتایم صحبت کردم و اطلاعاتی دارم .

وی افزود: ببینید، احساسات مختلفی است که باهم خیلی تلاقی دارند. اولین احساس این است که ایرانیان از فرانسه از نظر تاریخی برداشت بسیار عالی دارند. ما روابط بسیار خوبی در گذشته با ایران داشتیم و دو کشور دارای تمدن بزرگ هستند و فرانسه یکی از پنج عضو دائم شورای امنیت است که نقش مهمی برای صلح و توسعه در جهان بازی می‌کند.

فابیوس ادامه داد: بنابراین فکر می‌کنم که ایرانی‌ها این احساس را در قلبشان دارند و هم زمان می‌دانند که انقلاب کبیر فرانسه در تاریخ رخ داده است. ما میراث‌دار آن هستیم.

وی اضافه کرد: اگر منظور شما توافق هسته‌ای است که انجام شد؛ گفته شده فرانسه در این مذاکرات 6 کشور به علاوه ایران سرسختی می‌کند و موضع سختی دارد. نه فرانسه در مواضعش استمرار داشته است، محکم بوده است. اما باید بدانید که یک موضع محکم سازنده داشته است که باید البته بدانیم چرا؟

وزیر خارجه فرانسه توضیح داد: اولا برای این که موضوع هسته‌ای است. هسته‌ای شوخی نیست. از آغاز ما فرمول آقای روحانی را مدنظر خود قرار دادیم و آن ذهنیتی که باهم شریک بودیم مبنی بر این که هسته‌ای غیرنظامی بله اما بمب اتمی نه.

فابیوس افزود: چون صحبت بمب اتمی بود، یکی یکی و دقیقا به همه اینها می‌پرداختیم و می خواهم واقعا از آقای صالحی (رئیس سازمان انرژی اتمی ایران) که در این مذاکرات نقش سازنده‌ای داشتند قدردانی کنم .

وزیر خارجه فرانسه درباره دلیل دوم نیز توضیح داد: ما می‌خواستیم در واقع علیه اشاعه تسلیحات اتمی مبارزه کنیم. ایده ما این بود که نه تنها ما به یک توافق که برای ایران، فرانسه، منطقه و جهان به خصوص مردم ایران خیلی مفید است، برسیم بلکه ایده این بود که ما مانع اشاعه هسته‌ای بشویم.

فابیوس ادامه داد: اشاعه هسته‌ای فقط خطرش ایران نیست و می‌تواند به کشورهای دیگر این منطقه باشد. اگر ما می‌خواهیم مانع اشاعه هسته‌ای بشویم باید این توافق به اندازه کافی محکم باشد.

وی اضافه کرد: روش فرانسه این بود که یک توافق محکم و غیرقابل اعتراض داشته باشد چرا که اگر موافقت همه را جلب نکند، توافقی نمی‌توانست صورت گیرد.

  • باید این توافق را اجرا کنیم

وزیر خارجه فرانسه گفت: همه ما می‌خواستیم به توافقی که لازم بود برسیم؛ بنابراین اگر چنین احساسی در مردم ایران ایجاد شده که فرانسه یک روش و رفتار محدود کننده برای توافق داشته است؛ باید بگویم، خیر اینچنین نیست.

فابیوس با بیان اینکه موضع فرانسه سازنده بوده است، اضافه کرد: ما باید این توافق را اجرا کنیم.

وی توافق هسته‌ای را دارای ابعاد تاریخی دانست و گفت: ما 13 سال در حال مذاکره هستیم، به لطف اقدامات همه، این توافق به دست آمد و امروز می‌خواهیم به مرحله اجرا برسد و برای همه طرف‌ها که آن را امضا کرده‌اند، مثبت باشد.

کد خبر 302490

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha